رفتن به محتوای اصلی

حمید رسایی خواستار «اعدام» ترانه علیدوستی شد
18.05.2023 - 22:13

حمید رسایی خواستار «اعدام» ترانه علیدوستی شد

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس، در کانال تلگرامی خود ترانه علیدوستی، بازیگر معترض را به مرگ تهدید کرد و گفت که قوه قضاییه باید «مزدورانی مانند این بازیگر» را اعدام کند.

علیدوستی روز گذشته با انتشار یک استوری، از سه متهم محکوم به اعدام در پرونده «خانه اصفهان» حمایت کرده بود.

حمید رسایی روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در کانال خود در تلگرام نوشت: «حمایت مزدورانی مثل ترانه علیدوستی از جنایتکاران وحشی با برنامه و طراحی هماهنگ شده با دشمنان ملت ایران برای حرکت‌های آینده است. برنامه آینده آن‌ها دخالت سازمان‌های بین‌المللی هم‌سو با جنایتکاران در امور داخلی ملت ایران است.»

 

او در ادامه «مجازات در ملاء عام» را «کم‌ترین عقوبت برای جنایتکاران» خواند و گفت: «باید اعدام حامیان جنایات که با برنامه درخواست مداخله بیگانگان را در امور کشور دارند، از قوه قضاییه مطالبه کنیم.»

ترانه علیدوستی روز گذشته با بازنشر عکس نامه سه معترض محکوم به اعدام در پرونده خانه اصفهان از زندان، حساب کاربری سازمان ملل، کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان و سازمان عفو بین‌الملل را خطاب قرار داد.

این بازیگر با نقل جمله‌ای از نامه آن‌ها به انگلیسی نوشت: «ما به یاری و حمایت شما نیاز داریم. نگذارید ما را بکشند!»

کتایون ریاحی، دیگر بازیگر سرشناسی که به دلیل مخالفت با حجاب اجباری تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفت نیز در اینستاگرام خود با بازنشر عکس صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی و نامه آن‌ها از زندان، نوشت: «نه به اعدام، برای همیشه.»

 

ترانه علیدوستی،‌ کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، ‌شقایق دهقان و باران کوثری از جمله هنرمندانی بودند که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بدون بر سر داشتن حجاب اجباری در مراسم هنری و اماکن عمومی حاضر شده‌اند و دستگاه قضایی هم آن‌ها را احضار کرده و برایشان پرونده تشکیل داده است.

به نظر می‌رسد حکومت علاوه بر «حجاب اجباری»، روی مواضع بازیگران سرشناس در مخالفت با اعدام حساسیت دارد.

حدود دو هفته پیش خبرهایی درباره جریمه نقدی یک و نیم میلیون تومانی پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی به‌خاطر نداشتن حجاب اجباری منتشر شد که البته واکنش منفی رسانه‌های وابسته به حکومت را در پی داشت.

خبرگزاری فارس این حکم را «شوخی قوه قضاییه با سلبریتی‌ها» دانست و گفت مواجهه با تاخیر دستگاه قضایی نسبت به «اقدامات هنجارشکنانه و مجرمانه سلبریتی‌ها» با مجازات‌هایی که «بیشتر شبیه شوخی است»، سبب «تشویق» دیگر سلبریتی‌ها به ارتکاب اعمال «مجرمانه» می‌شود.

روزنامه همشهری هم پیشنهاد کرد پرونده زنان بازیگر در «دادگاه‌های امنیتی» رسیدگی شود و از حکم صادر شده به‌عنوان خطای محاسباتی عدلیه و نظمیه یاد کرد.

با وجود تداوم کنش‌گری زنان هنرمند، فشارهای حکومتی نیز بر آنان ادامه دارد و ادبیات حمید رسایی و تقاضای او برای اعدام ترانه علیدوستی، فصل جدیدی از خشونت‌ورزی و تهدید را علیه آن‌ها گشوده است.

انتشار نامه استمداد سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»‌ محکوم به اعدام از داخل زندان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

این متن در حالی منتشر می‌شود که نگرانی از اجرای حکم اعدام این سه زندانی افزایش یافته است.‌

سه متهم پرونده «خانه اصفهان» در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی و یک سرهنگ یگان ویژه در ۲۵ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت و به اعدام محکوم شدند این در حالی است که آنها می‌گویند بی‌گناهند و تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری شده‌اند.

پس از انتشار از این نامه در ۲۷ اردیبهشت بر روی کاغذی که مهر «کتابخانه زندان مرکزی اصفهان» بر آن خورده بود، هشتگ «نگذارید ما را بکشند» که جمله‌ای از این دست‌نوشته بود، در توییتر ترند شد.

گروهی از چهره‌های شناخته شده هم به این نامه واکنش نشان داده‌اند. برای خواندن برخی از این واکنش‌ها ورق بزنید.

واکنش‌ها به احتمال اجرای حکم سه زندانی در ایران: «نه به اعدام برای همیشه»

تصویر

 

واکنش‌ها به احتمال اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به خانه اصفهان ادامه دارد.

انتشاریادداشت تکان‌دهنده درخواست کمک سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»‌ محکوم به اعدام از داخل زندان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

ترانه علیدوستی از سازمان‌های جهانی خواست که کمک کنند و مانع اجرای این احکام شوند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.