رفتن به محتوای اصلی

اگر تهران با ریاض وارد جنگ شود ؛ قیمت نفت سر به فلک خواهد کشید
31.10.2020 - 15:44

عمران خان در گفت‌وگویی که در مجله آلمانی «اشپیگل» منتشر شده، تاکید کرده است که به رغم تلاش‌های او در یک سال گذشته برای میانجی‌گری میان رژیم ایران و عربستان سعودی، تا سران دو کشور خواهان حل‌وفصل اختلاف‌ها نباشند، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را وادار به گفت‌وگو و مذاکره صلح‌آمیز کند.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به وضعیت وخیم جنگی که بر یمن حاکم است، افزود: «وقتی به قدرت رسیدم،‌ بی‌درنگ پیشنهاد میانجی‌گری در یمن را مطرح کردم. یک فاجعه عظیم بشری آن‌جا در جریان است. با ایران صحبت کردم و سپس با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، وارد گفت‌وگو شدم.»

اواخر مهرماه سال گذشته، پاکستان به تشویق واشینگتن برای میانجی‌گری میان رژیم ایران و عربستان سعودی وارد میدان شد و ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند اختلاف‌های خود را با دیپلماسی حل‌وفصل کنند.

این در حالی است که تلاش‌های میانجی‌گرانه عمران خان برای خاموش کردن آتش اختلاف‌ها در منطقه به کندی پیش رفته و آن‌چه «جنگ نیابتی» بین ایران و عربستان در یمن خوانده می‌شود، همچنان پابرجاست.

ریاض پیشتر جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که در حملات ۲۳ شهریور ۹۸ به دو تأسیسات نفتی آرامکو دست داشته است. با این همه، تهران ضمن رد ادعای دست داشتن در این حملات، آن را به حوثی‌های یمنی مورد حمایتش نسبت داد.

عمران خان در مهر‌ماه ۹۸ هم به تهران و هم به ریاض سفر کرد تا راه گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی از وضعیت پیش‌آمده پس از حمله به منافع نفتی عربستان را هموار کند.

چند ماه بعد، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری «رویترز» اظهار کرد که ریاض آماده گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است «اما این مسئله در واقع به ایران بستگی دارد».

پیشتر نیز عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» گفته بود که دولتی‌ها در ایران حرف از مذاکره بین ایران و عربستان می‌زنند اما «قدرتی ندارند».

آقای جبیر در همان مصاحبه آبان‌ماه ۹۸ تاکید کرده بود «آن‌هایی که قدرت دارند، مانند سپاه پاسداران، خواستار مذاکره نیستند».

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه اخیر خود با اشپیگل همچنین بر نقش انقلاب ۱۳۵۷ ایران در شکل‌گیری اختلاف‌های منطقه‌ای به‌ویژه میان افغانستان و هند تاکید کرده است.

عمران خان در پاسخ به اتهام‌هایی که در این میان، متوجه کشورش است، گفت «متاسفانه تصویری که از پاکستان ارایه می‌شود» با واقعیت هم‌خوانی ندارد.

او افزود: «همه چیز از سال‌های دهه ۱۹۸۰ پس از وقوع انقلاب در ایران آغاز شد. نگاه بسیاری از غربی‌ها به کشورهای مسلمان تغییر یافت، گو این‌که میان آزادی‌خواهان و بنیادگرایان تقسیم‌بندی وجود داشت؛ یک ارزیابی بسیار ساختگی.»

به گفته نخست وزیر پاکستان، «کشورهای مسلمان هیچ فرقی با دیگر جوامع ندارند.»

عمران خان علاوه‌بر مشکلات و نارضایتی‌های داخلی، این روزها با چالش‌های دیگری از جمله مقابله با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دست به گریبان است.

او در پاسخ به این پرسش که در قیاس با کشورهای همسایه، چه تدابیر متفاوتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشورش اتخاذ کرده است، توضیح داد:‌ «تقریبا نیمی از مردم پاکستان با دستمزدهای روزانه و هفتگی امرار معاش می‌کنند. بنابراین، به شیوه‌ای هوشمندانه تعطیلی‌ها را مدیریت کردیم و فقط در مناطقی محدودیت ایجاد کردیم که درگیر شیوع بیماری بودند.»

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر این‌که تعطیلی اجباری صنایع و مشاغل در کشورهای همسایه مانند هند و ایران به افزایش فقر در آن‌ها دامن زده است، گفت:‌ «ما خط تولیدمان را متوقف نکردیم. بخش کشاورزی را تعطیل نکردیم و بخش ساخت‌وساز را بلافاصله بازگشایی کردیم ... همین کار را ما را نجات داد.»

آمارها حاکی از آن است که پاکستان با ۲۲۰ میلیون جمعیت تاکنون بیش از ۶۷۰۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس جدید کرونا ثبت کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.