رفتن به محتوای اصلی

ژوئن 2011

کنفرانس ضد ترور به ریاست رئیس جمهور پادرهوا!

این روزها دولت احمدی نژاد بیشتر به ماشین معروف مشتی ممدلی شباهت یافته است که نه بوق دارد ،نه ترمز ونه فرمان که منتظر نامه عزل خویش را روز شماری می کند! رئیس جمهوری که در مجلس شورای اسلامی از جانب نمایندگان توهین می شود ودیگرکسی برایش تره خورد نمی کند! رئیس جمهوری که همچنان نیازمند حامیان کودتائی اش مانند خامنه ای است تا بتواند چند صباحی ریاست دولت پوشالی خود را حفظ نماید تا آبروی نظام در انظار داخلی و خارجی ، بیشتر از این از میان نرود!

جدا سازي درمان تامين اجتماعي يا كلاه گشاد بر سر كارگران

و جاي تعجب است كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي ،‌اركان سازمان تامين اجتماعي و نيز شركاي اجتماعي آن يعني تشكل ها و مجامع كارگري و كارفرمايي و مستمري بگيران نسبت به اين مباحث و طرح ها عكس العمل مناسب و منسجم نشان نمي دهند.

ادبیات کودکان

ادبيات، كودكان را در همه ی عرصه های زندگي رشد و پرورش مي دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخيل و قوت تصور او مي شود و نيز نيروی ابتكار و ابداع به او مي بخشد. داستانها و اشعاری اثری ژرف در تفكر و روحيه ی کودکان می گذارد و ايشان را برای معاشرت با ديگران و در درك و فهم زندگي و مشكلات آنان را ياري مي كند.

حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه

از رژیمی که امام جمعه های پلیدش حتی بلایای طبیعی را هم به بد حجابی ربط می دهند بیش از این انتظاری نیست . اما برای مقابله با زوال اخلاقی دامنگیر عرصه سیاست و جامعه ایران ؛ پیش از هر چیز باید امر حقوق بشر جدی گرفته شود و رو در روی ولی فقیه و مصلحت اندیشی های او باید گفت هدف هر چقدر هم خیر باشد انتخاب هر وسیله ای برای تحقق آن مجاز نیست ؛ وسایل تا آنجا مجاز و موجه اند که کرامت و حقوق انسانی را پایمال نکنند .

دین در خیابان

وطندوستی به دین محتاج نیست. آزادیخواهی به دین محتاج نیست . آزادی ایران به تنهایی ، ارزش زندانی شدن و تبعیدی بودن و روزه سیاسی گرفتن وحتی ارزش کشته شدن دارد. این ارزش والا به دین محتاج نیست.ـ انسانیت به دین محتاج نیست. سی و سه سال حاکمیت توحش بر ایران این نکته را به اثبات رساند. نماز و روزه و دعای کمیل خودتان را برای آخرتتان نگاه دارید حصول آزادی با مصرف ادعیه و آیات میسر نیست . سی و سه سال تجربه کافی ست آقایان و بانوان روشنفکر دینی، قلمزنان نامدار شما به اندازه کافی خسارت به این مُلک زده اند

چرا ایتالیا به انرژی هسته‌ای نه گفت؟

در جریان یک همه‌پرسی که نتیجه آن قابل پیش‌بینی بود، بار دیگر مردم ایتالیا با توسعه و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور مخالفت کردند. سیزدهم ماه ژوئن، روز تلخی برای سیلویو برلوسکونی و هم پیمانان او بود؛ چراکه با اعلام نتایج همه‌پرسی شکست دیگری در کارنامه سیاسی آنان رقم خورد. به این ترتیب جناح حاکم در دولت که از آغاز مجدد برنامه‌های هسته‌ای در ایتالیا دفاع می‌کرد، مجبور به خداحافظی با این پروژه‌ها شد.

ترور در صدر اسلام و حکومت اسلامی ایران

ترور در ادبیات اسلامی، چنین توصیف شده است: «در ادبیات اسلامی این واژه مترادف با کلمه «فتک» به معنای کشتن غافلگیرانه آورده شده است.» (محمدی ری‏ شهری، میزان ‏الحکمه، ج 9، ص 4508). در این بخش، سعی بر این است كه با بررسی تاریخچه و ابعاد فقهی ترور به زوایای مختلف این مساله در صدر اسلام و ترورهای فدائیان اسلام در حکومت پهلوی و در حکومت اسلامی بپردازیم.

گفت و گو با کارگران بندر چابهار

کارگران بندر، و به اصطلاح جاشوها، یعنی آنان که یا در روی اسکله برای تخلیه بار کار می‌کنند یا امور خدماتی را انجام می دهند، یکی از سخت‌ترین کارها را بر دوش می کشند. علاوه بر آن تعدادی از این کارگران در شرایط بیکاری به ماهیگیری و یا خدمات بر روی لنج‌های حمل کالا می‌پردازند. در مجموع آنها کارگران بندر و دریا هستند و هر کاری که بتواند لقمه نانی برایشان فراهم کند، انجام می‌دهند و ما که کیلومترها از آنان دوریم، اطلاع کمی از شرایط زندگی، مشکلات و دردهایشان داریم.

نگاهی کوتاه به خدمات آموزشی بهائیان به جامعۀ ایرانی

با وجود آنکه جامعۀ بهائی در طول تاریخ خود به علت تبلیغات و تحریکات متعصبین مذهبی که تاب تحمّل دگراندیشی دینی را نداشتند همواره هدف مخالفت‌ها و حملات بهائی ستیز بود، ولی در آن زمان بخاطر جنبش روشنفکری ایران و نیاز شدید مملکت به اصلاحات در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی و توّجه خاص مظفرالدینشاه و بعداً رضاشاه به تجّدد و مدرنیزه کردن مملکت، از این اقدام آموزشی مفید و بموقع استقبال گردد و به این مدارس امکان فعالیّت داده شود.