رفتن به محتوای اصلی

ژنرال آمریکایی: توافق دوحه سقوط افغانستان را تسریع کرد
30.09.2021 - 05:49

توافق موسوم به دوحه که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، تاریخی را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین می کرد.

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) گفت که آن توافق "تاثیری واقعا زیانبار" بر دولت و ارتش افغانستان داشت.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم با تایید این نظر گفت که موافقتنامه دوحه کمک کرد طالبان "قوی تر شود."

براساس توافق دوحه طالبان هم تعهدات زیادی را پذیرفت، از جمله جلوگیری از ریشه دواندن گروه هایی مانند القاعده و تهدید آمریکا و متحدان از خاک افغانستان توسط آنها.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بعد از پیروزی در انتخابات، همچنان آن توافق را اجرا کرد اما تاریخ عقب نشینی را از ماه مه به ۳۱ اوت عقب انداخت.

مقام های دفاعی آمریکا روز چهارشنبه در جریان ادای شهادت در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره اظهار نظر می کردند.

این جلسه چند هفته بعد از بروز هرج و مرج در فرودگاه کابل حین تلاش قدرت های خارجی برای خارج کردن شهروندان خود و هزاران شهروند افغانستان که خواهان نجات بودند برگزار می شود.

در جریان عملیات تخلیه، یک حمله انتحاری به کشته شدن ۱۸۲ نفر در فرودگاه کابل منجر شد.

ژنرال مکنزی به عنوان فرمانده سنتکام ناظر عملیات خروج آمریکا از افغانستان بعد از یک حضور نظامی ۲۰ ساله بود.

ژنرال مکنزی به این کمیته گفت که توافق دوحه تاثیر روانی قدرتمندی بر دولت افغانستان داشت چون "زمانی که باید انتظار قطع کامل کلیه کمک ها را می داشتند تعیین می کرد."

او گفت برای "مدت قابل توجهی" بر این باور بوده که اگر آمریکا شمار مشاوران نظامی خود در افغانستان را به کمتر از ۲۵۰۰ کاهش دهد فروریزی دولت و ارتش افغانستان اجتناب ناپذیر خواهد بود.

او گفت بعد از توافق دوحه، کاهش نیروها به دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ماه آوریل "میخ دیگری بر این تابوت بود."

آقای آستین گفت که توافق دوحه با متعهد کردن آمریکا به پایان حملات هوایی علیه طالبان، موجب شد که این گروه اسلام‌گرا "قوی تر شود و عملیات تهاجمی علیه نیروهای امنیتی افغانستان را شدت بخشد، به طوری که افغان ها هر هفته تعداد زیادی از افراد خود را از دست می دادند."

اعضای طالبان در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ در یک شهر بازی

 

مقام های دفاعی یک روز پیشتر در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شهادت دادند، جایی که ژنرال مکنزی و ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفتند حفظ ۲۵۰۰ پرسنل نظامی در افغانستان را توصیه کرده بودند.

ژنرال میلی همچنین گفت که تسخیر افغانستان به دست طالبان حفاظت از جان آمریکایی ها در برابر حملات تروریستی را سخت تر خواهد کرد. او طالبان را یک سازمان تروریستی توصیف کرد که "هنوز روابط خود با القاعده را قطع نکرده است."

به گفته او شکست در جنگ افغانستان حاصل ۲۰ روز یا حتی ۲۰ ماه آخر جنگ نبوده بلکه نتیجه مجموعه ای از تصمیم های استراتژیک از مدت ها قبل بوده است. او از جمله به تصمیم جورج بوش برای آغاز جنگ در عراق و نیز ناتوانی دولت او از دستگیری یا کشتن اسامه بن لادن زمانی که در افغانستان بوده اشاره کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش اذعان کرد که آنها سقوط سریع دولت و ارتش افغانستان را پیش بینی نمی کردند؛ سقوطی که به گفته او گروه های جهادی تندرو را در جهان گستاخ تر کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز چهارشنبه به بی بی سی گفت که طالبان "به جهان ضمانت داده اند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری از جمله ایالات متحده سر نخواهد زد."

او گفت: "ما به موافقتنامه ای که در دوحه میان امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده امضا شد متعهد هستیم. ما همچنین خواهان پایبندی آمریکا و متحدان آن به این توافق هستیم. آنها به جای بیانات منفی بهتر است مسیر دیپلماسی و همکاری را انتخاب کنند."

روز چهارشنبه جلسه غیرعلنی دیگری میان مقام های ارشد نظامی آمریکا با برخی سناتورهای این کشور انجام شد و نشریه پولیتیکو به نقل از یکی از سناتورهایی حاضر گزارش داد که آمریکا در حال مذاکره با کشورهای هم مرز افغانستان است تا نیروهای ضد تروریسم خود را در پایگاهی نظامی در یکی از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان یا قیرقیزستان مستقر کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.