رفتن به محتوای اصلی

ایران در متن بحران و تلاطم بزرگ جهانی؟
11.03.2022 - 12:22
 

جهان در آستانه تلاطم بزرگ قرار دارد و جنگ، قحطی، تجاوز و اشغالگری چشم اندازی واقعی به نظر می رسد. در کشور ما که حکومت خارج از دایره پاسخگوئی به نیازهای جامعه و میهن قرار دارد، راه نجات، وارد شدن جامعه شهروندی و برقراری سیاست روی ریل خرد جمعی جامعه ایران، همبستگی با جهان آزاد، دمکراتیک و پایبند به خودمدیریتی سیاسی ایران (استقلال کشوری) است.

با توجه به چشم انداز تعمیق بحران جهانی کنونی و گسترش ان، باید با اعلام شرایط آماده باش در متن جامعه، برای خودکفائی، خودمدیریتی، همبستگی انسانی، آزادیخواهانه، دمکراتیک و سوسیال کشوری امادگی ایجاد شود.

روسیه با نقض حقوق بین الملل و تجاوز به اکرائین، تصویری از ظرفیت اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را نشان داد. هجوم به اکرائین و ننگ جنایت هائی که در اکرائین مشاهده می کنیم، به هیچ وجه ممکن زدودنی نیستند و حاکمان روسیه تاوان بزرگی برای جنایت علیه بشریت در اکرائین خواهند پرداخت.
بیش از دو میلیون آواره، نابودی زیرساخت های کشور، ویرانی بربرمنشانه شهرها، نقطه عطف بی اخلاقی آپارات نوتزاریسم روسیه را بازتاب می دهد. تجاوز به اکرائین نشان داد که روسیه به هیچ اخلاق، قانون و مرام انسانی پایبند نیست و خطر بالقوه نه برای همسایگان و اروپا، بلکه برای جهان است.

در جریان خروج زنان، کودکان و سالمندان از اکرائین، یورونیوز مصاحبه ای با دختری اکرائینی  داشت. در مورد وضعیت آوارگان و جنگ از او پرسید: گفت روسیه به کشور ما تجاوز کرده است. او با ارتش می جنگد و اکرائین با پشتوانه مردم! به مردم اعتماد داریم و ما پیروز می شویم. با این نقل قول می خواهم بگویم که اکرائین در دو هفته گذشته، روسیه را زمینگیر کرد و اکرائینی ها نشان دادند که نه تنها می دانند چه نمی خواهند، بلکه آگاه هستند که چه می خواهند و برای ارزش هائی میهندوستانه (خودمدیریتی سیاسی و استقلال کشور)، آزادیخواهانه و دمکراتیک بیدریغ  می جنگند.

در مورد جنگ؛ یادداشت موجود فیس بوک (1. März um 07:14) تحت عنوان “دیروز کوبانی؛ امروز کی یف ( اکرائین)” را بازنشر می کنم که:

“گویی دیروز بود که کوبانی به محاصره داعش درآمد. داعش با پیشرفته ترین سلاح ها روژوا را تسخیر کرد و کوبانی آخرین سنگر مقاومت بود. داعش بخش بزرگ کوبانی را هم تصرف کرد. نیروی مقاومت مجبور به عقب نشینی تا آخرین محله شهر شد. اما یک اراده روژوایی بران شد تا آرزوی تسلیم کوبانی را، داعش به گور ببرد. زن و مرد جنگیدند و کوبانی را گورستان داعش کردند. داعش بخاطر تسلیحات نظامی مدرن، در جنگ منظم پیشروی کرد، اما در جنگ شهری شکست خورد.

امروز در کی یف و .. حکایت حمله داعش، و جنگ مقاومت شهری دوباره تکرار می شود. اکرائین در جنگ نابرابر با روسیه گرفتار شد. نقطه قوت روسیه ارتش، تجهیزات و آمادگی برای جنگ منظم زمینی و هوایی است و به همین اعتبار تا مرز اشغال شهرها پیشروی کرد. اما برای تصرف و حفظ شهرها، باید هزینه ای تا حد شکست بپذیرد.

اگر ارتش و مردم اکرائین از سلاح های مورد نیاز برخوردار باشند، انگیزه و دلاوری برای دفاع دارند که شهرهای اکرائین را به گورستان اشغالگران تبدیل کنند. در این جنگ اشغالگرانه، پاشنه آشیل روسیه، نه جنگ منظم، بلکه جنگ مقاومت شهری می باشد. دیروز کوبانی، امروز کی یف و فردا ….”

