رفتن به محتوای اصلی

ترامپ؛ ظریف را به کاخ سفید دعوت کرد، اما خامنه ای به او اجازه نداد+ویدئو ها
07.06.2023 - 06:55

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، در سخنانی در کلاب هاوس گفت دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری خود از او برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرده بود، اما مقامات جمهوری اسلامی اجازه این دیدار را ندادند.

ظریف گفت: «یکی از سناتورهای نزدیک به ترامپ، در به نیویورک نزد من آمد و گفت ترامپ برای حضور در کاخ سفید از من دعوت کرده است. این پیام را به تهران منتقل کردم و گفتم در صورت موفق نشدن، مجازات را می‌پذیرم. اما پیام به رده‌های عالی نرسید و در سطوح پایین رد شد.»

وزیر خارجه پیشین ایران همچنین گفت: «وقتی در پاریس با امانوئل مکرون دیدار کردم، او به من گفت دونالد ترامپ آماده است به همراه او با من ملاقات کند، اما من اجازه ملاقات با ترامپ را نداشتم.»

ظریف افزود: «برعکس ترامپ که می‌خواست با من ملاقات کند، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، کسی بود که با ایدوئولوژی خود همه چیز را در ارتباط با برجام به هم زد. مثلث بنیامین نتانیاهو، مایک پمپئو و جان بولتون خودشان را کشتند تا ترامپ من را نبیند.»

او گفت: «از ولادیمیر پوتین خواستم برای اینکه پمپئو دخالت نکند، طرح ایران برای برجام را به اطلاع ترامپ برساند، اما پمپئو متوجه شد و از این کار جلوگیری کرد.»

ظریف خاطرنشان کرد: جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در زمان انعقاد برجام پیشنهاد کرد که در ارتباط با سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران، بندی به این توافق اضافه شود تا شعبه‌های خارجی شرکت‌های امریکایی بتوانند در ایران حضور داشته باشند و حیات اقتصادی آن‌ها تامین شود.

وزیر خارجه دولت روحانی با اشاره به موضع خامنه‌ای درباره روابط اقتصادی با آمریکا گفت: خامنه‌ای با سرمایه‌گذاری آمریکا در ایران مخالف نبود، بلکه با وابستگی ایران به سرمایه‌گذاران آمریکایی در زمینه کالاهای اساسی مخالف بود.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه همه گزارش‌ها به علی خامنه‌ای ارسال می‌شده، گفت: «ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر وقت نمی‌خواستند نظر نمی‌دادند.»

او با اشاره محدودیت جمهوری اسلامی برای فشار بر آمریکا گفت: «ایران می‌تواند بر اروپا فشار سیاسی وارد کند. اروپایی‌ها به دلیل نفوذ آمریکا در عرصه مسائل اقتصادی با ایران ضعیف عمل کردند، اما آنها به جمهوری اسلامی کمک کردند در سازمان ملل پست‌های ریاستی بگیرد.»

ظریف درباره تاثیر رای مردم در ارتباط با موفقیت جمهوری اسلامی در انعقاد برجام گفت: «مردم با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ به دنیا اعلام کردند که ما پشتوانه مردمی داریم و دست ما را در مذاکرات باز کردند.»

او افزود: «ما می‌خواستیم اجماع امنیتی علیه ایران شکسته شود و به همین دلیل مذاکره کردیم و برداشتن تحریم‌ها تنها هدف ما نبود.»

او در ارتباط با موضع کشورهای منطقه در ارتباط با انعقاد برجام گفت: عربستان سعودی مخالف نهایی شدن برجام بود و از ماه‌ها پیش از توافق به آمریکا قول داده بود در حدی قیمت نفت را پایین بیاورد تا ایران در نهایت خواسته‌های طرف مقابل در مذاکرات را بپذیرد.

او خاطرنشان کرد با قاطعیت از احیای روابط با عربستان سعودی استقبال می‌کند، اما تاکید کرد جمهوری اسلامی باید با چشم کاملا باز وارد این روند شود.

ظریف گفت: پس از امضای برجام، برخی سرمایه‌گذاران آمریکایی به دلیل اعمال نفوذ تجار یهودی، سعودی و اماراتی، در ایران سرمایه‌گذاری نکردند. اماراتی‌ها به این شرکت‌ها گفته بودند یا باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند یا در امارات.

وزیر خارجه دولت روحانی همچنین در اشاره به تعامل جمهوری اسلامی با گروه‌های لابی خود در خارج کشور، ارائه پول از سوی حکومت ایران به شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را رد کرد و گفت تعامل خود او با نایاک نیز در حد تبادل اطلاعات بوده است. او گفت گروه‌هایی بودند که ایران به آنها پول می‌داد، اما نایاک جزو آنها نبود.

ظریف همچنین با رد مواضع مخالفان جمهوری اسلامی درباره عدم مشروعیت مردمی حکومت گفت: «هر وقت اپوزیسیون جمهوری اسلامی به این نتیجه رسید که مردم از نظام جدا هستند، قطعا قدرت ما را خیلی دست کم گرفته است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

ناصر دریادل

هوشیاری برای یک نبرد دیگر ...
نومیدی از بازی بیشتر با کارت سلطنت ،رژیم آخوندی را بر آن داشته تا برای بقا،پوست اندازی درد آوری را آغاز کند.هدف قراردادن خامنه ای توسط نیروهای تازه نفس تربیت شده داخلی برای این پوست اندازی ضروری است.حضور « فاﯨزه و ظریف،هالو »ها در صحنه، مقدمه این سناریو جدید است.فکر میکنم خامنه ای خود نیز برای حفظ رژیم با مواضع بسیار شدیدتر از قبل بر علیه مردم ،راه را برای امثال ظریف ها و لاجرم افراد دیگر از درون رژیم باز تر میکند.استفاده از ابزار رسانه ایی خارج از کشور برای پیش برد این طرح در کنار انتقاد از ناکارآمدی رضا پهلوی توسط همین رسانه ها که تا دیروز حامی رضا پهلوی بودند ،به مثابه جزئی از طرح ،لازم و ضروری است.
ناصر دریادل

چ., 07.06.2023 - 18:26 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.