رفتن به محتوای اصلی

هشدار پلیس روسیه به هواداران الکسی ناوالنی درباره شرکت در تظاهرات یکشنبه
31.01.2021 - 03:50

به گزارش آسوشیتدپرس، قرار است هواداران الکسی ناوالنی روز یکشنبه برای درخواست آزادی او در شهرهای مختلف روسیه دست به تظاهرات بزنند.

طبق این گزارش، پلیس و نیروهای امنیتی پیشاپیش تظاهرات روز یکشنبه٬ تعدادی از نزدیکان و متحدان الکسی ناوالنیرا بازداشت کرده و محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در سطح مسکو اعمال کرده‌اند.

آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت حکومت روسیه، دو هفته پیش به محض بازگشت از آلمان در فرودگاه بازداشت شد. او اواخر تابستان گذشته در پی مسمومیت با گاز اعصاب نووی‌چوک به آلمان منتقل شده بود. روسیه دست داشتن در مسمومیت این منتقد را تکذیب کرده است.

به دنبال بازداشت الکسی ناوالنی، هفته گذشته تظاهرات اعتراضی در ۱۰۰ شهر روسیه برگزار شد و رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند بیش از چهار هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شدند.

 

هواداران الکسی ناوالنی قرار است روز یکشنبه در مسکو و در میدان لوبیانکا تجمع کنند.

ساختمان سرویس امنیت فدرال روسیه در نزدیکی این میدان قرار دارد. الکسی ناوالنی پیشتر ادعا کرده بود که سرویس امنیت فدرال روسیه او را با گازاعصاب نووی‌چوک مسموم کرده است.

اداره پلیس مسکو نیز محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در بیشتر مناطق مرکزی مسکو از میدان سرخ تا لوبیانکا م اعلام کرده‌است و هفت ایستگاه مترو در حوالی این دو میدان نیز روز یکشنبه بسته خواهند شد.

قرار است رستوران‌های این منطقه نیز تعطیل شوند، و برخی از فروشگاه‌های بزرگ در میدان سرخ اعلام کردند که تنها عصر روز یکشنبه باز خواهند شد.

ایرینا ولک، سخنگوی وزارت کشور روسیه روز شنبه به هواداران الکسی ناوالنی هشدار داد که با حضور در هرگونه تجمعی محدودیت درباره کرونا را نقض خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور روسیه گفت، کسانی که این مقررات را نقض کنند با اتهامات کیفری روبرو خواهند شد.

آسوشیتدپرس، تظاهرات هفته گذشته در حمایت از الکسی ناوالنی بزرگترین و گسترده ترین تظاهرات در روسیه طی سالهای گذشته بود و مقامات امنیتی روس در تلاش هستند تا مانع تکرار چنین اعتراضاتی شوند.

آلکسی ناوالنی که در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده٬ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را مسئول و آمر مسمومیت خود می‌داند.

با وجود تکذیب‌های روسیه، به تازگی تحقیقات مشترک چند رسانه خبری و همچنین «بلینگ‌کت»، وب‌سایت تخصصی بریتانیایی در حوزه راستی‌آزمایی، نشان داد که سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) در مسمومیت الکسی ناوالنی با یک عامل عصبی دخالت مستقیم داشته است.

چند روز پ قبل از بازگشت الکسی ناوالنی به مسوکو، او به اتهام نقض حکم حبس تعلیقی خود در فهرست افراد تحت پیگرد قرار گرفت.

حکم حبس تعلیقی الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۴ و به جرم اختلاس صادر شد، ولی او همان زمان ضمن رد این اتهام اعلام کرد که این پرونده انگیزه‌های سیاسی دارد.

دادگاه حقوق بشر اروپا نیز در حکم خود اعلام جرم علیه او را بی‌اساس تشخیص داد. دوره اجرای حبس تعلیقی آقای ناوالنی روز ۳۰ دسامبر گذشته به پایان رسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیوفردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.