رفتن به محتوای اصلی

هاآرتس : ایران و آمریکا به‌زودی به توافق میرسند؛ اما واشینگتن واکنشی نشان نداد
08.06.2023 - 05:28

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه، هفتم ژوئن (۱۷ خرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی نوشت مذاکرات هسته‌ای دوجانبه میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا در روزهای گذشته به‌اندازه‌ای پیشرفت داشته است که مقام‌های اسرائیلی انتظار دارند در هفته‌های آینده توافق نهایی میان دو طرف اعلام شود.

محور این توافق را توقف غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی عنوان کرده‌اند.

گزارش روز چهارشنبه روزنامه هاآرتص در حالی منتشر شد که روز گذشته، سه کشور اروپایی فرانسه و آلمان و بریتانیا، که طرف‌های حکومت ایران در توافق هسته‌ای برجام هستند، با انتشار نامه‌ای مشترک به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌صراحت اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران برای شفاف‌سازی و رفع نگرانی‌های بین‌المللی هیچ اقدام قابل قبول و معناداری انجام نداده است.

در بیانیه مشترک سه‌ کشور اروپایی، حکومت ایران متهم شده است که برنامه غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود را «فراتر از توجیه‌های غیرنظامی» ادامه داده و پیدا شدن رد ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در ایران عامل تشدید تنش‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی است.

روزنامه هاآرتص در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان دولت آمریکا خواسته‌اند که در ازای متوقف شدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران در درصدهای بالا، حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران در کره جنوبی و عراق و صندوق بین‌المللی پول آزاد شود.

به‌نوشته هاآرتص، مبادله زندانیان و آزادی شماری از شهروندان کشورهای غربی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف «اعتماد‌سازی» و در پیوند با مذاکرات کنونی مطرح شده است.

روزنامه هاآرتص در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود اشاره می‌کند که در میان مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل درباره توافق احتمالی هسته‌ای با حکومت ایران اختلاف‌نظر وجود دارد.

به نوشته هاآرتص، در حالی که گروهی از کارشناسان دستگاه‌های دولتی اسرائیل اعتقاد دارند دستیابی به توافق هسته‌ای «موقت» و «محدود» با حکومت ایران بازدارنده نیست و در نهایت نیز تضمین‌ها و نظارت‌های کافی را فراهم نمی‌کند، گروه دیگری از مقام‌های نظامی اسرائیل باور دارند که در شرایط کنونی، اگر توافقی میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی امضا شود، بهترین سناریوی ممکن خواهد بود، زیرا امضای چنین توافقی، در نهایت، از ادامه وضعیت کنونی و تداوم فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بهتر است.

بر اساس یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، برنامه غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌اندازه‌ای پیشرفت داشته است که از لحظه‌ای که مقام‌های ارشد تهران اراده کنند تا نخستین بمب اتمی را بسازند، فقط ۱۲ روز طول می‌کشد تا اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشند.

با این حال، حکومت ایران حتی اگر تمام مواد لازم برای ساختن نخستین سلاح اتمی‌اش را هم در اختیار داشته باشد، باز به دو سال زمان نیاز دارد تا کلاهک اتمی روی موشک‌های بالستیک نصب کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته از موشک هایپرسونیک به نام «فتاح» رونمایی کرد. مقام‌های نظامی و حکومتی در ایران مدعی‌اند این موشک در مدت ۴۰۰ ثانیه می‌تواند شهر تل‌آویو را هدف قرار دهد.

واشینگتن از واکنش به گزارش هاآرتس در مورد نزدیک بودن توافق هسته‌ای ایران خودداری کرد

تصویر

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال درباره گزارش روزناهه اسرائیلی هاآرتس مبنی بر نزدیک بودن یک توافق هسته‌ای بین ایران و ایالات‌متحده خودداری کرد.

ودانت پاتل در نشست خبری چهارشنبه خود در پاسخ به پرسش سمیرا قرایی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال، گفت: «قطعا به شایعه‌ها و مکالمات دیپلماتیک افشا شده که می‌توانند اشتباه و گمراه‌کننده باشند، پاسخ نمی‌دهم.»

پاتل گفت مقام‌های ارشد دولت آمریکا بارها بر تعهد واشینگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده‌اند و برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل راستی‌آزمایی، دیپلماسی بهترین راه ممکن است.

او خاطرنشان کرد: آمریکا همچنین تاکید کرده است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه گزینه‌ها را روی میز دارد.

هاآرتس چهارشنبه به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد آمریکا و جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر در ارتباط با تلاش‌ها برای احیای برجام، تماس‌های خود را افزایش داده‌اند و به پیشرفت‌های مهمی رسیده‌اند.

این گزارش افزود: مقام‌های نظامی اسرائیلی می‌گویند گفت‌وگوهای ایران و آمریکا با سرعتی فراتر از انتظار در حال پیشرفت است و ممکن است دو طرف طی چند هفته به توافق برسند.

طبق این گزارش، احتمال می‌رود درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا در ازای کاهش برخی تحریم‌ها توافق صورت گیرد.

گزارش هاآرتس در حالی منتشر می‌شود که کشورهای غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ‌های جمهوری اسلامی را درباره سایت مریوان در آباده به چالش کشیده‌اند.

در حالی که رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی شده بودند اختلافات با آژانس در مورد یکی مکان‌های اعلام نشده ایران حل شده، اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند که پاسخ‌های ایران درباره این سایت «از نظر فنی معتبر نیست».

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس همچنان بر ارزیابی‌های خود در زمینه فعالیت‌هایی که ایران در سایت مریوان انجام داده، می‌ایستد؛ یعنی ایران آزمایش‌هایی انفجاری را برای آماده‌سازی در زمینه استفاده از مواد هسته‌ای انجام داده است.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه‌ خود تاکید کرد که هیچ پیشرفتی درباره موضوعات پادمانی دو مکان تورقوزآباد و ورامین حاصل نشده است.

همزمان آمریکا با انتشار بیانیه جداگانه‌ای همین نظر اتحادیه اروپا را تایید کرد و نوشت: «پس از سه سال تعامل آژانس و تاخیرهای مکرر ایران، ایران بالاخره یک توضیح احتمالی برای حضور ذرات اورانیوم کشف شده در یکی از این مکان‌های اعلام نشده به نام مریوان ارائه کرده است.»

در بیانیه آمریکا آمده است: «همانطور که گزارش‌های عمومی مدیرکل آژانس حاکی از آن است پرسش‌های مربوط به آن سایت در این مرحله دیگر مطرح نیست.»

آمریکا تاکید کرده هرچند که این گزارش توضیح ایران را «ممکن» توصیف می‌کند، اما ایران هیچ مدرکی برای توجیه این توضیح ارائه نکرده است.

روز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که بازرسان این آژانس به ارزیابی‌های خود درباره دلایل احتمالی وجود آثار اورانیوم غنی‌ شده با منشا انسانی در سه سایت اعلام‌ نشده در ایران ادامه خواهند داد.

سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر مدعی شده بود «هیچ دلیل فنی‌ای»‌ برای وجود ذرات اورانیوم کشف‌ شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مکان‌های اعلام نشده ایران وجود ندارد و «احتمالا عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشال؛ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.