رفتن به محتوای اصلی

درخواست رژیم برای شرکت خانواده کشته‌شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در دادگاه هلند
29.06.2021 - 16:31

محمدرضا کلاهی که با نام علی معتمد در هلند زندگی می‌کرد در سال ۲۰۱۵ به ضرب گلوله به قتل رسید. او مظنون اصلی بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ بود که در آن بیش از هفتاد نفر از مقام‌های ارشد از جمله محمد بهشتی کشته شدند. حکومت ایران برای بیش از ۳۵ سال محمدرضا کلاهی را تحت تعقیب قرار داده بود.

هلند اوایل سال ۱۳۹۷ در ارتباط با قتل محمدرضا کلاهی و همچنین قتل احمد مولی نیسی، رهبر عرب‌های اهواز در ۱۷ آبان ۱۳۹۶ در لاهه، دو نفر از کارکنان سفارت ایران را از خاک خود اخراج کرد. زمستان همان سال، هلند سفیرش را هم از تهران فراخواند.

در بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم آمده است:

"محمدرضا کلاهی صمدی عامل اصلی انفجار تروریستی که لحظاتی قبل از انفجار دفتر حزب، آنجا را ترک کرده بود، پس از چند ماه زندگی مخفی به عراق متواری و در رادیو مجاهد با نام مستعار کریم فعالیت و سپس در بخش عارفی (روابط با دولت عراق) با همان نام مستعار کریم فعالیت می‌کند تا اینکه در اوایل دهه هفتاد شمسی به دلیل مشکلات روحی و سرخوردگی، از عراق خارج و به آلمان و سپس هلند منتقل و با هویت جعلی علی معتمد ضمن اخذ پناهندگی به اتفاق همسر دومش در هلند زندگی می کرده و در اواخر سال ۱۳۹۴ توسط دو تبهکار هلندی به قتل رسید".

این انجمن با تاکید بر حق خانواده کشته‌شدگان برای شرکت در دادگاه در هلند، از مقامات قضایی و دیپلماتیک ایران از جمله دادستان کل، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه خواست از مجاری رسمی این مطالبه را "تا حصول نتیجه" پیگیری کنند."

انجمن دفاع از قربانیان تروريسم خود را "تشکلي فرهنگی و مردمی" معرفی می‌کند که اعضایش را "فرزندان و خانواده‌های قربانیان ترور تشکیل می‌دهند" اما وابستگی نزدیک به حکومت ایران دارد.

این انجمن در بیانیه‌اش دادگاه هلند را "با یک آزمون تاریخی نسبت به حقوق بشر بازماندگان هفتم تیر" مواجه دانست که "هیچ توجیه قانونی و عرفی برای گریز از آن در افکار عمومی، قوانین بین المللی، اسناد حقوق بشری، میثاق‌های بین‌المللی و منشور ملل متحد مسموع نیست".

محمدرضا کلاهی

محمدرضا کلاهی در دسامبر سال ۲۰۱۵ هنگام ترک خانه‌اش در شهر آلمیره هلند به ضرب گلوله دو مرد کشته شد.

او با نام علی معتمد در این شهر به عنوان برق‌کار شرکت برق‌رسانی اینکو کار می‌کرد.

به گفته منابع هلندی و یک خبرنگار ایرانی هلندی که درباره موضوع تحقیق کرده، محمدرضا کلاهی صمدی اوایل دهه هشتاد میلادی از دولت هلند درخواست پناهندگی کرد و سی سال با نام مستعار علی معتمد در این کشور زندگی کرد.

در تحقیقات قضایی برای قتل علی معتمد، این سوال‌ مطرح شد که دولت و مراکز اطلاعاتی-امنیتی هلند آیا از "هویت واقعی" او خبر داشته‌اند یا نه. این نهادها اطلاع از هویت آقای معتمد را تکذیب می‌کنند.

به گفته دادستان عمومی هلند، علی معتمد در هلند هیچ سابقه کیفری نداشته است.

سرانجام پرونده 'علی معتمد' در هلند چه شد؟

دادگاه دو عامل قتل محمدرضا کلاهی را به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرد. بنا بر اسناد دادگاه، این دو برای قتل آقای کلاهی ۱۳۰ هزار یورو گرفته بودند اما مشخص نشد پول را چه کسی پرداخته بود.

مقام‌های هلندی اعلام کرده بودند به محتوای مکالمات تلفنی مظنونان دست پیدا کرده بودند که در آن مشخص است مجریان قتل، از هویت اصلی علی معتمد و انگیزه این کار بی‌اطلاعند. در یکی از این مکالمه‌های تلفنی یکی از مجریان قتل می‌گوید: "نمی‌دانم چرا باید او را بزنیم و البته نمی‌خواهم هم بدانم ها‌هاها..."

هرچند دادستان‌ عمومی هلند در نهایت اعلام کرد "ارتباطی بین حکومت ایران و سازمان‌دهنده قتل محمدرضا کلاهی نیافته است" اما پیشتر سازمان اطلاعات و امنیت هلند اعلام کرده بود درباره نقش ایران در قتل علی معتمد در سال ۲۰۱۵ و همچنین احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه، "تقریبا یقین" دارد.

دادستانی هلند آذر ۱۳۹۸ (دسامبر ۲۰۱۹) اعلام کرد متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی فعال عرب ایرانی، در دوبی بازداشت شده است.

دادستانی هلند این فرد را رضوان تقی، ٤٢ ساله، فراری مراکشی-هلندی معرفی کرد. برای بازداشت او صد هزار یورو جایزه تعیین شده و پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم جلب او را صادر کرده بود.

به گزارش رسانه‌های هلند، رضوان تقی رهبر باند مشهور تبهکاری "فرشتگان مرگ"، با قایق‌های تندرو به ایران رفت و آمد داشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.