خویشتنداری تا کنونی غرب، جهان را از غلطیدن در یک جنگ اتمی بازداشت. اما به نظر می رسد که روسیه نوتزاری، آمادگی تکرار حماقت امریکا در ویتنام را در ابعاد بمراتب فاجعه بارتر دارد. بر اساس شواهد تاکنونی، روسیه مصمم است تا اکرائین را به سرزمین سوخته تبدیل کند و هرگونه حمایت کشورها که بتواند سرنوشت جنگ را به سود اکرائین تغییر دهد، با تهدید اتمی مواجه می شود. هنگامی دست های کشورها با تهدید اتمی بسته شده اند، تنها جامعه شهروندی جهانی می تواند خود مستقل از حکومت ها و با حضور در خیابان و نیز یاری در میدان جنگ مقاومت، بیرون راندن متجاوزین و آتش بس را به روسیه تحمیل کنند. واقعیت اینست که هرگونه باج دهی به روسیه در اروپا، آنرا برای تهاجم به سایر کشورها هارتر خواهد کرد.

اشغال اکرائین توسط روسیه، هشدار و اعلام آماده باش به همه در کشورهای همجوار روسیه است. این موضوع در مورد ایران بیش از سایر کشورها فوریت دارد. ما با روسیه دریای خزر مشترک داریم، دریایی که دارای منابع عظیم گاز و نفت است و مورد مشاجره می باشد.

حکومت اسلامی در عمر ننگین خود ایران را تا حد نوچه روسیه تقلیل داد و همکاری حکومت با روسیه در راستای تقویت فاشیسم اسلامی، سرکوب جامعه، غارت کشور و اشغالگری روسیه بوده است.

ما عضوی از جبهه جهانی صلح و مدافع استقلال خود، استقلال اکرائین و کشورهای جهان هستیم. ما به جبهه صلحی تعلق سیاسی داریم که در دام جنون جنگ اتمی روسیه گرفتار نشود، مرزهای روشن خود با جنگ را صراحت دهد.

از آنجاکه روسیه در خاورمیانه جای خالی امریکا را پر کرده، چشم انداز تشدید تنش ها در مناطق مورد مناقشه برای سلطه گری، افزایش یافته است. باج خواهی روسیه از احمق های حاکم بر ایران در جریان گفتگوهای برجام، نشان تلاطم های بزرگ فردا در میهن ما می باشد.
تجربه مقاومت اکرائین، اهمیت همبستگی جامعه شهروندی، شفافیت جایگاه مردم و کشور در جهان و اراده واحد برای ایجاد جامعه سالم و دفاع از میهن، را نشان می دهد. شوربختانه در ایران ما نیروئی حکومت می کند، که در خیانت به مردم و میهن، رقیب ندارد و این امر وظایف ما را سنگین تر می کند.
روسیه در ایران، دو کارت حاکمان و جدائی طلبان را برای تداوم سیاست های قلدرمنشانه خود در ایران، در دست دارد. فراموش نکنیم که در جوار ما کشورهای مشابه روسیه هستند که از استعداد فاشیستی بالقوه برخوردار هستند.
جامعه ایران باید امروز خود را همه جانبه آماده کند و فردا دیر است:

۱) همبستگی برای جامعه و میهن ،۲) آگاهی سیاسی از شرایط ایران و جهان، ۳) آموزش و تسلیح عمومی، خودمدیریتی سوسیال دمکراتیک و لائیک در تمام سطوح جامعه، ۴) آغاز مدیریت سوسیال دمکراتیک در محلات، کارخانجات، ادارات .. ، ۵) همبستگی میدانی، تدارک جنبش اقدام در خیابان و تدارک سرنگونی حکومت اسلامی (سگ های پوتین و .. در ایران)، ۶) آمادگی همه جانبه در برابر اشغالگری، حفظ ایران و تامین امنیت، رفاه و آرامش مردم، ۷) تامین خودکفائی، خودمدیریتی، همبستگی جامعه شهروندی و میهندوست.

در پایان تاکید می شود که دوست همیشگی ایران، ملت ایران است و شاخص ما برای مراودات جهانی، خودمدیریتی سیاسی (استقلال کشور) و ارتباط برابر حقوق و سیاست دوستی و صلح در خانواده بشری می باشد.
ما از تجربه کرائین آموختیم که اروپا در کنار ارزش های آزادیخواهانه، دمکراتیک و خودمدیریتی سیاسی کشورها ایستاده و می تواند متحد استراتژیک ایران باشد.

تجربه دوران کرونا، نقش  وابستگی جهانی به چین و جنگ اکرائین ابعاد وابستگی به گندم، گاز، نفت و .. هشداری برای جهانیان می باشد که باید برای شرایط جنگی، بحران ناشی از جنگ میکروبی، پاندمی ها جهانگیر، فجایع طبیعی .. آماده شویم.

اقبال اقبالی

10.03.2022

www.tribuneiran.org

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.