رفتن به محتوای اصلی

حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس در برابر تهدیدهای حکومت آخوندی
12.05.2023 - 20:17

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت ایالات متحده به‌طور دائم شاهد تهدیدهای امنیتی-نظامی حکومت ایران برای آزادی کشتی‌رانی تجاری در آب‌های منطقه است.

به‌گفته این مقام ارشد کاخ سفید، وزارت دفاع آمریکا تصمیم دارد تا با اعزام شمار بیشتری از نیروها و تقویت ناوگان نظامی خود در خلیج فارس و تنگه هرمز، در برابر تهدیدهای حکومت ایران بایستد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از این مقام ارشد کاخ سفید نوشت: «امروز، وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدام‌ها را به‌منطور تقویت موضع دفاعی ما در خلیج فارس انجام می‌دهد.» به‌گفته جان کربی، جزئیات این برنامه نظامی طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در میانه اردیبهشت‌ماه، طی یک هفته دو نفتکش را در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند.

گفته‌های روز جمعه این مقام ارشد کاخ سفید یک روز بعد از آن مطرح شد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست ويژه در مجلس سنای ایالات متحده، حکومت ایران را با کره شمالی مقایسه کرد و گفت نیروهای آمریکایی به‌طور دائم با تهدیدهای حکومت ایران مواجه‌اند، اما در برابر تمامی این تهدیدها آمادگی کافی دارند و هر زمان که لازم باشد عمل می‌کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه خود با خبرنگاران گفت: «آمریکا اجازه نخواهد داد تا قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای، آزادی دریانوردی در آبراه‌های خاورمیانه، از جمله آب‌های تنگه هرمز، را به‌خطر اندازند.»

مقام‌های دولتی و نظامی آمریکا، بارها حکومت ایران و نیروهای نیابتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه معرفی کرده‌اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) اعلام کرد قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفتکش نیووی را که با پرچم پاناما به سمت بندر فجیره امارات متحده عربی در حال حرکت بود، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف کردند.

هم‌زمان شبکه خبری العربیه، در گزارشی به‌نقل از این مقام ارشد کاخ سفید نوشت: «ایالات متحده علاوه بر مجموعه‌ اقدام‌های نظامی یک‌جانبه، تلاش می‌کند تا از طریق رایزنی و همکاری‌ با متحدان منطقه‌ای خود جلو تهدیدهای امنیتی-نظامی جمهوری اسلامی برای کشتی‌رانی تجاری در منطقه را بگیرد.»

به‌گفته این مقام ارشد کاخ سفید، عملیات‌های نظامی حکومت ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در آبراهای بین‌المللی طی سال‌های گذشته افزایش یافته است.

روز گذشته نیز تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، حکومت ایران را متهم کرد که با وجود توافق اخیر سیاسی-دیپلماتیک با عربستان سعودی، همچنان به ارسال سلاح و مواد مخدر به یمن ادامه می‌دهد.

بخش اصلی این محموله‌های نظامی، از مسیرهای آبی منطقه به دست نیروهای نیابتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یمن می‌رسد.

به‌گفته این مقام دولتی آمریکا، جمهوری اسلامی با ارسال تسلیحات نظامی برای گروه‌های شیعی متحد خود در یمن، آتش جنگ و درگیری‌های نظامی را در این کشور روشن نگاه داشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.