رفتن به محتوای اصلی

انتخابات، دغدغه اصناف ایران نیست
31.05.2021 - 07:33

پایگاه خبری بهار به نقل از محمدعلى صدیقی، معاون اسبق پارلمانی اتاق اصناف ایران، گفته است که ۸۰ درصد اصناف کشور یا ورشکسته شده‌اند، یا در حال ورشکستگی هستند. او هشدار داد که در پنج سال آینده اثری از حضور اصناف در عرصه‌های اقتصادی نخواهد بود.

عضو سابق هیات رئيسه اتاق اصناف ایران، همچنین گفت جامعه صنفی ایران به دلیل حمایت نکردن دولت از صنوف در زمان تعطیلی‌ها و کاهش درآمد ناشی از شیوع ویروس کرونا، «این بار به معضل قطعی برق رسیده است.»

در چند هفته گذشته قطع مکرر برق در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرد؛ از جمله از کار افتادن لوازم برقی منازل، شکست شطرنج‌بازان ایرانی در جریان مسابقات اینترنتی قهرمانی آسیا، و از کار افتادن دستگاه‌های پزشکی خانگی از جمله دستگاه اکسیژن برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹.

محمدعلى صدیقی گفت دولت‌ها در ایران هرگز به دنبال حذف موانع توسعه نبوده‌‌اند، و خواستار رسیدگی سران سه قوه به مشکلات اصناف شد.

او «دست‌های پنهان» را به «جداسازی اصناف از انقلاب»‌ متهم کرد و گفت در فضای انتخاباتی، «اصناف به تنها چیزی که توجه نمی‌کند مشارکت در انتخابات است.» ‌

او آن «دست‌های پنهان» را به «کمرنگ کردن مشارکت اصناف در عرصه‌های مختلف سیاسی-اقتصادی» متهم کرد.

به گفته صدیقی، اگر اصناف حامی دولت‌ها نباشند، شرایط سختی برای دولت‌های آینده پیش‌بینی می‌شود. او قطع برق در ایران را ناشی از استخراج رمرزارزها دانست و گفت شاید باید کسب‌ درآمد و ذخیره سرمایه عادلانه تقسیم شود، «نه این که عده‌ای از استخراج رمزارزها به درآمدهای میلیاردی برسند و در مقابل، سهم صنوف و بخش تولید بدهی و ورشکستگی باشد.»

کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ایران، ارتباط استخراج رمزارزها با قطعی برق را نادرست خوانده و علت را فرسودگی شبکه تولید و توزیع برق دانسته است.

مراکز یا به‌اصطلاح «مزرعه‌»های استخراج بیت‌کوین، به عنوان یکی از مقصران قطعی برق در تهران معرفی شده‌اند. گفته می‌شود تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ واحد مسکونی متصل به شبکه در تهران است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.