رفتن به محتوای اصلی

همتی: من را عزل کردند اما رئیسی هنوز قوه قضائیه را اداره می‌کند
29.06.2021 - 08:59

عبدالناصر همتی، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری 1400 و رئیس پیشین بانک مرکزی ایران با انتقاد شدید از «اصلاح‌طلبان» و دولت حسن روحانی به‌دلیل عدم حمایت از او در انتخابات، از مدیریت همزمان ابراهیم رئیسی بر دو قوه قضائیه و مجریه انتقاد کرد.

همتی سه‌شنبه 8 تیر، در نشستی با اعضای ستاد انتخاباتی خود با اشاره به عزل او از سوی دولت روحانی، ادامه فعالیت رئیسی در قوه قضائیه پس از انتخابات را یادآوری کرد و گفت: «وقتی رئیس قوه قضائیه هنوز هم دارد کار‌های خود را انجام می‌دهد و در مورد قوه تصمیم می‌گیرد، من را یک ماه پیش، از مسئولیتم عزل کردند، به خاطر آنکه براساس نظر آن‌ها (دولت روحانی) تصمیم نگرفته بودم.»

شرط‌بندی اصلاح‌طلبان بر اسب برنده

وی با انتقاد شدید از «بزرگان اصلاح‌طلب»، اطلاعیه‌های صرف حمایتی و عدم ورود جدی آنها به انتخابات را باعث شکست خود دانست و افزود: «این‌که فقط اطلاعیه بدهند و غیر مستقیم حرف بزنند، طوری که یک نفر شاید فکر کند از همتی حمایت کرده باشند، این‌که کاری نداشت و همه می‌توانستند چنین اطلاعیه‌ای بدهند.»

در جریان انتخابات اخیر، مهدی کروبی و محمد خاتمی از رهبران جریان اصلاحات با صدور بیانیه‌هایی مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردند که در این میان کروبی به‌طور روشن از همتی اعلام حمایت کرد.

همتی با اذعان به این‌که همه می‌دانستند «رئیسی» برنده انتخابات خواهد شد از حضور برخی اصلاح‌طلبان در ستاد وی انتقاد کرد و اظهار داشت: «درخصوص برخی جریانات سیاسی و بزرگان در صحنه، من گفتم شرط بندی روی اسب برنده که هنر نیست. مثلا درخصوص جناب رئیسی، همه می‌دانستند احتمالش خیلی زیاد است که رئیس جمهور شوند، طبیعی بود خیلی‌ها به ستادشان مراجعه کند.»

کسری 500 هزار میلیارد تومانی بودجه

همتی در بخش دیگری از سخنانش به کسری عظیم بودجه امسال اشاره کرد و ضمن هشدار به این که فرصت «اصلاحات اقتصادی» بسیار اندک است، اظهار داشت: «با حدود 400 تا 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم. ما هنوز به شدت تحت تحریم هستیم و نفت به طور کامل نمی‌توانیم صادر کنیم. درآمدهایش را هم نمی‌توانیم جابجا کنیم. چهار ماه از سال گذشت، انتظار داشتیم در این چهار ماه فلان قدر مبلغ درامد ارزی و ریالی داشته باشیم؛ هیچکدام اتفاق نیفتاده است.»

رشد منفی سرمایه‌گذاری

رئیس پیشین بانک مرکزی ایران با تاکید بر «رشد منفی سرمایه گذاری» در یک دهه اخیر در ایران تصریح کرد که کشور به‌شدت از قطار توسعه عقب افتاده است و افزود: «در ده سال اخیر، رشد سرمایه گذرای منفی بوده است. هیچ جای دنیا این‌طوری نیست. باید حداقل هشتاد درصد در یک دهه، جی دی پی و ثروت‌مان افزایش پیدا می‌کرد، اما نشده؛ خیلی نگرانم.»

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران با کاهش بی‌سابقه نرخ مشارکت به زیر 50 درصد در 28 خرداد برگزار شد.

در این دوره، شورای نگهبان با رد صلاحیت 99 درصد از داوطلبین انتخابات از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس ایران، ضمن «مهندسی» فضای انتخاباتی، شرایط را برای پیروزی ابراهیم رئیسی مهیا کرد.

کاهش فزاینده نسبت مشارکت و افزایش آرای باطله به رغم اعلام «حرام بودن» رای سفید از سوی رهبر جمهوری اسلامی، پدیده بی‌سابقه‌ای در انتخابات اخیر محسوب شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.