رفتن به محتوای اصلی

پیشدستی جنگی روسیه برای جلوگیری از جنگ اتمی!
28.02.2022 - 18:33
برگردان:
رضا نافعی

آیا عملیات نظامی روسیه در اوکراین، همانطور که غرب ادعا می کند، یک جنگ وحشیانه است یا یک اقدام پیشگیرانۀ دردناک برای جلوگیری از درگیری های بدتر در آینده؟  رئیس جمهور روسیه می خواهد از ابزار نظامی برای غیرنظامی کردن و غیر فاشیستی کردن اوکراین استفاده کند. 

اولریش گلرمن، روزنامه‌نگار ،مفسر و منتقد رسانه‌ای آلمانی، تفسیری درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین با عنوان «جنگ علیه جنگ قبل از تبدیل شدن کی‌یف به یک قدرت هسته‌ای» در وبلاگ افکار خود» منتشر کرد.

او تاملات خود را با بیانیه سفیر اوکراین «آندری ملنیک» آغاز می کند که همین یک سال پیش در یکی از مصاحبه های متعدد خود کارت هسته ای را کشید و گفت: در صورتی که اوکراین به ناتو نپیوندد، ممکن است  کی یف » بفکر وضعیت هسته ای نیز بیفتد. در غیر اینصورت ما چه تضمینی برای دفاع خود داریم  ؟»

چند روز پیش او بار دیگر در مصاحبه با «برلینر سایتونگ»، کنار گذاشتن سلاح های هسته ای اوکراین را زیر سوال برد: «کسانی که با وضعیت روسیه و اوکراین آشنا هستند نفس خود را در سینه حبس کردند: واکنش روسیه به این تهدید دوباره برای امنیت خود چگونه خواهد بود؟» با این حال، «پدرخواندۀ اوکراین، یعنی ناتو،  به پسر خوانده خود» اوکراین »  دستور عقب گرد نداد، برعکس: سال‌ها است که اوکراین از سوی ناتو از برخوردی  ویژه برخوردار بوده و عضویت در ناتو را در قانون اساسی خود ثبت کرده است.

گلرمن سپس به رفتار تهاجمی رهبری کی‌یف علیه ساکنان  جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک می‌پردازد که وضعیت آنها اخیراً بیش از پیش مخاطره‌آمیز شده است: به جای اجرای توافقنامه مینسک و اصلاح قانون اساسی، حملات مداوم به آنها صورت می‌گرفت. حاصل حملات ارتش اوکراین به  منطقه دونتسک  بیش از 10 هزار کشته بوده است. اوکراین همچنان به آزار و اذیت بی‌رحمانه روس‌های اوکراین ادامه می‌دهد.»

او به عنوان یکی از معدود نویسندگان آلمانی اشاره می کند که فدراسیون روسیه نیز دارای منافع امنیتی مشروعی است. اما از زمان پایان اتحاد جماهیر شوروی، نفس فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هرگز برای برندگان جنگ سرد کافی نبود: کشورهای بیشتری که قبلاً به اتحاد جماهیر شوروی تعلق داشتند به عضویت ناتو درآمدند (آلبانی، لهستان، مجارستان، بلغارستان، رومانی، آلمان، چکوسلواکی) ناتو به محاصره روسیه ادامه داد..»

گلرمن به سخنرانی قابل توجه امسال زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد.  رئیس جمهور اوکراین با اشاره به تفاهم نامه موسوم به بوداپست که در سال 1994 توسط قدرت های برتر جهانی امضا شد، تاکید کرد: اوکراین حق دارد دوباره به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.  پیش از این، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کی یف با بازگرداندن تسلیحات هسته ای شوروی به روسیه در ازای ضمانت های امنیتی موافقت کرد.

«این روزها اوکراین تهدید می کند که به مقر استقرار تسلیحات هسته ای تبدیل می شود. آژانس فضایی اوکراین پرتابگرهای کافی برای حمله هسته ای به خاک روسیه در اختیار دارد.»

در رابطه با فرقه فاشیست باندرا و تشدید روس هراسی، یک جمله از پوتین به ویژه قابل توجه است: «ما برای غیرنظامی کردن و غیر فاشیستی کردن اوکراین تلاش خواهیم کرد

از دیدگاه  گلرمن، روزنامه نگار آلمانی، این توجیه «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین قابل درک است.  روسیه می خواهد از باج خواهی هسته ای جلوگیری کند. او نتیجه می گیرد:

«تهاجم نیروهای روسی به اوکراین، آخرین  چاره عقلانی برای کشوری است که تجربه جنگی آن ریشه در حمله آلمان به اتحاد جماهیر شوروی دارد.  27 میلیون‌ها قربانی آن جنگ منجر به یک نتیجه شد: روس های  وارث  آن جنگ بزرگ حمله به امنیت کشور و شهروندانش  را تحمل نخواهند کرد. روشن است که رهبری روسیه می خواست از باج خواهی هسته ای جلوگیری کند و این  تهاجم را جنگ علیه جنگ می داند.»

  

https://de.rt.com/search?q=Publizist+Gellermann+bezeichnet+russische+Milit%C3%A4roperation+in+der+Ukraine+als

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهمن
برگرفته از:
راشا تودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.