رفتن به محتوای اصلی

بریتانیا: باید با واقعیت جدید افغانستان روبرو شد
31.08.2021 - 20:16

 

آقای راب گفته است که دولت بریتانیا طالبان را متعهد می‌داند که برای تمام کسانی که مایل به خروج از این کشور هستند "مسیر امن" فراهم کند.

او گفته تعداد شهروندان بریتانیایی که هنوز در افغانستان هستند از چند صد نفر تجاوز نمی‌کند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، از بیش از ۱۷ هزار نفر که این کشور توانست از افغانستان به خارج منتقل کند بیش از ۵ هزار نفر شهروند بریتانیا هستند.

آقای راب با دفاع از نحوه مدیریت "این بحران" تأکید کرد که "هیچ سازمانی بهتر از وزارت خارجه در این مورد عمل نکرده است و هرکسی که بخواهد غیر از این ادعا کند" یا ادعایش "فاقد اعتبار" است یا اینکه به جای توجه به موضوعات محوری و اصلی، به حاشیه رویدادها پرداخته است.

به گفته احزاب مخالف دولت، در آغاز بحران اخیر در افغانستان و در آستانه تصرف کابل توسط طالبان، آقای راب به جای در دست گرفتن مدیریت این وضعیت، همچنان به تعطیلات خود در جزیره یونانی کرت ادامه داد و حتی به توصیه کارکنان وزارت خارجه برای تماس با وزیر خارجه افغانستان به سرعت عمل نکرد. این احزاب وزیر خارجه را فاقد صلاحیت ادامه کار دانسته و خواستار استعفای اوشده‌اند.

آقای راب بعدا اذعان کرد که با در نظر گرفتن روند بعدی حوادث، بهتر بود که به تعطیلات نمی‌رفت اما این اتهام را هم "بی اساس" دانست که در حال یکه اوضاع در افغانستان رو به وخامت داشت، در کنار دریا "دراز کشیده بود."

روز سه‌شنبه دفتر نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر، به آقای راب اعتماد کامل دارد و قصد ندارد که کابینه را ترمیم کند یا وزیران را تغییر دهد.

آقای جانسون در حال حاضر در اقامتگاه و دفتر نخست وزیر در خیابان داونینگ حضور ندارد و به غرب بریتانیا سفر کرده است اما سخنگوی او تایید نکرد که دوری او از لندن برای گذراندن تعطیلات است و صرفا تاکید کرد که نخست وزیر "به کار ادامه می‌دهد."

کابل
توضیح تصویر،

با خروج آخرین نظامی آمریکایی از کابل ۲۰ سال حضورنظامی آمریکا در افغانستان به پایان رسید

'واقعیت جدید'

آقای راب به بی‌بی‌سی گفت که چالش بعدی برای غرب رویارویی با "واقعیت جدید افغانستان ... و تدوین و دنبال کردن طرحی است که این واقعیت را به درستی منعکس ‌‌کند".

وی گفت که بریتانیا باید با چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی "تعامل گسترده‌تری برقرار کند" تا بتواند "حداکثر تاثیر را در تعدیل کردن رفتار طالبان" داشته باشد به نحوی که دستاوردهای افغانستان در دو دهه اخیر، مانند دسترسی بهتر به آموزش و پرورش و کاهش میزان مرگ و میر مادران حفظ شود.

آقای راب گفت که بریتانیا این "حق" را برای خود محفوظ می‌داند که در حملات هوایی آینده در افغانستان در "دفاع مشروع از خود" به ویژه در برابر "گروه های تروریستی" مشارکت کند.

همزمان، دفتر نخست وزیر بریتانیا این گزارش را تکذیب کرده است که در ساعات قبل از انفجار مرگبار اخیر در فرودگاه کابل، نیروهای این کشور از آمریکاییان خواسته بودند تا ورودی ابی‌گیت فرودگاه کابل را باز نگه دارند تا بریتانیا بتواند تعداد بیشتری از افراد را از افغانستان خارج کند.

این گزارش می‌افزاید که این درخواست با وجود مخالفت فرماندهان آمریکایی پذیرفته شد که نتیجه آن کشته شدن شماری از نفرات نظامی آمریکایی بود.

سخنگوی نخست وزیر در مورد این گزارش گفت "اینکه بگوییم ما فشار آوردیم تا دروازه باز بماند" درست نیست و افزود بریتانیا قبل از وقوع انفجار در واکنش به هشدارهایی در مورد احتمال حملات تروریستی، فورا محل پردازش درخواست‌های خروج از افغانستان را از هتل بارون که محل اصلی این فعالیت بود به نقطه دیگری منتقل کرده بود.

در مورد کمک به خروج شهروندان بریتانیایی باقیمانده و سایر افراد مورد نظر در افغانستان، سخنگوی دفتر نخست وزیری گفت که دولت "در حال آماده کردن برنامه" اعزام تعداد بیشتری کارمند وزارت خارجه و سایر سازمان‌ها به کشورهای هم‌مرز با افغانستان است. وی تعداد افراد اعزامی را مشخص نکرد.

