رفتن به محتوای اصلی

آمریکا دو میلیون بشکه نفت خام توقیف‌شده ایران را «فروخته است»
31.05.2021 - 16:33

عکس از بایگانی
 
 

عکس از بایگانی

اسناد دادگاه و آمارهای دولتی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور دو میلیون بشکه نفت خام توقیف‌شده ایران در سواحل امارات متحده عربی را پس از انتقال به آمریکا فروخته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز دوشنبه ۱۰ خرداد، بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد.

این گزارش با توجه به این که ایران سال‌ها است تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، موجب تعجب معامله‌گران بازار نفت شده است.

اوایل بهمن سال گذشته، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت ایالات متحده درصدد توقیف نفت‌کش «آشیلاس» با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت در بندر فجیره امارات متحده عربی است که با پرچم لیبریا حرکت می‌کند اما احتمال می‌رود متعلق ایران باشد.

به گزارش اسناد دادگاه‌های آمریکا ایران قصد فروش این محموله را به چین داشته و قرار بوده که این محموله با برچسب «نفت خام سبک بصره» از عراق انتقال یابد.

اسناد این دادگاه‌ها هم‌چنین نشان می‌‌هد که دولت آمریكا این محموله نفتی را ابتدا به هیوستون تگزاس برده و بیش از دو میلیون بشكه نفت خام آن را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار و هر بشكه حدود ۵۵ دلار فروخته است.

بنا بر اعلام این دادگاه، پول فروش این محموله در ارتباط با پرونده‌های قضایی مربوط به ایران در گرو آمریکا قرار گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که«پول فروش این محموله به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز خواهد شد».

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، حکم توقیف این نفت‌کش در دولت دونالد ترامپ و پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن صادر شده است.

در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری در واکنش به این خبر گفت که از این موضوع اطلاع ندارد، اما می‌داند که آمریکا از زمان رئیس‌جمهور اسبق خود به دلیل برخی قوانین نفتی از ایران خریداری نکرده است.

فروش نفت ایران به آمریکا پس از پیروزی انقلاب ۵۷ متوقف شد.

در پی خروج دولت ترامپ از برجام و از سرگیری تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷ میزان صادرات نفت ایران به سایر کشورها نیز به شدت کاهش یافت.

تابستان سال گذشته مقامات دولت ترامپ اعلام کردند که چهار نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرده و محموله آنها را فروخته‌اند.

مقامات دادگستری دولت ترامپ همچنین گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.