رفتن به محتوای اصلی

سناتور جمهوریخواه: بایدن تیمی برای 'تسلیم آمریکا به آیت‌الله‌ها' به وین فرستاده
30.11.2021 - 18:02

 


تام کاتن سناتور جمهوریخواه و از اصلی‌ترین منتقدان برجام از رئیس جمهوری دمکرات این کشور انتقاد کرده و گفته وی تیم خود را برای مذاکره "درباره تسلیم شدن آمریکا در برابر آیت الله ها به وین فرستاده است".

آقای کاتن در توییتر خود نوشته است: "این دولت حاضر نیست رژیم ایران را به خاطر تلاش های باج خواهی هسته ای، حمایت از تروریسم و حملات به نیروهای آمریکایی و متحدان ما پاسخگو بداند".

سناتور کاتن گفته است :"توافق هسته‌ای بین دولت بایدن و ایران حتی بدتر از آن چیزی خواهد بود که قبل از آن وجود داشت و زمانی که جمهوری‌خواهان دوباره قدرت را در دست بگیرند، از بین خواهد رفت".


پایان پست Twitter, 1

آقای کاتن در زمان انعقاد توافق برجام که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمد، گفته بود که پس از ریاست جمهوری وی این توافق "با یک چرخش قلم به روی کاغذ" از بین خواهد رفت.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان جانشین آقای اوباما، وی که بارها برجام را "بدترین توافق تاریخ" خوانده بود با امضای یک فرمان اجرایی از آن خارج شد و تمامی تحریم های رفع شده را دوباره اجرا گذاشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه وقت ایران که مجادلات توییتری با تام کاتن داشت گفته بود که دولت آمریکا نمی‌تواند از این توافق خارج شود.

به گفته مقام های دولتی تحریم ها باعث سقوط درآمدهای نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد دلار شده است.

مقام های ایرانی از دو روز گذشته مشغول دیدارهای رسمی و غیررسمی در وین هستند. علی باقری مذاکره کننده ارشد اتمی ایران (نفر دوم از چپ) از منتقدان این توافق بوده است

 

مقام های ایرانی از دو روز گذشته مشغول دیدارهای رسمی و غیررسمی در وین هستند. علی باقری مذاکره کننده ارشد اتمی ایران (نفر دوم از چپ) از منتقدان این توافق بوده است

در حال حاضر ایران با گروه ۱+۴ و به طور غیرمستقیم با آمریکا سرگرم مذاکره برای احیای توافق هسته ای برجام است. آمریکا گفته است که تمامی تحریم های مغایر با برجام را رفع خواهد کرد اما سایر تحریم های غیرمرتبط همچون تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم های حقوق بشری را حفظ خواهد کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، که مذاکره مستقیم میان دو طرف را قبول نکرده گفته است که آمریکا برای بازگشت به برجام باید تضمین بدهد که دولت های بعدی هم از این توافق خارج نخواهند شد اما دولت ایالات متحده می گوید اختیاری در این زمینه ندارد که دولت های بعدی از خود را متعهد به انجام اقدامی کند که قانونا به آن ملزم نیستند.

همزمان با شرع مذاکرات اتمی در وین، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی خطاب به کشورهای ۱+۴ و آمریکا گفته است که ایران به دنبال "باج خواهی اتمی" است و نباید تحریم های آمریکا را علیه این کشور رفع کرد.

بریتانیا، فرانسه، چین و رسیه به همراه آلمان اعضای گروه ۱+۴ هستند.

نخست وزیر اسرائیل به شلیک نیروهای مسلح ایران به شهروندان در اصفهان که هفته گذشته در اعتراض به بی آبی دست به تجمع زده بودند اشاره و از حکومت ایران بابت سیاست‌هایش انتقاد کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل هم در یک تور اروپایی است و با سفر به بریتانیا و فرانسه در صدد قانع کردن رهبران این کشورها در لزوم مقابله با توسعه برنامه ایران است.

ایران از این سفر و میزبانی اروپایی ها از وزیر خارجه اسرائیل انتقاد کرده و آن را نشانه ای از نبود عزم احیای توافق برجام خوانده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.