رفتن به محتوای اصلی

سعید خطیب زاده : الان از فاز ایده‌ها رد شدیم" و "منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم"
31.01.2022 - 10:12
 

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است "در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها و این‌که مجددا آمریکا حقوق بین‌الملل را به مسخره نخواهد گرفت و مجددا اتباع ما را به بهانه دور زدن تحریم‌ها به گروگان نمی‌گیرد حتما باید پیشرفت‌ها به صورت قابل قبول باشد که بتوانیم پرونده را در حوزه اخذ تضامین ببندیم".

مذاکرات احیای برجام از هفته گذشته برای مشورت هیات ها با پایتخت هایشان به طور موقت متوقف شده است.

طی این مدت فرانسه اعلام کرده است که "نشانه هایی برای رسیدن به توافق وجود دارد" اما ایالات متحده که طرف اصلی مذاکرات در احیای توافق برجام است از اظهار نظر روشن و ارائه ارزیابی خودداری کرده است.

منظور از احیای توافق برجام رفع تحریم های آمریکا در برابر اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران است. ایران می خواهد که تمامی تحریم های دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رفع شود و به خواسته آیت الله علی خامنه ای آن را "راستی آزمایی" کند.

ایران همچنین خواستار دریافت تضمین از آمریکا برای خودداری از خروج دوباره از توافق احتمالی است.

سعید خطیب زاده گفته است "در حوزه راستی آزمایی به صورت مشخص همه ایده‌ها مکتوب شده است و الان از فاز ایده‌ها رد شدیم و هیأت ایران خلاقانه و مبتکرانه طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن در حوزه رفع تحریم‌ها که ماموریت امروز بخشی از همکاران در وزارت خارجه است به نتیجه خوب برسیم".

مذاکرات وین

مذاکرات وین برای مشورت هیات ها با پایتخت هایشان موقتا متوقف شده است. گفته می شود مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد

توافق هسته ای برجام پیش از ۶ سال پیش در جریان ماه ها مذاکره میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران با هدف پایان دادن به نگرانی ها از برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن تصمیم گرفت از برجام خارج شود و با این اقدام تمامی تحریم های اتمی رفع شده را دوباره به اجرا گذاشت.

جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا بارها آمادگی خود را برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است اما با وجود گذشت یک سال از ریاست جمهوری وی، هنوز این توافق احیا نشده است.

برخی از رسانه به نقل از منابع غربی گزارش داده اند که مذاکرات وارد مراحل پایانی خود شده و احتمال دارد پس از بازگشت هیات ها به وین، آخرین دور مذاکرات آغاز شود چرا که طرف قصد دارند مذاکرات را تا پایان ماه میلادی آینده نهایی کنند.

مقام های ایرانی در روزهای اخیر از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا گفته اند اما روزنامه کیهان که توسط نماینده منصوب آیت‌الله ‌ خامنه ای اداره می شود به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که از گفت و گوی مستقیم با ایالات متحده حمایت کرده بود، تاخته است.

رسانه های ایران در روزهای اخیر گزارش هایی منتشر کرده اند مبنی بر این که سعید جلیلی نماینده آیت الله خامنه ای در شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده پیشین ارشد در امور اتمی در نامه ای به سربسته از چگونگی انجام مذاکرات از سوی هیات ایرانی انتقاد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در جلسه هفتگی خود از اظهار نظر درباره این نامه خودداری کرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.