رفتن به محتوای اصلی

مجمع عمومی نظام پزشکی ایران واکسن روسی را 'خطر آفرین' خواند
31.01.2021 - 20:21

۹۸ عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی در ایران است، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران به عنوان "نماینده جامعه پزشکی شهرهای مختلف" خطاب به حسن روحانی نوشته است:

"خرید این واکسن را که تاییدیه‌های حداقلی جهانی را طی نکرده و اثربخشی و بی‌خطربودن آن در کشور تولید کننده نیز با ابهام و اعتراض مواجه است، غیرموجه و خطرآفرین می‌دانیم."

اعضای مجمع عمومی نظام پزشکی سه ایراد از واکسن گرفته‌اند: "اطلاعات شفافی از مراحل تحقیق و ساخت واکسن اسپوتنیک‌وی در دسترس نیست"، "هیچ یک از منابع معتبر جهانی آن را تایید نکرده" و "مدارک و مستندات و دلایل تایید این واکسن در اختیار صاحبنظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است."

ایران واکسن اسپوتنیک‌وی را از روسیه خریده و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران هم آن را "تأیید اضطراری" کرده و قرار است از ۱۶ بهمن اولین محموله را از مسکو تحویل بگیرد. وزارت بهداشت ایران تاکید دارد که از سلامت و اثرگذاری این واکسن مطمئن است و حاضر نیست جان شهروندان را به خطر بیاندازد اما جامعه پزشکی ایران به این واکسن واکنش منفی نشان داده‌اند.

علاوه بر سازمان نظام پزشکی، مینو محرز، از اعضای علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تایید علمی واکسن ایرانی کرونا هم گفته به اسپوتنیک اعتماد ندارد و آن را تزریق نخواهد کرد. به جز دکتر محرز، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم همین موضع را تکرار کرده است.

ابهام‌ و تردید درباره درستی تصمیم دولت ایران برای خرید واکسن کرونا زمانی شدت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران اعلام کرد که مسئولان نباید واکسن تولید بریتانیا و آمریکا را بخرند در حالی که فعلا معتبرترین واکسن‌های موجود در بازار ساخت شرکت‌های چندملیتی مستقر در این دو کشور است.

اعضای مجمع سازمان نظام پزشکی که بیش از ۲۸۰ هزار عضو در ایران دارد، در نامه به حسن روحانی نوشته است که پس از یک سال تلاش منتظر "اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر است که روند علمی و معقول تایید و تهیه را طی کرده باشد و انتظار دارد که نسبت به خریداری بهترین واکسن‌های موجود دنیا از شرکت‌های چندملیتی اقدام شود."

سازمان نظام پزشکی گفته هر نوع "ملاحظه‌کاری و مسامحه" در این زمینه "نابخشودنی و تحمل‌ناپذیر" است.

وزیر بهداشت

وزارت بهداشت: اول به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم

امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، از خرید واکسن روسی اسپوتنیک دفاع کرد و گفت: "ما از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم."

سعید نمکی می‌گوید مخالفان واکسن "سوار موج اقتصادی" شده‌اند.

واکسن اسپوتنیک‌وی که دولت ایران خریده و قرار است به زودی دریافت کند، هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد اما در سبد واکسن‌های کوواکس، وابسته به این سازمان است تا در صورت تایید فاز سوم به کشورها داده شود.

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران که نهاد مرجع برای تایید واکسن در این کشور است، اعلام کرده که به صورت اضطراری مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک ساخت یک شرکت روسی را صادر کرده است.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید مخالفان واکسن روسی "منافع شخصی" دارند و به همین دلیل با آن مخالف هستند. وزارت بهداشت ایران قبلا خود اعلام کرده بود تنها واکسن‌هایی را خریداری می‌کند که تاییده سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد و در داخل خود کشور تولیدکننده، استفاده از آن آغاز شده باشد.

اما امروز سعید نمکی وزیر بهداشت با تغییر نظر قبلی این وزارتخانه گفت واکسنی را می‌خرند که در شش کشور استفاده از آن آغاز شده باشد و از کشورهایی نام برد که اسپوتنیک روسیه را خریده‌اند.

امروز بار دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییترش به مخالفان تاخت و نوشت که اظهارات آنها به خاطر تضاد منافع سیاسی و عقیدتی و اقتصادی است.

آقای جهانپور می‌گوید انتقاد از واکسن روسی "سازماندهی شده" است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

در حال حاضر سه واکسن فایزر بیوان‌تک (ساخت مشترک آمریکا و آلمان)، واکسن استرازنکا آکسفورد (شرکت چند ملیتی و دانشگاه آکسفورد بریتانیا) و واکسن مدرنا (آمریکا) چنین شرایطی را دارند.

سازمان نظام پزشکی ایران هم به دنبال واردات واکسن از طریق کانال‌های خود است اما برای واردات باید تاییدیه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را بگیرد.

ایران علاوه بر واکسن اسپوتنیک از طرق کوواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید-۱۹، هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریده است.

کوواکس سبد متنوعی از واکسن‌های مختلف دارد از جمله اسپوتنیک‌وی اما در حال حاضر فقط واکسن‌های فایزر و استرازنکا را قرار است از چند روز دیگر در اختیار کشورها قرار دهد.

گروهی از دانشمندان بریتانیا و روسی مشغول تحقیق درباره ترکیب مشترک واکسن استرازنکا دانشگاه آکسفورد با واکسن اسپوتنیک هستند تا شاید به ترکیبی موثرتر برای ایمنی در مقابل ویروس کووید۱۹ برسند.

روش هر دو واکسن استرازنکا در بریتانیا و اسپوتنیک روسیه، تزریق ویروسی متفاوت و کم‌ضرر حاوی ژن‌های مولد پروتئین شاخکی ویروس کروناست که سبب واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

واکسن اسپوتنیک در چند کشور مجوز اضطراری گرفته و اخیرا مجارستان هم برای خرید واکسن اقدام کرده است. آلمان هم گفته مشغول بررسی احتمال خرید این واکسن از روسیه است.

سفیر ایران در روسیه اعلام کرده که اولین محموله واکسن اسپوتنیک ۱۶ بهمن به ایران تحویل داده می‌شود.

مقایسه چند واکسن
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.