رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه خامنه ای درباره ادامه گفتگوهای هسته‌ای بر اساس نتایج مذاکرات وین
31.10.2021 - 11:49

یک روز پس از اعلام نگرانی آمریکا و رهبران اروپایی از تعلل ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با روزنامه دولتی ایران گفت برخی طرف‌ها می‌خواهند گفتگوها از ادامه دور ششم مذاکرات وین آغاز شود اما کشورش در حال بررسی است که "آیا می‌خواهیم به همان نقطه‌ای برگردیم که از آن خارج شدیم یا روش دیگری را اتخاذ کنیم.".

روزنامه "ایران" در شماره امروز یکشنبه، ۹ آبان به نقل از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نوشت "اگر بخواهیم روند منطقی مذاکره را ببینیم شاید یک راه ساده‌تر وجود دارد و آن اینکه توافق کنیم دقیقاً به همان نقطه‌ای که ترامپ از برجام خارج شد، برگردیم".

مذاکرات احیای برجام از فروردین ۱۴۰۰ در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و در حالی که شش دور خود را سپری کرده بود و طرف های آن درباره متن اولیه توافق و به نتیجه رسیدنش ابراز خوشبینی می‌کردند، از ماه ژوئن با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی متوقف شد.

اکنون وزیر خارجه ایران می‌گوید "تصمیم ما این است به میز مذاکره برگردیم اما در حال بررسی این موارد هستیم که در میز مذاکره چگونه قرار است مذاکره کنیم و آیا می‌خواهیم به همان نقطه‌ای برگردیم که از آن خارج شدیم یا روش دیگری را اتخاذ کنیم".

این در حالی است که روز گذشته رهبران چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک با هشدار درباره اقدامات تحریک آمیز ایران مانند تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا و تعلل در ادامه مذاکرات، از تهران خواستند تا از فرصت امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام استفاده و از "تشدید خطرناک تنش‌ها" جلوگیری کند.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه خود با روزنامه ایران تایید کرده است که "خیلی تلاش کردند از من یک بازه زمانی یا تاریخ دقیقی برای بازگشت‌مان به مذاکرات احیای برجام در وین دریافت کنند".

وزیر خارجه ایران ادامه داد به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اروپا گفته "ما به میز مذاکره باز می‌گردیم اما شما که این‌قدر نگران هستید و برای بازگشت ما به میز مذاکره اصرار می‌کنید و در روند تحولات برجام نقش هماهنگ‌کننده دارید، باید به امریکا هم فشار بیاورید".

آقای امیرعبداللهیان در این مصاحبه با تکرار اظهارات خبرساز قبلی‌اش گفت آمریکا "باید اقدامی را به عنوان نشان دادن حسن‌نیت خود انجام دهد؛ مثلاً ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های خارجی را آزاد کند".

اوایل مهرماه امسال وزارت خارجه آلمان شرط تعیین شده ایران برای آمریکا به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را رد کرد.

در حال حاضر طرف‌های غربی از ایران خواسته‌اند تا کمتر از یک ماه دیگر (پیش از پایان ماه نوامبر) به میز مذاکره برگردد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.