رفتن به محتوای اصلی

انتشار ویدیوهایی از بازگشت مسئول امنیتی پیشین بن لادن به افغانستان
31.08.2021 - 11:46

مریکا در پاسخ به حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، بعد از اینکه گروه طالبان درخواست آمریکا برای تسلیم‌ اسامه بن لادن، رهبر را نپذیرفت، با مجوز شورای امنیت، مشارکت ناتو، همراهی عملی کشورهای همسایه از جمله ایران در راس ائتلاف بزرگ جهانی به افغانستان حمله کرد.

اکنون در این فیلمی که گفته می شود روز دوشنبه فیلمبرداری شده است امین الحق به ولایت ننگرهار باز می‌گردد و مردم در اطراف خودروی او جمع شده‌اند.

گفته می‌شود امین الحق همراه با اسامه بن لادن درست بلافاصله پس از مداخله نظامی آمریکا و بمباران غار تورا بورا به دست نیروهای نظامی این کشور از افغانستان فرار کرده بود.

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

مجموعه غار تورا بورا محل اقامت آنها عنوان شده بود.

بنا به توافقنامه صلحی که میان طالبان و آمریکا به امضا رسید، طالبان متعهد به قطع ارتباط با شبکه القاعده و سایرگروه‌های تروریستی شده بود اما گزارش‌های نهادهای بین المللی حاکی است که طالبان ارتباطاتش با شبکه‌های جهادی را "حفظ" کرده است.

اگرچه طالبان این ادعا را رد کرده است.

اکنون نیز در واکنش به خبر حضور امین الحق یک سخنگوی طالبان درگفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که هیچ یک از اعضای "غیرافغان" گروه القاعده در افغانستان حضور ندارند.

این سخنگوی طالبان درخصوص گزارش‌ها مبنی بر "حضور" امین‌‌الحق که به اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده، "نزدیک" بوده است گفت که او را "نمی‌شناسم" و حضور وی را در خاک افغانستان "نمی‌توانم تایید کنم."

ساعاتی پیش ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که براساس آن گفته می‌شود "امین‌الحق که از او به عنوان یکی از نزدیکان بن لادن یاد می‌شود، وارد ننگرهار در شرق افغانستان شده است."

در سال ۲۰۰۷ نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان برای بازداشت و کشتن ۱۲ تن از فرماندهان طالبان و القاعده در افغانستان تا دوصد هزار دلار جایزه تعیین کردند.

نخستین فهرست از این افراد در سال ۲۰۰۱ از سوی نظامیان آمریکایی منتشر شد که فرماندهان ارشد طالبان و القاعده، از جمله اسامه بن لادن، ایمن الظواهری و ملا محمد عمر را شامل می شد.

در فهرست سال ۲۰۰۷ به نام‌های "سراج حقانی، انورالحق، ابولیث اللیبی، دکتر امین الحق، طاهر یولداش، ملا صدیق، بیت الله مسعود، دوست محمد، محمد رحیم، قاری بریال و ملا ناصر" اشاره شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.