رفتن به محتوای اصلی

مشاور بایدن درباره تماس احتمالی با ایران درباره برنامه اتمی با عمان رایزنی می‌کند+ویدئو
31.05.2023 - 06:09

اکسیوس: «مشاور بایدن درباره تماس احتمالی با ایران درباره برنامه اتمی با عمان رایزنی می‌کند»

نشریه اکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش می‌دهد که برِت مک‌گورک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه، پیشتر در ماه جاری در سفری بی سروصدا به عمان رفت تا درباره یک تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه اتمی این کشور رایزنی کند.

اکسیوس در ماه آوریل گزارش داده بود که دولت بایدن درباره ارائه یک پیشنهاد احتمالی به ایران با متحدان اروپایی خود و اسرائیل مشورت کرده بود. این شامل تعلیق برخی تحریم‌ها در قبال تعلیق بخش‌هایی از برنامه اتمی ایران می‌شد.

این نشریه اکنون به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گزارش می‌دهد که آقای مک‌گورک روز هشتم مه به مسقط رفت که بعد از سفری به عربستان سعودی به همراه جِیک سالیوان مشاور امنیت ملی و بازدیدی از اسرائیل برای قرار دادن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جریان مذاکرات آمریکا در ریاض بود.

بازدید او از مسقط از سوی آمریکا یا عمان علنی نشد. مقام‌ها گفتند که موضوع اصلی مورد بحث در این سفر یک حرکت تازه دیپلماتیک بر سر برنامه اتمی ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت که «عمانی‌ها درحال وساطت میان ایران و آمریکا هستند.»

این نشریه نوشت: «سه مقام ارشد اسرائیلی ادعا کردند که کاخ سفید از طریق دولت عمان درحال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها آمادگی برداشتن گام‌هایی که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند و از تنش در منطقه کم می‌کند دارند یا نه و در ازای آن چه می‌خواهند.»

مقامهای اسرائیلی به این نشریه گفتند که اسرائیل نگران تلاش احتمالی دولت بایدن برای «تعلیق در برابر تعلیق» در چارچوب یک توافق مقدماتی با ایران است.

اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به اکسیوس گفت که «هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافقی مقدماتی یا برای تعلیق تحریم‌ها یا پایان دادن به پرونده‌های پادمانی در میان نبوده است.»

یک دیپلمات ارشد اروپایی هم گفت که «آمریکا مشغول همکاری با عمانی‌ها بر سر موضوع ایران است.»

چند رسانه دولتی در ایران روز سه شنبه گزارش دادند که ایران «با آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل به توافق رسیده است تا تحقیقات این سازمان درباره سایت اعلام نشده مریوان در آباده واقع در جنوب اصفهان پایان یابد.»

اکسیوس همچنین به گزارش دیگری در رسانه‌های کره جنوبی اشاره می‌کند.

نشریه «کُریا اکونومیک دِیلی» روز سه شنبه گزارش داد که کره جنوبی و آمریکا مشغول بحث درباره راه‌های آزادسازی هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستند. این پول در واقع بدهی کره جنوبی به ایران برای واردات نفت است.

قبلا گزارش‌های مشابهی از سوی رسانه‌های ایرانی در مورد آزادسازی این پول به عنوان بخشی از معامله تبادل زندانی میان ایران و آمریکا منتشر شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.