رفتن به محتوای اصلی

آوریل 2009

اعلام اعتصاب غذا

از آغاز ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ تا پايان روز انتخابات دورۀ دهم رياست جمهوری در اعتراض به دستگيری های خودسرانه و شکنجه مستمر زندانيان، احکام سنگسار، اعدام کودکان و اعدام های پرشمار بزرگسالان، در حمايت از همه زندانيان سياسی و ديگر مقاومت کنندگان در برابر انتخابات مديريت شده رياست جمهوری

آذربایجان ایران و رخدادهای تازه

درست است که آذربایجانی‌ها در جامعه‌ی ایرانی ادغام شده‌اند و بعد از فارس‌ها دومین قوم حاکم در ایران به شمار می‌روند، ولی وقتی پای حقوق فرهنگی به میان می‌آید، آنها از همان مسایلی رنج می‌برند که درد مشترک بیشتر اقوام غیرفارس است. آنان هم مانند کردها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها ده‌ها سال است که برای دستیابی به حقوق مساوی مبارزه کرده‌اند و این مبارزه هنوز هم ادامه دارد. یکی از ویژگی‌های مبارزه آذربایجانی‌ها، به‌کارگیری روش‌های مسالمت‌آمیزاز سوی آنهاست.

توقف "کودک کشی"

حقوق شهروندی یعنی اینکه کودکان بزهکار مورد تربیت صحیح و رافت اسلامی قرار بگیرند تا انسانیت و صفات پسندیده آنها متبلور شود. گرفتن حق حیات و رشد از فردی که هنوز کودک نامیده می شود،چه تاثیری بر روی جامعه و اصلاح بزهکاری می تواند بگذارد؟

ما و پیشوا

جهانگردان و بازرگانان آلماني که به ايران مسافرت مي‌کنند،معمولا با رفتاري عجيب از سوي ايرانياني مواجه مي‌شوند که بعد از گذشت 65 سال از مرگ هيتلر و بدون اطلاع از نفرت و بدنامي پيشوا در ميان آلماني‌ها، از قدرت و هيبت نازي‌ها و هيتلر با آنان سخن مي‌گويند.

تبليغات ضدشيعى و ضدايرانى در منطقه

در دهه۱۹۵۰ با آغاز «جنگ سرد عربى» كه ايران هم درگير مسائل خاورميانه شد، تهاجم جريان راديكال پان عرب كه «عبدالناصر» و تندتر از او، حزب بعث سردمدار آن بود، عليه ايران شروع شد و بحث تغيير نام خليج فارس به خليج عربى از سوى كنگره حقوقدانان اتحاديه عرب و همزمان بحث خوزستان به عنوان «استان عربستان» مطرح شد. بعدها با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، اين قضيه تداوم پيدا كرد و بحث جديدى تحت عنوان «بلوچستان ديار العرب» شروع شد و از بعضى از روشنفكران كه به جريانهاى پان عربى وابسته بودند

رکسانا صابری، آدم دزدی و باج خواهی جمهوری اسلامی

برای دستگیری و محکومیت رکسانا صابری در بی دادگاه اسلامی به جرم مسخره ی جاسوسی ، از اتحادیه اروپا و رئیس جمهور امریکا گرفته تا دهها موسسه خبررسانی جهانی و مطبوعاتی و محافل و شخصیت ها و نهاد های حقوق بشری در سرتاسر جهان لب به اعتراض گشوده و آزادی فوری اورا از جمهوری اسلامی درخواست کرده اند و بدون تردید حکومت جهل و جنایت چاره ای نخواهد داشت که دربرابر این موج دفاعی وسیع ، رکسانا صابری را آزاد نماید که البته این امر به منزله یک موفقیت و پیروزی برای جنبش ملی حقوق بشری مردم ایران خواهد بود ولی...

نفی اعدام كودكان و نه نفی مجازات مجرمان

با توجه به این كه جمهوری اسلامی ایران همه ساله چندین كودك بزهكار را به كام مرگ می‌فرستد و هم‌اكنون بیش از یك سد نفر به دلیل جنایاتی كه احیانا در سن زیر ۱۸ سال مرتكب شده‌اند در صف اعدام قرار دارند، اقداماتی از این قبیل در فاصله فقط یكی ‌دو هفته قابل توجه است.

طرح یک خبر ساده و وظیفه‌ی ما!

خبر بسیار ساده است. در «جهان ورزش» شماره¬ی 443 می¬خوانیم که:بدلیل نام خلیج فارس در مسابقات کشورهای اسلامی عرب¬ها به ایران نمی¬آیند. ودر ادامه¬ی خبر این که کمیته¬ی عربستانی نظارت بر بازی¬های همبستگی کشورهای اسلامی که قرار است در ایران برگزار شود ، در ایران، بگونه¬ای تهدیدآمیزاز ایران خواست که بجای نام باستانی خلیج فارس از نامِ جعلی خلیج عربی استفاده گردد و در غیر این صورت کشورهای اسلامی که عمدتا عرب هستند در این بازی¬ها شرکت نخواهند کرد!

گفتمان مطالبه محور؟

بعضي مي‌گفتيم ‏رأًي ندهيم، برخي مي‌گفتند آن وقتها هم كه رأي نداديد به كجا رسيديم، عده‌اي مي‌گفتند شماهايي كه رأي داديد به چه ‏رسيديد، كساني مي‌گفتند رئيس‌جمهور يك تداركاتچي بيشتر نيست، ديگراني مي‌گفتند بين بد و بدتر بايد بد را ‏انتخاب كرد، تعدادي پاسخ مي‌دادند اگر ما به بد رأي بدهيم ولي بدتر از صندوق بيرون آمد چه بايد کرد؟ به هر ‏حال در جلساتي كه بود بحث‌هاي زيادي شد و بالاخره به اين نتيجه رسيديم مستقل از اينكه رأي مي‌دهيم يا نه، بايد ‏از شخص‌محوري فاصله بگيريم و به طرف مطالبه محوري برويم.