رفتن به محتوای اصلی

میفرمایید که نزدیک شدن به رضا پهلوی آب در آسیاب او ریختن است
31.10.2020 - 09:02

جناب پورمند،
۱) از آنجا که انتخاب واژه ها برای نظریه پردازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، اصرار شما برای بکار گرفتن واژه سلطنت به جای پادشاهی پارلمانی استدلال شما را کمی مغرضانه میکند .
۲) میفرمایید عده ای جمهوری خواه با ساختن دو گانه دموکراسی/ جمهوری بستر تئوریک جبهه جمهوری خواهی و بازگشت خاندان پهلوی به سلطنت را بوجود آوردند . در حالی که بستر تئوریکی که ساخته شده دقیقا تاکید بر محتوای نظام برای رسیدن به دموکراسی است . این نه نظام سلطنتی بلکه نظام پادشاهی پارلمانی است که امکان این بستر سازی تئوریک برای تشکیل جبهه مشترک را می‌دهد . تعریفی که رضا پهلوی از نقش خود دارد همخوانی کامل با این بستر تئوریک دارد. شما خود را در این بستر قرار داده اید ؟
۳) میفرمایید در این بستر تئوریک طرفین میبایست از خواست جمهوری و سلطنت صرف نظر کنند و روی دموکراسی متمرکز شوند ولی رضا پهلوی نمیتواند !
عجب !
آنچه مردم عادی که منفعتی در تحریف واقعیات ندارند مشاهده میکنند این است که رضا پهلوی نه تنها خواهان باز گشت سلطنت نیست بلکه حتی پافشاری بر نظام پادشاهی پارلمانی هم نمیکند و حق و مسئولیت تعیین نوع نظام را به مردم سپرده و این حق انتخاب را موکول به بعد از گذار از ج.ا کرده .
اتفاقا آنچه گوش ها را کر کرده تاکید بعضی جمهوری خواهان به نوع نظام است . این شما هستید که اصرار دارید نظام پادشاهی پارلمانی را به احیای سلطنت تنزل دهید . پس مسئله بقول شما طرفین دعوا خلاصه شده به یک طرف دعوا یعنی شما و دوستانتان که از موضع خود صرف نظر نمیکنید .
۴) شما کوشش میکنید این ایده را القاء کنید که مشروطه خواهان با گفتمان پادشاهی پارلمانی جلو می آیند ولی بازگشت سلطنت را در سر میپرورانند . این فرافکنی ناشی از این است که اتفاقأ بعضی جمهوری خواهان هستند که گفتمان جمهوریت را بر تن ایدولوژی مارکسیستی خود کرده اند . روانشناسی بعضی کنشگران باعث شده که هر آنچه در ناخودآگاه خودشان میگذرد را به طرف مقابل نسبت دهند.
۵) میفرمایید که نزدیک شدن به رضا پهلوی آب در آسیاب او ریختن است . آسیاب ایشان هم چیزی جز احیای سلطنت نیست !
متوجه نیستید که اتفاقا بخش زیادی از محبوبیت رضا پهلوی برآمده از پرهیز او از دفاع و تبلیغ نظام پادشاهی است و همانطورکه بخش زیادی از ناکامی جمهوری خواهان برجسته کردن نوع نظام به جای محتوای آن است .
۶) شما چون نمیتوانید به رضا پهلوی خرده بگیرید که تبلیغ پادشاهی را میکند ، از او میخواهید که امکان برقراری یک نظام پادشاهی پارلمانی را هم نفی کند . ولی متوجه نیستید که رضا پهلوی این حق را ندارد . حق دموکراتیک مردم ایران برای انتخاب نوع نظام را هیچ کسی حتی خود رضا پهلوی نمیتواند از آنها بگیرد. هیچ کس نمیتواند خط بطلانی بر حق مردم در شرکت در همه پرسی برای تعیین نوع نظام بکشد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.