رفتن به محتوای اصلی

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد
28.05.2023 - 10:07

کمال قلیچداراوغلو، رقیب آقای اردوغان، با حمایت ائتلاف گسترده‌ای از مخالفان این انتخابات را به همه‎‌پرسی آینده ترکیه تبدیل کرده است.

مسئله تعیین‌کننده‌تر در این انتخابات تورم بالا و بحران هزینه‌های زندگی در ترکیه است.

مراکز رای گیری در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی بسته می‌شوند.

مهاجران ترک در اروپا و آمریکا رای خود را قبل‌تر به صندوق ریخته‌اند.

میزان مشارکت در دور اول ۸۸.۸ درصد بود و آقای اردوغان با ۲.۵ میلیون رای پیشتاز بود. به همین خاطر هر دو نامزد منتظرند تا هشت میلیون نفری که رای ندادنداین بار چه انتخابی می‌کنند.

کمال کیلیچداراوغلو با یکی از هوادارانش عکس می‌گیرد

 

کمال کیلیچداراوغلو با یکی از هوادارانش عکس می‌گیرد

احزاب اپوزیسیون شمار زیادی از داوطلبان را به کار گرفته‌اند تا از عدم تقلب در انتخابات مطمئن شوند. ناظران بین‌الملل می‌گویند در دور قبل شرایط مساعد نبود اما گزارشی هم از بی‌نظمی یا تقلب ارائه ندادند.

رقیب آقای اردوغان در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی سبک زندگی و سیاست ورزی دیگری را وعده داد و گفت «من در کاخ زندگی نمی‌کنم. مانند مردم عادی زندگی خواهم کرد و مشکلات را حل می‌کنم».

آقای قلیچدار اوغلو وضعیت فعلی ترکیه را به حکومت استبدادی تشبیه کرد و گفت «دوران کودتا و حکومت نظامی به پایان رسیده است».

ترکیه به شدت دو قطبی شده است. یک سو رئیس جمهوری فعلی پایگاه اصلی آرایش محافظه‌کاران مذهبی و ملی‌‌گرایان است، در طرف دیگر حامیان نامزد منتقد دولت عمدتا سکولارند. اگرچه آنها هم اغلب ناسیونالیست هستند.

تورم حدود ۴۴ درصدی ترکیه میزان نارضایتی را افزایش داده است. منتقدان می‌گویند سیاست آقای اردوغان برای کاهش نرخ بهره اوضاع را بدتر کرده و او باید نرخ بهره را افزایش می‌داد.

جدال اردوغان و قلیچداراوغلو؛ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ساعت هشت صبح روز یکشنبه به وقت محلی آغاز شد و قرار است تا ساعت ۱۷ ادامه یابد. در این مرحله، رقابت میان رجیب طیب اردوغان رییس‌جمهور کنونی و کمال قلیچداراوغلو است.

این برای اولین بار است که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به مرحله دوم کشیده شده و بیش از ۱۹۱ هزار شعبه اخذ رای در ۹۷۳شهرستان ترکیه برپا شده است.

در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از استقبال گسترده رای‌دهندگان از انتخابات است، مقامات ترکیه اعلام کردند که ۶۰۰ هزار نیرو و ۷۳ بالگرد تامین امنیت دور دوم انتخابات را بر عهده دارند.

در روزهای اخیر، سینان اوغان، نامزدی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با پنج درصد آرا، رتبه سوم را کسب کرده بود، از رجب طیب اردوغان اعلام حمایت کرد.

او‌ کاندیدای ائتلاف آتا بود، اما «حزب عدالت» یکی از اعضای ائتلاف آتا از کمال قلیچ‌داراوغلو حمایت خواهد کرد.

همچنین در روزهای اخیر، امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر، که مخالف حمایت‌های ترکیه ازپناهنجویان است، از کمال قلیچ‌داراوغلو حمایت کرد.

اردوغان ۶۹ ساله در دور اول انتخابات ۴۹.۵۱ درصد آرا و رقیب اصلی او، قلیچداراوغلو با ۴۴.۸۸ درصد آرا را به دست آورده بودند.

انتخابات روز یکشنبه مشخص می‌کند که آیا اردوغان سرانجام پس از ۲۰ سال از قدرت کنار گذاشته خواهد شد، یا او همچنان زمام حکومت را در ترکیه در اختیار خواهد داشت.

نتیجه این انتخابات، نه تنها برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت ترکیه تعیین‌کننده است، بلکه از آنجا که ترکیه یکی از اعضای ناتو است و موقعیت استراتژیکی در منطقه دارد، اهمیت بسیار بین‌المللی یافته است.

اردوغان که پس از کودتای نظامی نافرجام در سال ۲۰۱۶ و تغییر قانون اساسی ترکیه، قدرت خود را تثبیت کرده، پیش از مرحله اول انتخابات، حملات خود علیه مخالفان و حتی آمریکا را افزایش داد.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که ترکیه در ماه‌های اخیر با پیامدهای یک زمین لرزه مرگبار که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار نفر شد، درگیر بوده است.

همچنین ارزش پول ملی ترکیه در سال‌های اخیر شدیدا افت کرده و تورم نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.