رفتن به محتوای اصلی

آغاز دادگاه سه ایرانی متهم به تامین مالی تروریسم در دانمارک
30.04.2021 - 07:57

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از جلسه دادگاه این سه شهروند ایرانی خبر از تقاضای برائت آن‌ها از سوی وکیل مدافع‌شان داده است. این سه نفر در شمار رهبران “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز” (جنبش عربی آزادیبخش الاحواز) هستند.

 دو اتهام اصلی در پرونده این سه نفر وجود دارد: نخست حمایت و پشتیبانی مالی از فعالیت‌های تروریستی و دوم جاسوسی و همکاری با سازمان اطلاعات عربستان سعودی.

در صورت تایید اتهام این افراد، مجازاتی تا ۱۲ سال حبس در انتظار آن‌ها خواهد بود. این سه نفر که بین ۳۹ تا ۵۰ سال سن دارند، از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ تا کنون در حبس به سر می‌برند.

مرکز “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز” در دو کشور دانمارک و هلند واقع است. جمهوری اسلامی این گروه را یک گروه تروریستی می‌شناسد.

دفاعیه وکیل مدافع

یکی  از سه متهم پرونده تامین مالی تروریسم از تابعیت دانمارک برخوردار است. محاکمه او به همراه دو فرد دیگر آغاز شده است. هنوز روشن نیست که صدور حکم این دادگاه چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.

دادستانی پرونده اتهام تامین مالی تروریسم حدود دو هفته پیش علیه این افراد کیفرخواست صادر کرده بود. گرت دیرن، وکیل یکی از متهمان این پرونده به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است:

«به باور موکل او، آنچه آن‌ها به انجام آن متهم شده‌اند، مقاومت مشروع در برابر یک رژیم سرکوبگر بوده است.» وکیل مدافع این متهم پرونده یاد شده با عزیمت از این موضوع خواستار تبرئه موکل خود شده است.

دریافت پول از عربستان

یکی از اتهامات این افراد دریافت پول از عربستان سعودی بوده است. گرت دیرن، وکیل یکی از متهمان این پرونده به خبرنگار خبرگزاری یاد شده گفته است که این افراد دریافت پول را کتمان نکرده‌اند.

دیرن گفته است: «آن‌ها دریافت پول از منابع مالی متعدد و از جمله از عربستان سعودی را تکذیب نمی‌کنند. آن‌ها از این پول برای کمک به جنبش یاد شده و همچنین فعالیت‌های سیاسی خود بهره گرفته‌اند.»

گرت دیرن در عین حال افزوده است که موکل او، مسن‌ترین فرد این پرونده، در سال ۲۰۰۶ به دانمارک پناهنده شده است.

بر اساس نسخه کیفرخواست صادر شده برای این افراد گفته می‌شود که آن‌ها تا کنون مبلغ ۳۰ میلیون کرون دانمارک دریافت کرده‌اند. این پول معادل چهار میلیون یورو می‌شود.

گفته می‌شود که کمک‌های مالی دریافت شده از سوی رهبران “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز” از طریق حساب‌های بانکی در اتریش و امارات متحده عربی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

افزون بر آن، این سه نفر متهم شده‌اند در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ اقدام به همکاری با سازمان اطلاعات عربستان نموده و درباره فعالیت‌های سیاسی افراد و سازمان‌های ایرانی در دانمارک دست به جاسوسی زده‌اند.

حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های “جیش‌العدل” نیز از دیگر اتهاماتی است که علیه این سه نفر مطرح شده است.

حمله نافرجام در خاک دانمارک

یکی از این سه نفر در سال ۲۰۱۸ هدف یک حمله نافرجام در خاک دانمارک واقع شده است. احتمال می‌رود که مسئولیت آن حمله برعهده جمهوری اسلامی ایران بوده است.

گفته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله به رژه نیروهای نظامی خود در سپتامبر سال ۲۰۱۸ اقدام به این حمله کرده است. در جریان حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۴ نفر کشته شده بودند.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه مداخله‌ای در حمله نافرجام به این عضو “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز” را رسما رد می‌کند. این در حالی است که دادگاهی در دانمارک یک شهروند ایرانی نروژی را در همین ارتباط به هفت سال زندان  محکوم کرده است.

گرت دیرن، وکیل مدافع یکی از متهمان این پرونده درباره دادگاه یاد شده گفته است: «این نخستین بار در دانمارک است که در چارچوب قانون مبارزه با ترور پرسش ناظر بر تفاوت بین یک تروریست و یک مبارز راه آزادی مطرح می‌شود.»

