رفتن به محتوای اصلی

فرقه سازی از «ذریّه طیبه»
25.02.2019 - 21:03

 

 پنجشنبه دوم اسفند ۱۳۹۷، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نشستی با عنوان «دومین همایش بزرگ سادات» در تهران برگزار کرد.

آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره موضوع نشست چنین گفت: «سادات و ذریه رسول‌الله می‌توانند نقش اساسی حول محور مسئله وحدت ایفا کنند. به گفته وی در جهان حدود ۳۰۰ میلیون سادات از اهل تسنن و شیعه وجود دارد، و این ظرفیت بالا می‌تواند پلی بسیار قوی برای ایجاد ارتباط و یکپارچگی میان ملت‌ها و کشورهای مختلف باشد.

 

محمد ناظمی اردکانی دبیر دومین مجمع بزرگ سادات نیز باد بیشتری در آستین سادات انداخت و آنها (سادات) را سرمایه عظیم اجتماعی دانست که نیروی خود را از پیامبر صلی‌الله و آله و سلم می‌گیرند. به ادعای این شخص، ذریّه طیّبه (نسل پاک) از دو سبط  بزرگ (پسر ِ پسر) امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام در دنیا حضور دارند، و به گفته‌ی وی، ایران افتخار دارد که میزبان ۸ میلیون سادات جهان است و در کشور یمن که امروز توسط آل سعود بی‌رحمانه مورد جنایت قرار گرفته، اکثریت از سادات حضرت حسن مجتبی علیه‌السلام هستند. حجت‌الاسلام سید حسن صالحی از کشور افغانستان آماری ارائه داد که بنا بر آن از ۳۰ میلیون افغانی ۲ میلیون آن از سادات هستند. پیش از پرداختن به انگیزه برگزاری این نشست، نخست ببینیم که نهاد برگزارکننده نشست چگونه نهادی است.

  شبکه بنیادگرایِ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

این نهاد یک تشکیلات بزرگ غیردولتی است که در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به دستور ولی فقیه علی خامنه‌ای تشکیل شد. استراتژی این نهاد رسیدن به «امت واحده اسلامی» است. این نهاد از جهت سازمان اداری به صورت یک حزب سیاسی با ابعادی بین‌المللی سازماندهی شده است و ارکان آن متشکل از مجمع عمومی، شورای عالی و دبیرکل است. مجمع عمومی این نهاد در حکم هیئت مدیره و متشکل از ۱۲ نفر است که اسامی و ملیت آنها به این شرح است:

۱- عبدالسلام العبادی رییس مجمع (اردن)، ۲- عبدالامیر قبلان نایب رییس (لبنان)، ۳ – احمد بن حمد الخلیلی نایب رییس (عمان)،  ۴- عبدالعزیز بن عثمان التوجیری ( تونسی مقیم عربستان سعودی)، ۵- محمد آصف محسنی (افغانستان)، ۶- عبدالصمد شاهین (مصر)، ۷- محمد العاصی (آمریکا)، ۸- علی محی الدین القره داغی (قطر)، ۹- محمد سعید نعمانی (عراق)، ۱۰- عایشه یوسف المناعی (قطر)، ۱۱- خالد زهری (مغرب) و ۱۲ – محمد حسن تبرائیان (ایران).

شورای عالی نیز متشکل از ۲۲ نفر از مالزی، عمان، سودان، مصر، افغانستان، پاکستان، آمریکا و ایران هستند. رییس شورا قبلا سیدمحمدباقر حکیم ساکن نجف و در حال حاضر محمد علی تسخیری است.

در کنار این ارگان‌ها کمیته‌های مختلفی نیز وجود دارد  که اعضای آن از کشورهای مختلف عرب و اسلامی هستند. دبیر کل مجمع در حال حاضر محسن اراکی است و مرکز آن در ایران قرار دارد.

سازماندهی این «بین‌الملل اسلامی» گرته‌برداری از انترناسیونال کمونیستی است، با این تفاوت که در آنجا اعضای انترناسیونال کمونیستی، ترویج انقلاب کمونیستی با مرکزیت مسکو را به عهده داشتند، اما در اینجا  اعضای «مجمع بین‌المللی تقریب مذاهب»، وظیفه نشر اهداف انقلاب اسلامی با هدف رسیدن به «امت واحده اسلامی» با مدل دولت اسلامی را به پیش می‌برند. این سازمان دارای تشکیلات اداری عظیمی است و سالانه میلیون‌ها دلار خرج برگزاری کنفرانس‌ها، دعوت از اسلامگرایان مرتجع جهان و ترویج اسلام فقاهتی شیعی می‌کند. این سازمان برای دور ماندن از نظارت عمومی به صورت نهادی غیردولتی اداره می‌شود. اما بودجه عظیم برای هزینه‌های پر خرج آن در حقیقت از جیب مرم ایران و از طریق دولت، اوقاف ومراکز خصوصی بی‌نام و نشان تامین می‌گردد.

