رفتن به محتوای اصلی

سپتامبر 2011

بن‌بست یا نقطه‌ی عطف

نتیجه بن‌بست همه جا دارد خود می‌نماید. بی‌هراس از تکفیر به دنبال راه حل باشیم شاید به قول هابرماس همین سرمایه‌داری را بتوان اندکی عاقلانه‌تر کرد. ای کاش بشود. چرا که انقلاب جهانی از هیچ دستش حتی اگر به بهشت راه برد هم، دیگر ممکن نیست.

بزرگترین و مردمی‌ترین مجلس مؤسسان جهان؟

اگر صدهاهزار نفر می‌توانند فرهنگ‌نامه‌ای همچون ویکی‌پدیا پدید آورند، چرا نتوانند قانون اساسی بنویسند؟ پس از شکوفایی بهار عربی، مراکش نخستین کشوری‌ست که قانون اساسی تازه‌ی آن با کمک هزاران نفر در اینترنت نوشته شده‌است.

Lc چیست؟

در مسئله اختلاس 3000 ملیارد دلاری از بانک های ایران این روزها واژه Lc در نوشته های مربوط به این اختلاس زیاد بگوشتان می خورد . Lcچیست ؟

داستان اختلاس 3000 ميليارد توماني به زبان ساده

اين روزها خيلي‌ها از اختلاس 3000 ميليارد توماني صحبت مي‌كنند. اما به نظر مي‌رسد اغلب آنها دقيقا نمي‌دانند چه اتفاقي افتاده‌است. براي اينكه كمكي به شناخت مساله كرده باشم مجموعه اطلاعاتي كه از موضوع دارم را تلاش مي‌كنم به زبان ساده اما خلاصه توضيح بدهم شايد به درد بچه‌هايي كه علاقمندند اطلاعات دقيق‌تري داشته باشند بخورد. (ببخشيد اگر فضايش با نوشته‌هاي رايج اين وبلاگ متفاوت است)

در حاشيه‌ی پرسشهای اتحاد فدائيان از حزب دمکرات کردستان

دوستان فدائی، شما استنباط نموده‌ايد که‌ حزب دمکرات کردستان از سويی خواهان کردستان بزرگ شده‌ است و از سويی ديگر از غرب خواسته‌ که‌ در ايران نيز دخالت نظامی نمايد. به‌ يقين بايد گفت که‌ شما ـ خوشبختانه‌ ـ دراشتباهيد.

مهرداد مشایخی، جامعه شناسی در بستر بیماری

آن‌چه قبل از انقلاب رخ داد این بود که ما به طرف قطبی شدن جریانات مختلف و جفت شدن سازمان های سیاسی با حرکات اجتماعی پیش رفتیم. این چیز خوبی نبود. مثلا سازمان دانشجویان هوادار چریک‌های فدائی خلق، یا جنبش‌های دانشجویی هوادار حزب توده و یا سازمان پیکار. این روند باعث شد که هیچ‌گاه یک پتانسیل گسترده شکل نگیرد و عملا نیروی‌‌های اجتماعی و سیاسی به شاخه‌ها و انشعابات متعدد تقسیم شوند. زمانی به این نکته پی بردیم که دیگر دیر شده بود و کاری از ما برنمی‌آمد. هرچند که تلاش‌های زیادی نیز برای آن انجام دادیم.

نیاز مبرم به تحلیل استراتژیک

برای تحلیل استراتژیک، نیاز به تحلیلی چهاروجهی است که هر تحلیلی بدون آن‌ها ناقص خواهد بود. فایل یا طبقه اول «وضعیت جهان و نظام بین‌الملل» است. از آنجا که ایران در یک منطقه استراتژیک قرار دارد، تحلیل شرایط ایران بدون توجه و تحلیل آن در نظام بین الملل به شدت ناقص و نارسا خواهد بود . فایل دوم «نظام و قدرت سیاسی در ایران» است. ما هم باید جهان را ببینیم و هم حاکمیت را و سیر و جهت آن را بشناسیم. بعضی‌ها تنها این فایل را و مثلاً اختلافات درون حاکمیت را می‌بینند.

نگاهی به فساد اقتصادی گسترده در حکومت اسلامی ایران!

مسلم است که چنین حکومتی، اصلاح پذیر نمی باشد. از این رو، کسانی که به دنبال اصلاحات و انتخابات آزاد و غیره در این حکومت هستند یا در خواب و رویا به سر می برند و یا منافع شان ایجاب می کند که حکومت اسلامی با تغییرات جزئی در بالا، هم چنان به حاکمیت ضدانسانی و جنایت کارانه خود ادامه دهد. در حالی که جامعه ایران، فقط با برکناری کلیت این حکومت جهل و جنایت و ترور و غارتگر می تواند به آزادی و برابری و عدالت و رفاه دست پیدا کند.

حاشاگری به سبک احمدی نژاد / پرتاب توپ اختلاس ها به زمین مجلس و نهادهای نظارتی

اينك ماجرايي تحت عنوان تخلف در نظام بانكي كشور مشهور به اختلاس سه هزار ميلياردي به وقوع پيوسته است. به طور طبيعي دستگاه‌هاي نظارتي بايد پاسخ دهند كه چرا در انجام وظايف نظارتي خود اهمال كرده‌اند؟ اگر آنها اين وظايف را به درستي به انجام مي‌رساندند، آيا فسادي مانند اختلاس يا اختلال در نظام اقتصادي كشور به وقوع مي‌پيوست؟