رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل از بایدن خواست پس از بحران اوکراین رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهد
28.02.2022 - 16:13

 

ایران می‌گوید پیش‌نویس توافق وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام آماده شده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است "پیش نویس به صورت مشترک آماده‌ شده است . بالای ۹۷ الی ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگارش شده است".

علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران چهارشنبه گذشته برای مشورت با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران از وین به تهران رفته بود اما پس از این مشورت دیروز به وین بازگشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته در جریان سفر آقای باقری به تهران "چند جلسه، در شورای عالی امنیت ملی و نزد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شده است".

ایران و آمریکا هر یک می‌گویند در انتظار تصمیم‌های مهم طرف مقابل برای رسیدن به توافق هستند. پیش از این به طور غیررسمی اعلام شده بود که پایان ماه فوریه یعنی امروز ضرب الاجل احیای توافق هسته‌ای برجام است.

سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی موضع طرف‌های غربی برای حل مسائل باقی‌‍مانده را "غیرقابل قبول" و باعث "طولانی شدن بی‌دلیل مذاکرات و ایجاد شرایط غیر قابل پیش‌بینی" توصیف کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم درباره موارد اختلاف گفته "متاسفانه در سه یا چند موضع اصلی طرف‌های غربی و آمریکا تصمیمات سیاسی خود را نگرفته‌اند و آنچه که در این تعهد انجام دادیم در تمامی تماس‌ها و گفت‌وگوهایمان بر این موضوع تلاش کردیم خطوط قرمز ایران منطق ایران و دلیلش در مورد این خطوط قرمز و همچنین چگونگی مرتفع کردن موضوعات باقی‌مانده کاملا برای طرف غربی روشن کنیم".

آقای خطیب زاده گفته "طی روزهای آتی شاهد خواهیم بود که طرف مقابل تصمیمات سیاسی خود را گرفته است یا نه".

طرف‌های مذاکره به صورت رسمی درباره مشکلات باقی‌مانده اظهار نظر نمی‌کنند اما بر اساس گزارش‌ها راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا و گرفتن تضمین برای پایبندی به توافق، رفع تحریم‌های دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و همین طور خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست "سازمان های تروریستی خارجی" ایالات متحده از مهمترین مسائل باقی‌مانده است.

 

 

فرانسه خواستار جمع بندی مذاکرات وین در این هفته شد

 

وزارت خارجه فرانسه خواستار جمع‌بندی مذاکرات وین شد و سخنگوی هیات رییسه مجلس هم اعلام کرد نیاز به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، تاکید کرد که «واقعا فوریت حیاتی برای پایان دادن به مذاکرات در این هفته وجود دارد.»

ساعاتی پیش از این سخنان، علی باقری، رییس هیات مذاکره اتمی ایران، که چهارشنبه شب برای سفری کوتاه راهی تهران شده بود، به وین بازگشت.

در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که آمریکا هنوز در مورد سه موضوع اصلی خود در مذاکرات وین تصمیم نگرفته است.

 

Missing media item.

 

رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - مئیر بن شبات مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل و رئیس شورای امنیت ملی این کشور گفته است: متحدان آمریکا در خاورمیانه هم اینک شاهد رویدادهای اروپا هستند که لزوماً تصویر خوبی از موقعیت و نقش آمریکا ترسیم نمی‌کنند. مئیر بن شبات معتقد است که ایالات متحد آمریکا هم اکنون از خلال مذاکرات وین از فرصت استثنایی برای ترمیم این تصویر برخوردار است و می‌تواند از طریق مسئلۀ ایران تغییر رویکرد خود را نشان بدهد.

مئیر بن شبات، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل و رئیس شورای امنیت ملی این کشور در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۷ در گفتگو با "تایمز اسرائیل" بعید ندانسته که بحران ناشی از حملۀ روسیه به اوکراین منجر به توافقی عجولانه با ایران در مذاکرات وین بشود. او گفته است که متحدان آمریکا در خاورمیانه هم اینک شاهد رویدادهای اروپا هستند که لزوماً تصویر خوبی از موقعیت و نقش آمریکا ترسیم نمی‌کنند. مئیر بن شبات معتقد است که ایالات متحد آمریکا هم اکنون از خلال مذاکرات وین از فرصت استثنایی برای ترمیم این تصویر برخوردار است و می‌تواند از طریق مسئلۀ ایران تغییر رویکرد خود را نشان بدهد.

او گفته است: آمریکا می‌تواند روند کنونی بازگشت به برجام را متوقف سازد و از همۀ وسایل و اهرم‌های فشار خود برای دستیابی به یک توافق پایدارتر و قوی تر با ایران استفاده کند. به گفتۀ بن شبات: دستیابی به چنین توافقی وعدۀ حکومت بایدن از روز نخست بوده و هدف چنین توافقی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی یا توانایی تولید سلاح اتمی توسط این کشور است. مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل سپس تأکید کرده است: توافقی که این هدف را تأمین نکند، لزوماً توافق خوبی نیست.

رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل در جای دیگری از سخنانش گفته است که جنگ در اوکراین می‌تواند، از یک طرف، مانع از تفاهم امضاکنندگان بر سر احیای برجام بشود و ممکن است از طرف دیگر به توافقی عجولانه و اشتباه با ایران بینجامد تا به این وسیله کشورهای غربی بتوانند مسئلۀ اتمی ایران را از دستور کار خود خارج و توجه خود را بر بحران کنونی در اروپا متمرکز کنند. بن شبات تصریح کرده است که جنگ اوکراین هم‌اکنون به موضوع اصلی جهان تبدیل شده و نباید گذاشت که حکومت ایران با بهره برداری از آشوب کنونی فعالیت‌های اتمی خود را توسعه دهد. رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل، در پایان بعید دانسته که بتوان با امضای یک توافق حکومت ایران را به چشم پوشی از برنامۀ هسته‌ای نظامی‌اش وادار کرد. به گمان مئیر بن شبات حکومت ایران تنها زمانی از برنامۀ نظامی اتمی خود چشم‌پوشی می‌کند که در نتیجۀ فشارهای فلج کنندۀ درازمدت و یک تهدید نظامی معتبر بقای خود را جداً در خطر ببیند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.