پس از خروج آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان اعلام پیروزی کرد و نفرات آن روز سه‌شنبه وارد فرودگاه شدند. نیروهای بریتانیایی آخر هفته گذشته افغانستان را ترک کرده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شامگاه دوشنبه به تصویب رسید از طالبان خواسته است اجازه دهند شهروندان این کشور از آزادی خروج از کشورشان برخوردار باشند و اجازه ندهند افغانستان به پایگاهی برای تروریسم تبدیل شود.

این قطعنامه خواستار دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع سازمان ملل متحد و موسسات خیریه برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شده است.

پیش‌نویس این قطعنامه مشترکا توسط بریتانیا و فرانسه تهیه شده بود و با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع از سوی چین و روسیه به تصویب رسید.

فرودگاه

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

با خروج آمریکاییان نفرات طالبان در فرودگاه مستقر شدند

line

"چرا برای کسانی کار کردم که مرا رها کردند؟"

یک معلم سابق زبان انگلیسی که در کابل سرگردان است امروز به برنامه صبحگاهی رادیو بی‌بی‌سی گفت که از همکاری با سفارت بریتانیا پشیمان است زیرا اکنون جانش به مخاطره افتاده است.

او گفت: "من از کار با بریتانیایی‌ها پشیمانم، از کمک به مردم برای یادگیری زبان انگلیسی پشیمانم، چون برای کسانی کار کردم که فرار کردند و مرا در اینجا به حال خودم رها کردند."

این معلم زبان انگلیسی که بی‌بی‌سی نامش را ذکر نمی‌کند گفت که هشت یا نه سال برای بریتانیایی‌ها از جمله شورای بریتانیا، کار کرده و حالا هدف طالبان قرار گرفته است.

او گفته است که "آنها دنبال من هستند چون در پوسترهای تبلیغاتی کلاس‌های زبان انگلیسی عکس من چاپ می‌شد."

او گفت که مدت کوتاهی قبل از تسلط طالبان بر کابل، کوشید از افغانستان فرارکند اما درخواستش برای سفر و سکونت در بریتانیا جوابی نگرفت. این معلم می‌گوید از ترس نمی‌تواند بخوابد.

او گفته است "تمام شب، هنگام خواب اسلحه می‌بینم و این وضعیت فکر انسان را مختل می‌کند."

این شهروند افغانستان در پاسخ به این سوال که اگر نتواند از کشورش بگریزد و طالبان او را پیدا کنند، چه بر او خواهد گذشت، گفت: "سرنوشت من مانند سایر کسانی است که در رسانه‌ها، در نیروهای مسلح با خارجیان همکاری کرده‌اند... آنها مرا هم خواهند کشت."

line

گروه طالبان وعده داده به کسانی که دارای مجوز لازم هستند اجازه خروج از کشور را خواهد داد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که طالبان باید به قول خود عمل کند.

اما باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، گفته است که شبه‌نظامیان طالبان "بر اساس اقداماتشان در عمل و نه گفته‌هایشان" قضاوت خواهند شد.

لیزا نندی، وزیر امور خارجه در کابینه سایه بریتانیا از قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده اما گفته است که این قطعنامه "سوالات متعددی را بی‌پاسخ گذاشته است که باید فورا به آنها رسیدگی شود".

آقای راب در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که آمار ارائه شده در مورد افرادی که در افغانستان باقی مانده و باید خارج شوند "قطعی" نیست اما شمار شهروندان بریتانیایی مانده در افغانستان از "چند صد نفر" تجاوز نمی‌کند

وی گفت که کسان دیگری که بریتانیا مایل به خروج آنان است افراد مشمول "برنامه خروج و کمک‌ به افغان‌ها" هستند که برای سازمان‌های دولتی بریتانیا کار می‌کردند و علاوه بر آنها، حدود ۲۵۰ مورد خاص از جمله روزنامه‌نگاران، قضات، فعالان حقوق زنان و پژوهشگران طرح بورسیه چونینگ وزارت خارجه هم مورد نظر هستند.

آخرین نظامیان آمریکایی لحظاتی قبل از نیمه شب گذشته به وقت محلی کابل را ترک کردند تا به تعهد جو بایدن به طالبان برای خروج از افغانستان تا ۳۱ اوت عمل شده باشد.

بلال سروری، روزنامه‌نگار افغان که همراه خانواده‌اش از کشورش گریخته، به بی‌بی‌سی گفت که مردم عادی افغانستان با "آینده‌ای بسیار نامعلوم" روبرو هستند.

وی گفت که مردم فقط می‌توانند هفته‌ای معادل ۲۰۰ دلار از بانک‌ها پول بگیرند که برای خرید غذا و سایر اقلام ضروری کافی نیست. او در مورد خطر بروز قحطی در افغانستان هشدار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.