۷ سال زندان برای یک جاسوس سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در دانمارک

 

 
این ایرانی 42 ساله ایرانی -نروژی را به دلیل کمک به سرویس اطلاعاتی ایران در برنامه ریزی حمله و قتل تحت پیگرد قانونی قرار داده بود امروز او را به به ۷ سال زندان محکوم کرد. قاضی دادگاه اعلام کرده برای دادگاه کاملا محرز است که این فرد مجرم است و اطلاعات جمع‌آوری شده را به نیروهای اطلاعاتی ایران داده است.

این دادگاه در بیانیه‌ای گفت: «این اطلاعات جمع‌آوری شده و به کسی که برای سرویس اطلاعاتی ایران کار می‌کرده داده شده تا در طرح‌های این سرویس برای کشتن این شخص در تبعید استفاده شود.»

 

این ایرانی 42 ساله ایرانی -نروژی را به دلیل کمک به سرویس اطلاعاتی ایران در برنامه ریزی حمله و قتل تحت پیگرد قانونی قرار داده بود امروز  او را به به ۷ سال زندان محکوم کرد. قاضی دادگاه اعلام کرده برای دادگاه کاملا محرز است که این فرد مجرم است و اطلاعات جمع‌آوری شده را به نیروهای اطلاعاتی ایران داده است.

دادگاه در توضیح حکم خود گفت این فرد قاعدتا می‌دانسته کارهایی که برای نهادهای امنیتی ایران انجام داده طبق قوانین دانمارک غیرقانونی است و درعین حال می‌دانسته که کارهای او کمک به نهادهای امنیتی ایران برای اقدام به قتل بوده، در نتیجه او شریک جرم تلقی می‌شود.

در بیانیه دادگاه یادآوری می‌شود که متهم از پذیرش اتهامات خودداری کرده و حاضر نشده در طول دادرسی که غیرعلنی برگزار شد، صحبت کند.

شایان دکر است که .دادستان ایالتی خانم Lise Lotte اقبلا در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت که او متهم است که مردی را در شهر Ringsted در 100 کیلومتری کپنهاک تعقیب می کرده است و از همسر این مرد فیلم ویدویی تهیه کرده است و همه این موارد بدستور سرویس اطلاعاتی رژیم صورت می گرفته است. عامل سرویس اطلاعاتی ایران قرار است
 

وزارت خارجه دانمارک می‌گوید، روز  ۲۱ خرداد سفیر عربستان در این کشور را در ارتباط با «اتهام‌های تروریستی» علیه سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» در دانمارک، احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه نفر مظنون به دریافت کمک مالی از عربستان سعودی هستند.

پلیس دانمارک هم می‌گوید، این «سه نفر در ارتباط با تامین مالی و ترویج تروریسم در ایران، از جمله همکاری با دستگاه اطلاعات سعودی» تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

یـِـپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: ما چنین فعالیتهایی را تحت هیچ شرایطی نمی پذیریم و سفیر ما در ریاض نیز این پیام را مستقیماً به مقامات عربستان سعودی منتقل کرده است.

وزیر خارجه دانمارک تاکید کرده است که اتهامات جدید «بسیار جدی» هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پلیس دانمارک اعلام کرده که این سه نفر را به دلیل "تامین مالی و ترویج تروریسم در ایران، از جمله همکاری با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی" تحت پیگرد قرار این سه نفر که از اعضای گروه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز و ساکن دانمارک هستند از حدود چهار ماه پیش به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی عربستان تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

به گفته سرویس اطلاعاتی دانمارک این افراد بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ برای عربستان جاسوسی کرده‌اند.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: "ما تحت هیچ شرایطی چنین فعالیت‌هایی را نمی‌پذیریم و سفیر ما در ریاض هم این پیام را مستقیما با مقام‌های سعودی در میان گذاشته است."

فین بوچ اندرسون، مدیر سرویس اطلاعاتی دانمارک هم هشدار داد که "به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشورهای خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آنها درگیری‌های خود را به خاک دانمارک بیاورند و از دانمارک به عنوان پایگاه تامین مالی و حمایت از تروریسم سوء استفاده کنند."

دانمارک ۱۴ بهمن اعلام کرده بود که سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت و تفهیم اتهام کرده است.

اداره امنیت و اطلاعات دانمارک می‌گوید که این سه ایرانی در رینگستد، واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ و به اتهام جاسوسی از افراد و شرکت‌ها برای نهادهای امنیتی عربستان سعودی از سال ۲۰۱۲ و به مدت شش سال، بازداشت شدند.

پلیس هلند نیز در بهمن ماه اعلام کرده بود که «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» یک شاخه نظامی دارد و در ایران حملات مسلحانه انجام داده که در اکثر موارد اهداف آن سپاه پاسداران و یا تاسیسات و میادین نفت و گاز بوده است.

