رفتن به محتوای اصلی

محکومیت جهانی آزادی اسدالله اسدی و ابراز نگرانی از گروگان‌گیری بیشتر به دست جمهوری‌اسلامی
27.05.2023 - 09:35

محکومیت جهانی مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات محکوم به تروریسم و زندانی در بلژیک، با یک امدادگر بلژیکی زندانی در ایران ادامه دارد و سازمان‌ها و چهره‌های مختلف هشدار دادند چنین توافقی زمینه را ایجاد می‌کند تا جمهوری اسلامی به گروگان‌گیری‌های بیشتری دست بزند.

عفو بین‌الملل از آزادی الیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، استقبال کرد اما نسبت به مبادله او با اسدالله اسدی ابراز نگرانی شدید کرد و نوشت: «بلژیک با این اقدام، به ایجاد فضای معافیت از مجازات [برای جمهوری اسلامی] کمک کرده و حقوق قربانیان برای عدالت، غرامت و تضمین عدم تکرار تخلفات را تضعیف کرده است.»

این سازمان هشدار داد اینگونه مبادله زندانیان باعث جسارت مقام‌های جمهوری اسلامی برای ادامه به گروگان‌گیری و سایر جنایت‌ها می‌شود.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد تا زمانی که جامعه جهانی از جمله بلژیک، به تعهدات بین‌المللی خود نسبت به اعدام‌ها و رفتارهای غیرقانونی عمل نکند، مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران در معرض خطر حمله‌های بیشتر از سوی عاملان این حکومت قرار خواهند گرفت.

شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش به مبادله اسدالله اسدی و امدادگر بلژیکی زندانی در توییتی نوشت: «در دیدارهایم با قانون‌گذاران و سیاستمداران اروپایی تاکید کرده‌ام که معاوضه گروگان‌های‌شان با تروریست‌های رژیم، جمهوری اسلامی را به گروگان‌گیری و اقدامات تروریستی بیشتر تشویق می‌کند.»

عبدالله مهتدی آزادی اسدالله اسدی را تسلیم شدن بلژیک در برابر جمهوری اسلامی خواند و گفت: «معامله کثیف با تروریست‌ها، امنیت را برای شهروندان اروپا تامین نمی‌کند.»

او افزود: «این بدترین سیگنالی است که دولتهای اروپایی می‌توانند به رژیم تروریست‌پرور و گروگانگیر جمهوری اسلامی بفرستند و سودمند بودن گروگانگیری را برای فرار از عواقب تروریسم به رژیم تهران یادآوری کنند.»

عبدالله مهتدی گفت: «ما نگرانی عمیق خود را از این نوع رفتار یک دولت اروپایی ابراز می‌کنیم و به‌ویژه در شرایطی که مردم به‌پاخاستە ایران با بدترین سرکوب‌ها و اعدام‌ها و نقض گستردە حقوق بشر روبرو هستند، آن را غیرقابل قبول می‌دانیم.»

باب بلکمن، نماینده پارلمان بریتانیا، آزادی اسدالله اسدی را «به شدت» محکوم کرد و نوشت: «دولت بلژیک با این تصمیم، قربانیان تروریسم حکومت ایران را ناکام گذاشت و تلاش‌های مشترک اروپا برای بازخواست رژیم درباره اقدامات و حمایت از تروریسم را تضعیف کرد.»

غزاله شارمهد، فرزند جمشید شارمهد، زندانی ایرانی-آلمانی محکوم به اعدام، مبادله اسدالله اسدی با یک زندانی بلژیکی را «شرم‌آورترین باج‌گیری» خواند که بلژیک به آن تن داده و گفت: «این به منزله سیلی به صورت مردم ایران است. دولت بلژیک نشان داد هنوز با تروریست‌ها معامله می‌کند.»

روز جمعه پس از اعلام وزارت امور خارجه عمان مبنی بر تبادل زندانی میان بلژیک و ایران، تهران و بروکسل از آزادی این امدادگر بلژیکی و اسدالله اسدی خبر دادند.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، تیر ماه سال ۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت و در بهمن ۹۹ در دادگاه بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که در ایران به زندان طولانی مدت محکوم شد، بهمن ۱۴۰۰ در ایران بازداشت شد. او مدتی به عنوان مدیر برنامه «شورای پناهندگان» که یک نهاد نروژی است، در ایران کار کرده بود.

دی‌ ماه سال گذشته خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نوشت که این امدادگر بلژیکی متهم به چهار اتهام «جاسوسی، همکاری با آمریکا علیه ایران، قاچاق ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی» است.

پیش از این و با امضای توافق‌نامه تبادل زندانی میان تهران و بروکسل، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مبادله این امدادگر بلژیکی با اسدالله اسدی مطرح شد و احتمال آزادی اسدی موجی از خشم و اعتراض را در میان مخالفان جمهوری اسلامی برانگیخت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.