 انگیزه همایش نقش ویژه سادات

برگزاری نشست اخیر با موضوع «نقش ویژه سادات»، با ترورهای وحشیانه گروه‌های مسلح اسلامی- داعشی در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان ایران رابطه مستقیم دارد. جمهوری اسلامی حالا محصول مسمومی را که خود، دانه‌های زهرآگین‌اش را در مدت چهل سال در دنیای اسلام پراکنده است، درو می کند. دولت‌های رقیب و مرتجع اسلامگرای سنی با بهره گرفتن از انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی، فرصت را برای کشاندن جنگ به داخل مرزهای ایران مناسب دیده‌اند. تبعیض قانونی و عملی علیه هم‌میهنان بلوچستانی و سیستانی به وسیله استبداد حاکم بر ایران، زمینه‌های خطرناکی جهت مداخلات بیگانگان  فراهم کرده است. در این سال‌های سیاه حاکمیت ملاهای شیعی بر کشور، بطور روزافزونی نیز بر قدرت و نفوذ ملاهای سنی در سیستان و بلوچستان افزوده شده است. علت فزونی اعتبار ملاهای سنی آن است که رژیم طی این سال‌ها تنها چارچوب اسلامی گفتگو را به رسمیت شناخته و در نتیجه طرف گفتگوی رژیم، نه شهروندان عادی بلکه امامان جمعه‌ و روحانیون سنی بوده‌اند. برخی از روحانیون سنی نیز از این اعتبار بادآورده سود می‌جویند و تلاش می‌کنند که مجموعه ناخشنودی‌های مردم منطقه را که وسیع و گوناگون است، صرفا تبعیض مذهبی نشان دهند، تا خود در رأس مطالبات مردم قرار گیرند. ملاهای اسلامگرای شیعه و سنی در حذف مردم و دور زدن و کنار گذاشتن آنها در گفتمان‌های سیاسی همرأی و همراه هستند. اگر ورود روحانیون در قدرت سیاسی و سیاسی کردن دین، زاینده این مشکلات است، پس حل مشکل نیز با بیرون راندن آنها از قدرت سیاسی امکانپذیر خواهد بود. روند چهل ساله بنیادگرایی اسلامی، روحانیون سنی و شیعه را تا آنجا که به توسعه نفوذ سیاسی ارتباط دارد در مقابل یکدیگر قرار داده است. اما در قلع و قمع جنبش‌های سکولار هر دو نیرو عمدتا متحد عمل می‌کنند.

شبکه‌های سنی و شیعه که زیر چتر «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» فعالیت می‌کنند، در نشست اخیر با پیش کشیدن سادات کوشیدند، راهی برای میانجیگری در محدوده گفتمان دینی بیابند. هدف آن است که از ترکیب سادات سنی و سادات شیعه، فرقه جدیدی سرهم‌بندی کنند و نقش میانجی بین دو مذهب متخاصم شیعه و سنی را به آنان واگذار کنند. بنیادگرایان شیعه و سنی که چنگ زدن به ریسمان خدا (حبل الله) نیز نتوانست برای آنها وحدت به وجود آورد، قطعا توسل به «ذریّه طیّبه» پیامبر نیز نخواهد توانست مشکل وحشیگری آنها را حل کند. اما آمارهای جعلی که از تعداد «ذریّه طیّبه» (سادات) ارائه شد حیرت‌انگیز بود.

بنا بر آمار PEW تعداد کل مسلمان‌های جهان ۱٫۵۷ میلیارد نفر است. بنا به آماری که آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل «مجمع جهانی  تقریب مذاهب» ارائه کرد تعداد سادات شیعه و سنی ۳۰۰ میلیون نفراست ،  یعنی برابر با یک پنجم یا ۲۰ درصد کل مسلمان‌های جهان است. آمار جالب‌تر را محمد ناظمی اردکانی دبیر نشست بزرگداشت سادات ارائه و در آن ایرانیان را به دو دسته میزبان و مهمانان تقسیم کرد و گفت «ذریّه طیّبه از دو سبط بزرگ امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام که در دنیا حضور دارند و ایران افتخار دارد که میزبان ۸ میلیون سادات جهان است…!» پاسخ به این گزافه‌گویی دبیر نشست اسلامگرایان را بهتر است هم‌میهنانی که هنوز عنوان «سید» را بر پیشانی نام خود حمل می‌کنند بدهند که آیا آنها ایرانی و صاحب مملکت‌اند و یا مهمانانی از ذریّه طیّبه!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احمد تاج الدینی
منبع نخست انتشار:کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.