رفتن به محتوای اصلی

جنگ اوکراین
28.02.2022 - 00:22
 
جنگ اوکراین، اگر پایان یکه‌تازی پوتین نباشد، حداقل آغاز بی اعتباری برافکنانه‌ی وی نزد مردم روس خواهد بود، چرا که از این بدخیم تر نمیشد به دفاع از حرف درست مخالفت با گسترش ناتو پرداخت. آنچه پوتین کوشید دفاع از روسیه معرفی کند به صورت یک تعرض و تجاوز خشن در آمده است، چیزی که حتی سربازان روس هم انتظار آن را نداشتند و احتمالا با ناباوری نگاه میکنند که با برادران و خواهران همزبان خود در اوکراین درگیر شده اند. ژرفای این اقدام بدخیم هنگامی کاملا آشکار میشود که پوتین همزمان سوئد و فنلاند را به اقدامی مشابه تهدید کرد و از ناتو میخواهد که به مرزهای ۱۹۷۷ برگردد. پوتین به جای این که ثابت کند تهدید و خطری از جانب روسیه متوجه مناطق مورد نظر نیست و بر آن اساس عضویت آنها در ناتو را بیهوده یا نادرست اعلام کند، با دست یازیدن به تعرض و تجاوز برای چنین عضویتی تولید دلیل و بهانه کرده است. پوتین ادعای اعضای قدیمی ناتو برای بسط این پیمان و جلب اعضای جدید را مدلل کرده است. فردای پس از جنگ اوکراین بسیار بیش از دیروز پیش از این تعرض ناتو همچون نجات دهنده کشورهای شرق اروپا چهره نمایی خواهد کرد. پوتین حق به جانب بودن روسیه در مخالفت با بسط ناتو را با این اقدام به حق به جانب بودن ناتو در گسترش ضلع شرقی خود بدل کرده است. این خود آسیبی سنگین به بنای بنیادهای یک صلح پایدار است.
چگونه ممکن است روسها و اوکراینی ها، این برادران و خواهران زبانی و تاریخی و فرهنگی، که باهم از دهلیزهای فاجعه عبور کرده اند، همدیگر را بکشند و ساخته های خود را ویران کنند، آن هم در شرایط صلح جهانی و بی مقدمه؟ این بزرگترین حماقت سیاسی یک دولت و بدترین زیان آن به مردم و به تاریخ کشور خود است.
بسط ناتو، زیانبار و خطرناک است و صلحجویان مخالف آن هستند و از آن انتقاد میکنند. تهدید به کاربرد جنگ برای جلوگیری از بسط ناتو زیانبار و خطرناک است و باید از آن پرهیز کرد. افزون بر ناتو، صلحجویان با پیمانهای نظامی جهانی دیگر نیز مخالفت هستند و آنها را بسود صلح نمیدانند. این صلحخواهی نقض میشوند اگر دولتی بخواهد برای رسیدن به هدفهای فوق تهدید به جنگ کند. زمانی مائو رهبر چین گفت: ما با جنگ علیه جنگ می‌جنگیم. اما، جنگ استقلال چین مفهومی دیگر داشت و این جمله مائو ناقص است. در مناسبات معمولی میان دولتها نمیتوان با جنگ علیه جنگ جنگید. برعکس، روی میز بودن جنگ خود یک وسیله زنده نگه داشتن جنگ است.
به هرگونه، وضعیت خطرناک و اندوهباری پیش آمده است که خواه ناخواه زیان آن دامن همه را میگیرد. آلمان، این متمدن ترین و باشخصیت ترین کشور اروپا، رشته هایش برای مهار روسیه از طریق مناسبات دوستانه و اقتصادی پنبه شده است. بیشترین زیان کردار پوتین متوجه آلمان و فرانسه و اتحادیه اروپا شده است. میل آمریکا و انگلیس برای نامتحد کردن «اروپای کهنه» به قول بوش، و بهره گیری از تضادهای آن بیشتر برآورده شده است. از هم اکنون در سوئد آرای مدافعان پیوستن به ناتو بیشتر شده است و دولت سوسیال دموکرات برای تغییر موضع خود زیر فشار قرار دارد. این دولت میداند که پیوستن سوئد به ناتو آسیب مرگباری به فنلاند وارد میکند. هرگونه تصمیم گیری سوئد تا حد زیادی به امنیت فنلاند نیز برمیگردد. فنلاند شده است طعمه جلو دهان اژدها. سوئد تضمین های لازم برای دفاع از خود را دارد. سوئد یک تولیدکننده و فروشنده بزرگ تکنولوژی بسیار پیشرفته جنگی است تا حدی که مشتری بزرگ آن خود آمریکا است. هواپیمای جنگی، کشتی جنگی، زیر دریایی، تانک، تانک افکن، سلاح لیزری، سپرپدافند لیزری و موشکی، رادار شکن و غیره را سوئد خود بهتر از همه تولید میکند و دارد. افزون بر آن، سوئد با هزار رشته در اقتصاد و دفاع به آمریکا گره خورده است. هر حمله‌ای به سوئد پاسخ اروپایی ـ آمریکایی پیدا می‌کند. سوئد از همه زرنگ تر است نه از همه ساده تر که بتوان به شکل آقای پوتین آن را تهدید کرد. تهدید سوئد صلح جو یک کار جنون آمیز است. روش کار آقای پوتین در همه جا نیروهای راست و تندرو را تقویت میکند و این آسیب دیگریست که او بر دموکراسی و صلح وارد میکند. این جنگ شرورانه باید پایان یابد و دموکراسی اوکرایین از زیر فشار و اوامر زورگویانه باید خارج شود. روسیه که پیوستن اوکراین به ناتو را نمیخواهد باید برادری و برابری خود را ثابت کند نه خصومت و خطر خود را. این خواست مردم ایران نیز هست که دولت روسیه از شرایط بد ایران به گونه فرصت طلبانه بسود خود استفاده نکند و سعی نکند در روندهای اصلاح مناسبات با غرب کارشکنی کند.
 
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.