رفتن به محتوای اصلی

سونامی مهاجرت متخصصان بدنبال افزایش فقر و سرکوب
14.05.2023 - 20:43
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

مهاجرت متخصصان در حالی صورت می‌گیرد که در کشور امکان دستیابی به شغل مناسب برای اکثریت فارغ التحصیلان دانشگاه غیر ممکن است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، موج مهاجرت متخصصان از ایران طی ۲ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بنا به آمار منتشره تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۶ هزار دانشجو از کشور مهاجرت کرده‌اند. این در حالی است که مهاجرت دانشجویان در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار نفر بوده است. با توجه به ناامنی‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و از همه مهم‌تر، نبود بازار کار و آینده مناسب موضوع مهاجرت برای متخصصان به یک امر عادی و نیاز آنها تبدیل شده است.

پس از پایان پاندومی کرونا بین ۶ تا ۱۰ هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند. هدف مهاجرین، آلمان، هلند، فرانسه، آمریکا و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است. این در حالی است که بسیاری از کرسی‌های تخصص در دانشگاه‌های ایران خالی مانده است. به گفته کارشناسان امور اجتماعی پیش بینی می‌شود، تا ۱۰ سال آینده تربیت پزشکان متخصص در ایران متوقف شده و یا به نسبت زیادی پایین خواهد آمد.

مهاجرت بدلیل استخدام نشدن در کشور

مهاجرت متخصصان در حالی صورت می‌گیرد که در کشور امکان دستیابی به شغل مناسب برای اکثریت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها غیر ممکن است. سال‌ها است که استخدام پرستاران و سایر رشته‌های پیراپزشکی متوقف شده است. شرکت‌های پیمانکاری نیز با پرداخت اندک حقوق بخور و نمیر، بیشتر آنها را به بردگی می‌کشانند. در حال حاضر بسیاری از پرستاران و فارغ التحصیلان رشته مامایی به کشورهای عربی مهاجرت کرده و ضمن داشتن یک زندگی مرفه حقوق‌های تا بیش از ۱۰ الی ۱۵ برابر ایران دریافت می‌کنند.

اقدامات سرکوبگرانه علت اصلی مهاجرت متخصصان

سران حکومت هم در بن‌بست استراتژیکی که در آن گرفتار شده‌اند توان پاسخگویی به خواسته‌های متخصصان را ندارند. آنها به جای رفع مشکلات نخبگان و تشویق آنها به ماندن در کشور با اقدامات سرکوبگرانه آنها را به این سمت هل می‌دهند. یک نمونه آن وضع مالیات‌های سنگین برای جلوگیری از خروج متخصصان می‌باشد. امری که تمایل به خروج را در بین آنها افزایش داده و آنها را بی‌شکاف‌تر می‌کند

عملکردهای سرکوبگرانه حکومت باعث شده تا سرمایه‌های کشور برای آینده بهتر جلای وطن کنند. استفاده نشدن از پتانسیل‌های نسل جوان در کشور سرعت این مهاجـرت را افزایش داده است. برای تغییر این وضعیت نیاز به یک تغییر اساسی در ساختار این حکومت است. تغییری که با اعتراضات سراسری سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.