رفتن به محتوای اصلی

بمب سنگرشکن جدید آمریکا؛ آیا تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی هدف است؟
24.05.2023 - 09:37

 

یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا تصاویری را از جدیدترین بمب سنگرشکن این کشور منتشر، و اندکی بعد حذف کرد.  بمب «نفوذگر با مهمات انبوه» یک سنگرشکن ۱۲ تنی است و قابلیت نفوذ بالایی دارد.  تصاویر سنگرشکن جدید در حالی منتشر می‌شوند که حکومت ایران، ساخت تونل‌های جدیدی را در سایت هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. عمق این تاسیسات بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر زیر زمین برآورد می‌شود.   تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل با اشاره به این خبر، گفت: «هیچ جایی نیست که نتوان در یک حمله به آن دست یافت.»   اسرائیل در ماه‌های گذشته تقاضای خرید سنگرشکن‌های فوق‌سنگین را به آمریکا ارائه کرده است. پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود اسرائیل علیه تهدیدهای هسته‌ای جمهوری اسلامی آزادی عمل دارد.  در چشم‌انداز امشب…  مهمانان: فرزین ندیمی، کارشناس امور نظامی و دفاعی  فرشته پزشک، تحلیل‌گر امور بین‌الملل  مهدی صارمی‌فر، روزنامه‌نگار جهان علم و تکنولوژی

اسرائیل می‌گوید تاسیسات زیرزمینی در دست ساخت ایران «امکان حمله را محدود می‌کند ولی مانع آن نمی‌شود»

تاسیسات نظنز

 

تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات نظنز که پیش‌تر به وسیله شرکت ماکسار منتشر شده بود

 

مشاور امنیت ملی اسرائیل، می‌گوید که از گزارش‌های اخیر درباره تأسیسات هسته‌ای جدید زیرزمینی ایران که احتمالا در برابر بمب‌های سنگرشکن آمریکا غیرقابل نفوذ است، شگفت‌زده نشده است.

سخی هنگبی گفته این تاسیسات «البته، امکان حمله را محدود می‌کند» اما به گفته او «هیچ مکانی نیست که نتوان به آن دسترسی داشت.»

او که در کنفرانس امنیتی هرتزلیا سخن می‌گفت از اظهار نظر درباره توان اسرائیل برای دسترسی به چنین تاسیساتی خودداری کرد و در مورد این‌که تنها آمریکا توانایی بمباران تونل‌های حفر شده در عمق کوه‌ها را دارد، هم سخنی نگفت.

به نوشته تایمز اسرائیل این مقام اسرائیلی گفته کشورش ترجیح می‌دهد برنامه اتمی ایران از راه توافق متوقف شود و نه با اقدام نظامی. اما در عین حال گفته اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که «اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای در ایران اجتناب‌ناپذیر است» به گفته او هر رهبر اسرائیلی از «حمایت کامل جامعه و دولت اسرائیل» برای انجام چنین اقدامی برخوردار است.

همزمان هرتزل لوی، رئیس ستاد کل اسرائیل، هم در همین کنفرانس گفت اسرائیل با هر دشمنی که رو‌‌به‌رو می‏‌شود به نوعی اثری از حضور جمهوری اسلامی ایران می‌بیند.

او گفته است که «احتمال تحولات منفی در افقی که بتواند سبب اقدام نظامی شود، هست. ما توانایی‌اش را داریم و دیگران هم توانایی‏هایی دارند. این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است.»

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهوار‌ه‌ای جدید از احداث تونل‌های بسیار عمیق در کوه‌های نزدیک به تاسیسات هسته‌ای نطنز، در مرکز ایران، خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز پی‌بی‌سی Planet Labs PBC، اعلام کرد عمق این تاسیسات به حدی است که قوی‌ترین بمب‌های سنگرشکن آمریکا قادر به تخریب آن نیستند.

به گزارش این خبرگزاری، ساخت تاسیسات تازه شاید تلاش غرب را برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، دچار مشکل کند.

کلسی داونپورت، تحلیلگر هسته‌ای در انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن، می‌گوید تکمیل تاسیسات جدید «مثل کابوسی است که خطر رویارویی» را تشدید می‌کند.

خانم داونپورت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «با توجه به فرصت کمی که تا ساخت بمب اتم به وسیله ایران وجود دارد، احتمال گسترش برنامه هسته‌ای این کشور بدون عبور از خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل بسیار کم است. بنابراین، در شرایط فعلی، هرگونه شدت بخشیدن به طرح‌های هسته‌ای ایران خطر برخورد را تشدید خواهد کرد.»

احداث تاسیسات تازه در نظنز ۵ سال پس از خروج آمریکا از برجام صورت می‌گیرد.

بر اساس توافق برجام، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۳.۶۷ درصد محدود می‌شد و این کشور نمی‌توانست بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم از این ماده را انبار کند.

اما پس از خروج آمریکا از برجام، ایران میزان غنی‌سازی خود را بیشتر کرد و رسما در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است.

همچنین به گفته ناظران بین‌المللی، میزان اورانیوم غنی‌شده ذخیره‌شده در ایران برای تولید دست‌کم ۵ بمب هسته‌ای کفایت می‌کند.

ایران‌ می‌گوید برنامه اتمی این کشور اهداف نظامی ندارد.

آمریکا و اسرائیل هم گفته‌اند مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای خواهند شد.

کاخ سفید دوشنبه، در واکنش به خبر آسوشیتدپرس، اعلام کرد که دولت آمریکا هم‌چنان دیپلماسی را بهترین گزینه برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند، اما جو بایدن مشخصا گفته هیچ گزینه‌ای را برای این منظور حذف نکرده است.

نطنز

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

بهمنی

منافع ملی مردم ایران باید نقش اول را داشته باشد .اینکه دولت یهود این گستاخی را داشته باشد به ایران حمله کند باید محکوم و بی درنگ تنبیه شود.
اما در این ماجرا مقصر کیست؟
دولت یهود هرگز حقوق مردم فلسطین را به رسمیت نشناخته و این موضوع باعث چند جنگ عربان و دولت یهود شده است.
اگر دولت یهود کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد ،نظام اخوندی دلیلی برای دشمنی با دولت یهود نخواهد داشت.
دولت یهود برای ادامه وضع کنونی از هیچ شرارت و تخریبی کم نخواهد اورد،چرا که ازصلح
میترسد.
این دولت مزاحم در خاورمیانه خود دارای صد ها بمب اتمی است و هر ان اماده است خاورمیانه را به جهنم تبدیل کند وغرب سکوت میکند.
عواقب تصمیمات ابلهانه ونژاد پرستانه دولت یهود را مردم اسراییل و خاورمیانه میپردازند.

چ., 24.05.2023 - 17:10 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.