رفتن به محتوای اصلی

ممانعت وزارت اطلاعات از آزادی زندانی سیاسی مهران قره باغی با وثیقه سنگین
30.09.2021 - 20:54

بر اساس اخبار رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۸مهر۱۴۰۰، دادگاه انقلاب ماهشهر برای آزادی موقت زندانی سیاسی مهران قره باغی، بیش از ۳ میلیارد تومان وثیقه تعیین کرده است؛ اما هنگامی که خانواده این زندانی سیاسی جهت گذاشتن وثیقه و آزادی موقت او اقدام کردند، به 

 آنان گفته شد که به دستور وزارت اطلاعات، وثیقه را نمی پذیرند و قره باغی را حتی بصورت موقت هم آزاد نمی‌کنند.

به خانواده مهران قره باغی همچنین گفته شده است که وی تحت مراقبت وزارت اطلاعات بوده و بنابر دستور عوامل وزارت اطلاعات، او آزاد نمی‌شود.

از سوی دیگر این زندانی سیاسی در زندان بهبهان تحت فشارهای ویژه ای قرار گرفته است.

به گفته یک منبع مطلع: «هر کس که با مهران قره باغی در زندان صحبت کرده و با او ارتباط برقرار کند، تحت بازجویی مسئولان زندان قرار گرفته و تهدید می‌شود. هر گونه ارتباطی با این زندانی سیاسی، می‌تواند منجر به بازگشایی پرونده جدید و افزایش حکم برای طرف مقابل گردد.

این منبع اضافه کرد: «وزارت اطلاعات پس از انتقال ناگهانی مهران قره باغی و محمدحسین انصاری‌فر به وزارت اطلاعات در تیرماه سال جاری، یک پرونده دیگر بر علیه او گشوده است».

لازم به ذکر است که روز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰، مهران قره باغی و محمدحسین انصاری فر به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل و تحت فشار قرار گرفتند. اتهام مهران قره باغی فعالیت سیاسی به نفع مجاهدین خلق در داخل زندان اعلام گردید. وی در زمان بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات مورد بازجویی، ضرب و شتم و پرونده سازی قرار گرفته است.

در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پس از روی کار امدن رئیسی، این زندانی سیاسی و خانواده وی، تحت عنوان محکومیت مهران به اعدام و احتمال اجرای آن، توسط عوامل اطلاعات تحت فشار قرار گرفتند.

مأموران اطلاعاتی با تهدید خانواده وی به آنها گفتند که از فرزندشان بخواهند پیش از صدور محکومیت اعدام توسط دادگاه رسمی، از عقاید خود کوتاه آمده و تن به همکاری با اطلاعات بدهد.

این اقدامات سرکوبگرانه و فشارها و شکنجه‌های روحی و روانی در شرایطی اعمال شده که به مهران قره باغی و خانواده و وکلایش هیچ حکمی بصورت رسمی ابلاغ نشده است.

درباره زندانی سیاسی مهران قره باغی:

مهران قره باغی، ۲۹ ساله و از اهالی روستای سرحد آقا از توابع شهرستان بهبهان، لیسانس کشاورزی است. او در تاریخ ۲۸ دیماه ۹۸ به همراه مجید خادمی توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان بهبهان منتقل شد.

مهران قره باغی، پس از بارها منتفی شدن قرار دادگاه، سرانجام روز ۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۰ در دادگاه ماهشهر با ریاست قاضی افشون حضور یافته و محاکمه شدند.

اتهامات این دو زندانی سیاسی تبلیغ علیه نظام، عضویت در مجاهدین خلق و ارتباط با کانالهای خبری مجاهدین خلق، مشارکت در تخریب و احراق، مشارکت در اخلال در نظم عمومی، مشارکت در ساخت مواد آتش زای غیرنظامی و افساد فی الارض اعلام شد.

مهران قره باغی در پرونده پیشین خود، توسط دادگاه انقلاب به اتهامات «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد که ۲ سال آن اجرایی است.

  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.