رفتن به محتوای اصلی

ایران در سال ۱۴۰۱ شاهد شورش‌های عظیم اجتماعی خواهد بود
30.01.2022 - 22:51

احمد‌ نادری، نماینده اصولگرای تهران هشدار داده است که ایران در سال ۱۴۰۱ شاهد شورش‌های عظیم اجتماعی خواهد بود.

نادری این هشدار را در واکنش به بودجه پیشنهادی دولت ابراهیم رییسی برای سال ۱۴۰۱ بیان کرده است که به گفته او در آن، درصد کمی به آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شده و در موضوع مهم و حساس ارز ترجیحی، دولت دچار اشتباه شده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس افزوده است: وقتی نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌اندازیم، می‌بینیم که ریل‌گذاری در برخی جاها درست نیست.

وی ادامه داده است: هشدار می‌دهم این رویکردها اگر ادامه پیدا کند، به سمتی خواهیم رفت که سال ۱۴۰۱ شاهد شورش‌های عظیم اجتماعی باشیم.

دولت ابراهیم رییسی در لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ۹۲ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان تعیین کرده است که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، همچنین بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه افزایش ۶۲ درصدی نسبت به بودجه ۶۵۱ میلیارد تومانی سال گذشته داشته است.

مجموع بودجه درنظر گرفته شده برای حوزه‌های علمیه بیش از ۴ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان است که به تفکیک شورای عالی حوزه‌های علمیه (هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان)، شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان (۱۶۸ میلیارد تومان) و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه (۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) داده شده است.

بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از کل بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بالاتر است. سهم سازمان محیط زیست ایران به عنوان متولی رسیدگی به یکی از مهمترین معضلات کشور یعنی مشکلات زیست محیطی در سال آتی ۲۲ درصد کمتر از سهم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است.

وزارت کشور نیز در سال ۱۴۰۱، برای اجرای برنامه «سیاستگذاری و نظارت بر استقرار نظم عمومی و امنیت داخلی و برگزاری انتخابات»، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد.

با توجه به فقدان امر انتخابات در سال آتی، به نظر می‌رسد این بودجه قرار است صرف اقدامات وزارت کشور برای برقراری نظم و امنیت داخلی و احتمالا مقابله با اعتراضات مردمی شود.

پیش از این، تقی رستم‌وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی گفته بود در سالیان اخیر تاب‌آوری مردم ایران کاهش یافته و میل به ایجاد تغییرات اساسی در حال افزایش است.

او هشدار داده بود که بی‌اعتمادی مردم به کارآمدی حکومت دینی در مقابله با چالش‌های موجود یک زنگ خطر است.

کشور ایران در دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ شاهد اعتراضات سیاسی و اقتصادی بود که سراتاسر کشور را فراگرفت اما با سرکوب خونین جمهوری اسلامی روبرو شد.

در تابستان ۱۴۰۰ نیز چندین استان ایران از جمله خوزستان و اصفهان نیز شاهد اعتراضات گسترده‌ای بودند که در اعتراض به بی‌آبی آغاز شد اما به سرعت جنبه ضد حکومتی به خود گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.