رفتن به محتوای اصلی

برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برجام
30.06.2021 - 18:25

امروز در تازه‌ترین گزارش، آنتونیو گوترش از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته که طبق توافق برجام در سال ۲۰۱۵، تمام تحریم‌ها علیه این کشور را لغو یا تعلیق کند. همچنین از ایران خواسته شده که به اجرای تعهدات کامل خود در برجام بازگردد و فورا همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر گیرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت درباره برجام گفت آخرین دور مذاکرات هسته‌ای وین "به شفاف شدن گزینه‌های پیش روی تهران و آمریکا برای تصمیم‌گیری" کمک کرد تا به یک مسیر مشترک بازگردند.

جفری دلارنتیس اضافه کرد: "آمریکا متعهد است که نگذارد ایران هیچ وقت به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، و ما معتقدیم که دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای بهترین راه برای رسیدن به این هدف است."

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد از باقی ماندن تحریم‌های آمریکا علیه کشورش انتقاد کرد و گفت که ایران هم در برابر خروج ایالات متحده از توافق برجام حق اقدامات متقابل در کاهش تعهدات داشته است.

نماینده ایران در شورای امنیت گفت که سیاست "فشار حداکثری" دولت دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری جو بایدن هنوز هم ادامه دارد.

جزئیات اظهارات اعضای شورای امنیت به تدریج به روز می‌شود....

نماینده ایران در سازمان ملل متحد

منبع تصویر،UN

توضیح تصویر،

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد اتهامات حقوق بشری بریتانیا را رد کرد و خارج از موضوع دانست

استقبال گوترش از بازگشت به برجام

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با بروز تازه‌ترین اختلاف میان بازوی نظارتی سازمان ملل یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران تهیه شده است. مدیر کل آژانس به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته که ایران برای انجام نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای "همکاری نمی‌کند."

کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این اختلاف هم بر گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و هم بر مذاکرات وین اثر گذاشته و مشخص نیست مذاکرات وین کی از سر گرفته شود. دور ششم مذاکرات احیای توافق برجام هفته گذشته در وین پایان یافت و کارشناسان طرف‌های مذاکره برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از یک سو به گفته خبرنگار ما وضعیت سیاسی داخلی ایران با انتخاب رئیس‌جمهور جدید پیچیده‌تر شده و مشخص نیست او و تندروهایی که از او حمایت می‌کنند، چه مسیری را در زمینه برجام پیش خواهند گرفت.

با این حال آقای گوترش از تحولات شش ماه گذشته در زمینه مذاکرات احیای برجام و احتمال پیوستن دوباره آمریکا به توافق برجام استقبال کرده است.

در گزارش گوترش چه آمده است؟

در گزارش یازدهم دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت آمده است که از دسامبر ۲۰۲۰ ایران قدم‌های "نگران‌کننده‌ای" را به سوی کاهش تعهدات خود در قالب برجام برداشته است از جمله نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته نوع آی‌آر-۲ام و نوع آی‌آر-۴، افزایش غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد، و آغاز فعالیت‌های تحقیقاتی برای ساخت فلز اورانیوم برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران.

در این مطلب به گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده که در آن تخمین زده شده بود در ماه مه امسال ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ۳ هزار و ۲۴۱ کیلوگرم بوده که بسیار بالاتر از ۲۰۲ کیلوگرم مجاز است.

بخش بزرگی از گزارش به برنامه موشکی ایران و ۸ نامه‌نگاری کشورهای مخالف برنامه موشکی ایران و شکایت آنها به سازمان ملل و پاسخ‌های ایران و حمایت نماینده روسیه اختصاص دارد. از جمله نامه ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ بریتانیا، آلمان و فرانسه به سازمان ملل و هشدار درباره برنامه موشکی ایران و ماهواره ذوالجناح.

اما چند روز بعد در دوم ماه مارس نماینده روسیه در نامه‌ای به سازمان ملل با دفاع از ایران نوشته که برنامه موشکی ایران ناقض تعهدات برجام نیست و مسکو از این بابت مطمئن است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.