رفتن به محتوای اصلی

وزارت خارجه آمریکا: توسعه برنامه موشکی ایران تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است
26.05.2023 - 09:13

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی جمهوری اسلامی به ایران اینترنشنال گفت: توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک ایران تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ و جهان است و ما همچنان به استفاده از انواع ابزارها مانند تحریم، برای مقابله با توسعه برنامه موشکی ایران ادامه می‌دهیم.

متیو میلر در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفت جمهوری‌اسلامی برخلاف محدودیت‌های اعمال شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به دنبال دریافت گستره‌ای از فناوری‌های موشکی از تامین‌کنندگان خارجی است تا بر خلاف این قطعنامه به آزمایش‌های موشکی اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره گزارش‌ها درباره مبادله پیام غیرمستقیم بین تهران و واشینگتن درباره احیای برجام خودداری کرد، اما گفت ایالات‌متحده در مواردی که به منافعش مربوط است، امکان ارتباط با ایران و ارسال پیام به این کشور را خفظ می‌کند.

او تاکید کرد: آمریکا همچنان دیپلماسی را بهترین راه ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند.

 

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در واکنش به آزمایش موشکی جدید جمهوری اسلامی گفت: «ایران با نقض محدودیت‌های سازمان ملل، در حال گسترش زرادخانه موشک‌های مرگبار خود است.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی، گفت این اقدام ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد. او افزود: «این فعالیت‌ها در شرایط ادامه تشدید برنامه اتمی ایران نگران کننده‌تر است.»

وزارت دفاع جمهوری اسلامی پنجشنبه از آزمایش جدیدترین موشک دوربرد بالستیک سری «خیبر» موسوم به «خرمشهر۴» و با برد دو هزار کیلومتر خبر داد. این موشک که با سوخت مایع کار می‌کند، از خارج جو زمین قابل کنترل و هدایت است.

جمهوری اسلامی علاوه بر انتقادهای بین‌المللی در ارتباط با توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای خود، به دلیل ارائه پهپاد به نیروهای نیابتی خود در منطقه و همچنین به روسیه در جنگ اوکراین با فشارهای جهانی مواجه است.

رییس‌جمهوری اوکراین چهارشنبه در پیامی ویدیویی با اشاره به ادامه حمله‌ پهپادهای ساخت ایران به غیرنظامیان در اوکراین، از همه مردم ایران خواست برای اینکه «همدست» جنایت‌های روسیه نشده و در تاریخ «در سمت شر» قرار نگیرند، با واکنش خود بر تصمیم جمهوری اسلامی در ارائه پهپاد به روسیه تاثیر بگذارند.

زلنسکی گفت: روسیه از آغاز جنگ حدود هزار و ۱۶۰ پهپاد ایرانی شاهد را به سمت اوکراین پرتاب کرده، که پدافند هوایی اوکراین ۹۰۰ فروند از آنها را سرنگون کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.