رفتن به محتوای اصلی

شورای ملی تصمیم، رنگین کمانی در سپهر سیاسی ایران
09.05.2023 - 16:45

بدین‌گونه
در سرزمین بیگانه‌یی که در آن
هر نگاه و هر لبخند
زندانی بود،
لبخند و نگاهی آشنا یافته‌ایم.
" شاملو"

دربارۀ چرائی و چگونگی شکل گیری و سامان یابیِ شورای ملی تصمیم و بنیان‌ها ارزشی و اصول شش گانۀ مورد پذیرش این شورا بارها نوشته و گفته شده است. بُنمایۀ تشکیل این شورا ایده، فکر و ارادۀ تعدادی از مبارزان سیاسی داخل کشور بوده است، شورایی که از شهریور سال ۱۴۰۰ حیات پویایش را آغاز کرده است. شورای ملی تصمیم پس از یک دوره تلاش و فعالیت برای سازماندهی و آمادگی سیاسی و تشکیلاتی سرانجام در تیرماه سال ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. (۱)
در حال حاضر تعدادی ازبنیانگذاران شورای ملی تصمیم در ایران در زندان‌های جمهوری اسلامی اسیرند، تعدادی رهبران و فعالان میدانی‌ای هستند که جانانه برابر رژیم سفاک ایستاده‌اند و تنی چند تن به تبعید در داخل و خارج از کشور سپرده‌اند.
 

شورای ملی تصمیم با بیش از ۱۳۰ عضو فعال در داخل و خارج از کشور و صدها پشتیبان به فعالیت خود در داخل و خارج از کشورادامه داده است. هیئت اجرائی (هیئت مدیره) شورا مرکب از" بنیانگذاران شورا در داخل و خارج کشور به همراه اعضای منتخب و گروه مشاوران" در کنار بیش از ۱۰ کمیسیون (کارگروه) تخصصی، مدیریت و مسئولیت شورا را به عنوان یکی از تشکل‌های سیاسی تاثیر گذار در سپهر سیاسی میهنمان به عهده دارند. (۲)
شورای ملی تصمیم ۳ ویژگی و شاخصه منحصر به فرد دارد:
۱- شورای ملی تصمیم در ایران بنیان نهاده شد، بنابراین شورا ساختاری درون کشوری ست و ستون اصلی آن در داخل کشوراست. شورای ملی تصمیم یکی از بزرگترین و فعالترین تشکل‌های خارج از کشور (بخش خارج از کشور شورای ملی تصمیم) را نیز سامان داده است. این شورا تشکلی ست که یک پا در داخل، و پائی دیگر در خارج از کشور دارد، چنین ویژگی و ساختاری برای نخستین بار در اپوزیسیون ایران پدیدار شده است.
۲- تنوع و تکثر فکری و سیاسی در شورای ملی تصمیم نمونه وار است. افرادی از طیف‌های سیاسی گوناگون: چپ دموکرات، جمهوریخواه، ملی گرا، مشروطه خواه و طرفداران سامانه پادشاهی، بلوچ، کُرد، آذری (تُرک)، ترکمن، عرب، فارس، گیلک، مازنی و... در شورا در کنار هم برای سرنگونی حکومت اسلامی و دستیابی به ایرانی آزاد، آباد، مرفه، همبسته و تُهی از هرگونه تبعیض تلاش ومبارزه می‌کنند.
۳- این شورا برای گفت و گو، همکاری، ائتلاف و اتحاد فقط و فقط یک خط قرمز داشته ودارد، و آن حکومت جهل و جنون وجنایت، یعنی رژیم " جمهوری" اسلامی ست.
سیاست تعامل و ائتلاف شورای ملی تصمیم یکی از عوامل گسترش، تعمیق و تداوم گفت و گو‌ها، همکاری‌ها و ائتلاف‌ها در میان اپوزیسیون خارج و داخل کشور بوده است که برای نمونه می‌توان به ائتلاف " پیمان همکاری" (۳) اشاره داشت.
"تصمیم" شورای ملی تصمیم این بوده و هست که نگذارد در اپوزیسیون حکومت اسلامی در برهمان پاشنۀ پیشین، یعنی پراکندگی و تفرقه و فرقه گرائی بچرخد، و بر آن بوده و هست که نشان دهد راهی جز همکاری، همگرائی و ائتلاف و اتحاد نیروهای دموکراسی خواه برای سرنگونی حکومت اسلامی و آینده‌ای روشن برای میهنمان وجود ندارد. شورا برای رسیدن به یک همبستگی ملی برپایی" پارلمان مخالفان رژیم جمهوری اسلامی" به عنوان یک " پارلمان سیاسی" شکل گرفته از نیروها و شخصیت‌ها دموکراسی خواه داخل و خارج از کشور را در دستورکارخود قرار داده است، پارلمانی که در پرتو تلاشی همگانی " شورای رهبری و آلترناتیو سیاسی" می‌تواند دستاورد آن باشد. (۴)

کارنامه سیاسی، شورائی و تشکیلاتی شورای ملی تصمیم در طی فعالیت علنی‌اش، کارنامه‌ای درخشان و ستایش برانگیزاست. شورای ملی تصمیم علیرغم کارشکنی‌ها و توطئه‌های ریز و درشت، با از سرگذراندن و خنثی کردنِ دو بحران درون تشکیلانی، مصمم و قاطع در راه سرنگونی حکومت اسلامی و برپائی ایرانی آزاد، آباد، مرفه و همبسته به پیش خواهد رفت.
شورای ملی تصمیم رنگین کمانی سیاسی در سپهر سیاسی میهنمان.
***

توضیح‌ها:
۱- بیانیه اعلام موجودیت شورا
بیانیه اعلام موجودیت شورای ملی تصمیم - شورای ملی تصمیم (shora.org)
۲- سایت (تارنمای) شورای ملی تصمیم
www.shora.org
۳- " پیمان همکاری" در حال حاضر شامل ۶ تشکل سیاسی ست: ۱- شورای مدیریت گذار ۲- حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)، ۳- شورای ملی تصمیم، ۴- جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران ۵- انجمن اتحاد برای آغازی نو ۶- جنبش وحدت ملی ایرانیان و.....
تشکل‌های حامی پیمان همکاری: تعدادی از اعضای بیانیه ۱۴ نفر (شهلا انتصاری، نرگس منصوری، کمال جعفری یزدی (ایران)، جواد لعل محمدی (زندانی سیاسی)، عباس شاهرودی (زندانی سیاسی)، رضا مهرگان (ایران)، محمد مهدوی فر و... جنبش همبستگی ستمدیدگان دادخواه، حزب دموکرات مسیحی ایران و کانون ورزشکاران و پیشکسوتان ملی پوش ایران و.....
۴- سند پیشنهادی " کمیسیون تعامل و ائتلاف شورا"
اسناد شورا - شورای ملی تصمیم (shora.org)
آدرس تماس:
shoramti@gmail.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
گویا نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.