رفتن به محتوای اصلی

پوتین: چه می خواستیم، چه شد!
28.02.2022 - 00:18
 
در یورش همه جانبه نظامی روسیه به اوکراین که از مدت ها پیش تدارک نظامی،سیاسی، تبلیغاتی شده بود، پوتین و سایر رهبران روسیه با چند عامل پیش بینی نشده و خلاف انتظار مواحه شدند:
1- آنها گویا این حمله نظامی را یک گردش و مانور نظامی تصور می کردند و به هیچ وجه انتظار چنین مقاومت جانانه ای را ازسوی اوکرانی ها و ارتش اوکراین نداشتند.
2-آنها انتظار نداشتند رئیس جمهوری که با کمترین سابقه سیاسی بر جایگاه ریاست جمهوری اوکراین قرار گرفته است، با رفتار و ایستادگی قهرمانانه و هشیارانه خود در این مهلکه به یک رهبر و قهرمان ملی فرابروید و اینک افتحار مردم کشور خود و بسیاری از جهانیان باشد. شاید بر بسیاری اذهان تصویر امثال اشرف غنی سنگینی می کرد.
3- پوتین براساس تجربیات قبلی و اطمینان از اینکه غرب مداخله نظامی نخواهد کرد، بربی عملی و نظاره گری دولتمردان کشورهای غربی حساب می کرد انتظار چنین واکنش سنگینی که سرانجام و بعد از چهار روز از اغاز جنگ از سوی آتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا اتخاذ شد را نداشت. تحریم های همه جانبه تجاری، تکنولوژیک، انتقال انرژی و مالی از حمله سوئیفت و منجمد کردن دارائی های روسیه و اولیگارش روس ، و همچنین کمک های نظامی به اوکراین و تقویت حضور نظامی در کشورهای همسایه روسیه عضو ناتو . همه در کوتاه و میان مدت برای روسیه بسیار گران تمام خواهد شد. پوتین تصور نمی کرد که رهبران کشورهای اروپائی از خواب طولانی خود بیدار شوند و بپذیرند از 24 فوریه سال 2022 جهان وارد عصر نوینی شده است. عصری که آغاز ان، پایان دوران جنگ سرد و فرپاشی اردوگاه شرق بود، اینک به سر رسیده است. هنوز زود است در مورد ویزگی های این عصر جدید سخن گفت ولی همان گونه که اولاف شولتس صدراعظم المان نیز گفت، ما اینک با دنیا و واقعیت جدیدی مواجه هستیم.
4- توهم پوتین که با تصرف اوکراین و استقرار یک دولت دست نشانده و "ماریونت" در این کشور، روسیه به هدف خود در احیای دامنه نفوذ اتحاد شوروی سابق نزدیک تر خواهد شد، بشدت در هم ریخت. بر عکس تمایل به نزدیکی به ناتو و داشتن یک چترحمایتی نظامی تقویت شده و در حقیقت ناتو را که پس از فروپاشی پیمان ورشو با بحران هویت مواجه شده بود، معنا دار کرد. این واقعیت و هراس که کشوری مثل روسیه می تواند با اتکا به نیروی نظامی خود مرزهای ملی و استقلال کشورها را تهدید کند، تمایل به تجهیز نظامی را بشدت تقویت کرده است. به طور مثال همین امروز در جمهوری آلمان اختصاص 100 میلیارد یورو برای تقویت و تجهیز ارتش آلمان و ضرورت تغییر قانون اساسی برای رفع موانع کمک نطامی به کشورهای درگیر بحران اعلام شد. همه این ناکامی ها و رفع توهم ها، پوتین و دیگر رهبران روسیه را بشدت آشفته و خشمگین کرده است تا جائی که شتابزده برای ایجاد هراس به تهدیدغیر مستقیم اتمی رو آورده و به ارتس روسیه اماده باش هسته ای داده اند. در تمام دوران جنگ سرد علیرغم وجود سنگین ترین مسابقه تسلیحاتی و سوء ظن دوجانبه، عقلانیتی برهردو طرف حاکم بود که بسادگی وارد این گونه ماجراجوئی ها نمی شدند اما پوتین این گربه در گوشه ای گیر کرده بسیار خطرناک است.
May be an image of 1 person
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.