در عین حال گفته می‌شود که این بازداشت‌ها با عملیات پلیس در سال ۲۰۱۸ در واکنش به طرح ترور یک یا تعداد بیشتری از مخالفان حکومت ایران در دانمارک ارتباط دارد. هنگام این عملیات ارتباط جزیره‌ای که کپنهاگ در آن قرار دارد با بقیه دانمارک قطع شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار که نام او اعلام نشده به ظن کمک به نهادهای امنیتی ایران برای «عملیات در خاک دانمارک» و مشارکت در یک طرح ترور بازداشت شد. این مظنون ارتکاب هر عمل خلافی را تکذیب کرده و اکنون در انتظار محاکمه تحت بازداشت است.

دولت ایران «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را مسئول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور پارسال می‌داند که در جریان آن حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. اما این گروه خشونت را محکوم کرده و می‌گوید در این حمله نقشی نداشته است.

گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. این گروه می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

داستان سه متهم

سه نفری که به ظن جاسوسی برای عربستان در دانمارک تحت پیگرد قرار گرفتند، همان کسانی هستند که بعد از حمله مرگبار ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در اهواز، هدف یک طرح ناکام سوء قصد در خاک دانمارک قرار گرفتند.

دانمارک در آن زمان حکومت ایران را به دست داشتن در نقشه سوء قصد به این افراد با هدف انتقام حمله اهواز متهم کرد. اما ایران رسما این اتهام را رد کرد.

ایران گروه "جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز" را یک گروه تروریستی می‌داند و می‌گوید این گروه در حمله اهواز دست داشته است.

اتهام دست داشتن ایران در برنامه سوء قصد به این افراد باعث تنش در روابط دو کشور شد و دانمارک در مقطعی سفیر خود را از تهران بازگرداند.

مجموعه‌ای از اتهامات کشورهای اروپایی از جمله هلند و دانمارک علیه ایران شامل اقدام جمهوری اسلامی برای حمله به مخالفانش در خاک این کشورها در زمستان ۹۷ تنش‌ها را به اوج رساند تا جایی که دانمارک یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد.

ایران همواره به صورت مستقیم یا غیر مستقیم عربستان را به حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب که ایران آنها را "تروریستی" می‌داند متهم می‌کند؛ اتهامی که عربستان رد می‌کند و متقابلا همین اتهام را درباره گروه‌های شیعه مخالف پادشاهی سعودی در این کشور، به ایران می‌زند.

ایران و عربستان روابط دیپلماتیک ندارند و بزرگ‌ترین رقبای منطقه‌ای در خاور میانه محسوب می‌شوند.

از آنجا این به اصطلاح جبهه آزادی بخش عربی  از سوی عربستان سعودی حمایت مالی- امنیتی  می شوند با گرفتن وکیل های گران قیمت بلافاصله از زندان آزاد می شوند و این بار پلیس دانمارک سه نفر را  بعنوان جاسوس عربستان مورد محاکمه قرار می دهد.بنا بر اطلاعات پلیس دانمارک این سه تن از سال 2012 تا سال 2018 برای عربستان سعودی جاسوسی می کردند و یک عضو دیگر این جنبش در هلند دستگیر شده است و تلویزیون ماهواره ای این سازمان که از کشور هلند پخش می شد از صبح امروز تعطیل شده است

 

فین بورش اندرسن،‌ رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده این سه تن طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به نفع دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی جاسوسی می‌کردند.

آقای اندرسن در ادامه یادآور شد: افراد دستگیر شده متهم‌اند که اطلاعاتی را از افراد و شرکت‌های مختلف در دانمارک و خارج از کشور جمع آوری کرده‌اند.

سه مظنون دستگیر شده که خبرگزاری‌ها و مقامات امنیتی دانمارک هویت آنها را فاش نکرده‌اند در این کشور اقامت داشته و از چند ماه قبل تحت نظر بودند.

گفته می‌شود که سه فرد بازداشت شده از نوامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون به ظن «ترویج تروریسم» تحت پیگرد قضایی قرار داشتند.

 

دانمارک :سه 'عضو" جنبش آزادیبخش عربی الحواز" را به اتهام جاسوسی برای عربستان دستگیر کرد

بنا بر گزارش مطبوعات دانمارک ،امروز دوشنبه سوم فوریه ، سه عرب ایرانی متهم به جاسوسی برای عربستان سعودی از سوی دستگاههایی امنیتی دانمارک دستگیر شدند. این سه نفر عضو یک گروه جدایی طلب با نام 'جبهه ازادیبخش عربی الحواز' می باشند. این سه عرب ایرانی پیش از این در خطر ترور از سوی سرویس های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته بودند . از آنجا که این سازمان جدایی طلب عرب اعلام کرده بود که در حمله به رژه نظامیان در اهواز دست داشت اند . پس از مدتی از سوی پلیس دانمارک بازداشت و پس از یک روز آزاد می شوند

