رفتن به محتوای اصلی

سازمان اطلاعات سوئد: ایران به دنبال فناوری هسته‌ای سوئدی است
30.04.2021 - 11:26

تصویری از یکی از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران که در ژانویه سال ۲۰۲۱ از سوی خبرگزاری سپاه منتشر شده بود

سازمان اطلاعات سوئد در گزارش اطلاعاتی سالانه خود مربوط به سال ۲۰۲۰ افشا کرد که جمهوری اسلامی از راه «جاسوسی صنعتی» به دنبال «فناوری سوئدی» برای استفاده در برنامه «تسلیحاتی» اتمی خود است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت، در گزارشی خبر داد که به این سند دست یافته است.

آن‌ طور که این روزنامه گزارش کرده، ایران و روسیه و چین، بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی سوئد، «بزرگ‌ترین تهدید» برای این کشور به شمار می‌روند.

جمهوری اسلامی در این گزارش به «جاسوسی امنیتی» از صنایع و محصولات سوئدی متهم شده است که می‌توانند در تولید تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.

آن‌ طور که جروزالم پست نوشته، «ایران در حال سرمایه‌گذاری سنگین در این زمینه است و از برخی منابع خود در داخل سوئد بدین منظور استفاده می‌کند.»

در این گزارش همچنین آمده که جمهوری اسلامی به دنبال «تقویت وضعیت اقتصادی، سیاسی و حفظ برتری نظامی خود است.»

در این گزارش ۸۸ صفحه‌ای همچنین آمده كه تهران پناهندگان و مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور را نیز تحت نظر دارد.

جمعیت قابل توجهی از مهاجران و پناهندگان جمهوری اسلامی در سوئد زندگی می‌کنند و در حال حاضر، حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز در این کشور در بازداشت به سر می‌برد. او به دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ متهم است.

 آنتونی بلینکن
بیشتر در این باره:

دیدار مقام‌های اسرائیلی با بلینکن؛ «ابراز نگرانی رئیس موساد» درباره برنامه اتمی ایران

جمع‌آوری اطلاعات از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سوئد و تلاش برای جذب نیرو از میان جامعه تحقیقاتی سوئد، از دیگر اتهامات جمهوری اسلامی از سوی آژانس اطلاعات این کشور است.

این اطلاعات پس از آن افشا می‌شود که بر اساس اسنادی امنیتی که هفته گذشته در آلمان منتشر شد، «ایران تلاش خود برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی در طول سال ۲۰۲۰ را متوقف نکرده است.»

این روزنامه اسرائیلی نوشته، اسنادی که سوئد و آلمان به تازگی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده‌اند، ممکن است «مشکلاتی» را در احیای دوباره برجام و پیوستن دوباره آمریکا به این توافق ایجاد کند.

جزوزالم پست در عین حال نوشته ایران در حالی به «جاسوسی» از سوئد مشغول است که دولت سوئد پیش از این تلاش کرده بود مانع تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا شود تا مشکلی برای قرارداد شرکت مخابراتی اریکسون با ایران ایجاد نشود.

اسرائیل یکی از مخالفان سرسخت بازگشت آمریکا به توافق برجام است و پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا نیز نگرانی‌های خود در این زمینه را اعلام کرده بود.

روز گذشته نیز یک منبع مطلع به رویترز گفته بود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در واشینگتن با یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، و گیلعاد اردان، سفیر این کشور در ایالات متحده دیدار کرده و کوهن در این دیدار «از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است».

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل معتقد است در صورتی که آمریکا و دیگر کشورهای با ایران به یک توافق بد هسته‌ای دست یابند، منطقه به سمت جنگ و درگیری نظامی کشانده خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.