 

از آنجا این به اصطلاح جبهه آزادی بخش عربی  از سوی عربستان سعودی حمایت مالی- امنیتی  می شوند با گرفتن وکیل های گران قیمت بلافاصله از زندان آزاد می شوند و این بار پلیس دانمارک سه نفر را  بعنوان جاسوس عربستان مورد محاکمه قرار می دهد.بنا بر اطلاعات پلیس دانمارک این سه تن از سال 2012 تا سال 2018 برای عربستان سعودی جاسوسی می کردند و یک عضو دیگر این جنبش در هلند دستگیر شده است و تلویزیون ماهواره ای این سازمان که از کشور هلند پخش می شد از صبح امروز تعطیل شده است

 

فین بورش اندرسن،‌ رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده این سه تن طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به نفع دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی جاسوسی می‌کردند.

آقای اندرسن در ادامه یادآور شد: افراد دستگیر شده متهم‌اند که اطلاعاتی را از افراد و شرکت‌های مختلف در دانمارک و خارج از کشور جمع آوری کرده‌اند.

سه مظنون دستگیر شده که خبرگزاری‌ها و مقامات امنیتی دانمارک هویت آنها را فاش نکرده‌اند در این کشور اقامت داشته و از چند ماه قبل تحت نظر بودند.

گفته می‌شود که سه فرد بازداشت شده از نوامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون به ظن «ترویج تروریسم» تحت پیگرد قضایی قرار داشتند.

بنا بر اطلاعات پلیس دانمارک این سه تن از سال 2012 تا سال 2018 برای عربستان سعودی جاسوسی می کردند:

https://ekstrabladet.dk/112/tre-personer-sigtes-

 

 

سه ایرانی به اتهام حمایت از حمله خونین اهواز در دانمارک بازداشت شدند

 

چهارشنبه, نوامبر 7, 2018 - 15:12

پس از اجرای عملیات تروریستی اهواز ،یعقوب حر التستری که ساکن دانمارک است و مدیر شبکه «احوازنا» نیز هست در مصاحبه با ایران اینترنشنال مسئولیت حمله تروریستی در اهواز را بعهده گرفت .پس از انتشار ویدویی از جانب داعش که مسولیت عملیات تروریستی اهواز را بعهده گرفته بود، مشخص شد که در واقع یعقوب حر التستری در این مورد دروغ گفته و یا بعبارت دیگر" لاف" زده است و عملیات اهواز ربطی به این سازمان نداشته است .سفیر ایران در همان زمان به دولت دانمارک اعتراض کرد ولی مشخص نیست چرا پس از

پلیس کپنهاک  اعلام کرده است که سه ایرانی عضو گروه جدایی طلب موسوم بهASMLA  ویا "جنبش رهایی بخش مقاومت الاحواز" را به اتهام ستایش از حمله مسلحانه به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز دستگیر کرده است. پلیس در این رابطه شش خانه را در غرب و قسمت مرکزی جزیره شیلند را مورد بازرسی قرار داد

بر اساس قوانین داخلی دانمارک تمجید از چنین حملاتی که درمورد اخیر به کشته شدن دست کم ۲۴ ایرانی از جمله یک کودک انجامید، عملی مجرمانه است. پلیس دانمارک گفته است که بازداشت شدگان در صورت مجرم شناخته شدن از سوی دادگاه ممکن است به حداکثر دو سال زندان محکوم شوند.

این جبهه ASMLA همانی است که دو سال پیش یکی از رهبرانش در هلند ترور شد . هر چند سازمان "مقاومت الحواز" یک سال پیش دست خوش انشعاب شده است .پس از اجرای عملیات تروریستی اهواز ،یعقوب حر التستری که ساکن دانمارک است و مدیر شبکه «احوازنا» نیز هست در مصاحبه با ایران اینترنشنال مسئولیت حمله تروریستی  در اهواز را بعهده گرفت .پس از انتشار ویدویی از جانب داعش که مسولیت  عملیات تروریستی اهواز را بعهده گرفته بود، مشخص شد که در واقع  یعقوب حر التستری در این مورد دروغ گفته و یا بعبارت دیگر" لاف" زده است و عملیات  اهواز ربطی به این سازمان نداشته است .سفیر ایران در همان زمان به دولت دانمارک اعتراض کرد ولی مشخص نیست چرا پس از یکی و نیم  ماه پلیس دانمارک ،امروز  چهار شنبه این سه تن را دستگیر کرده است ، شایان ذکر است ASMLA آشکارا یک سازمان جدایی طلب عرب ایرانی است که از سوی عربستان مورد حمایت همه جانبه قرار دارد و از توان مالی بزرگی بر خورد دار است و با بکار گیری وکیل ، بعید است که محکومیت زیادی بگیرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
دویچه‌وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.