رفتن به محتوای اصلی

‌محمد رسول‌اف «بعد از انتخاب شدن به عنوان داور جشنواره کن ممنوع‌الخروج شد»
04.05.2023 - 06:18

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که حکومت ایران بعد از انتخاب شدن محمد رسول‌اف به عنوان داور جشنواره فیلم کن دوباره خروج او را ممنوع کرده است.

مسئولان جشنواره کن بعد از آزادی این فیلمساز از زندان، امیدوار بودند که او هم مانند جعفر پناهی، دیگر کارگردان شناخته‌شده ایرانی، امکان خروج داشته باشد.

به گفته این منبع بعد از این‌که آقای رسول‌اف به عنوان داور بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن برگزیده شد، مدیران ارشد خانه سینما با دادستانی مذاکره کردند تا ممنوعیت سفر او لغو شود.

اما سه روز پیش قوه قضائیه ایران در حکمی تازه خروج این کارگردان را دوباره ممنوع کرد.

آقای رسول‌اف، که برنده جوایز دو دوره جشنواره کن و جایزه خرس طلایی جشنواره برلین است، همواره به‌صراحت از حکومت ایران انتقاد کرده است.

او سال پیش از جمله امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بود.

بعد از فرو ریختن ساختمان متروپل در خرداد ماه ۱۴۰۱ در آبادان و اعتراض مردم این شهر به فسادی که ریشه آن حادثه بود، نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند.

جمعی از سینماگران مستقل و شناخته‌شده، از جمله آقای رسول‌اف، در بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی خواستند در برخورد با مردم سلاح خود را زمین بگذارند. این نامه سرگشاده به بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» شهرت یافت.

واکنش حکومت و حامیانش به این بیانیه بسیار شدید بود و حتی بعضی رسانه‌ها نوشتند چون امضاکنندگانش نیروهای مسلح را به ترک مسئولیت دعوت کرده‌اند، نوعی محاربه به شمار می‌آید.

با بالا گرفتن واکنش‌ها، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد را بازداشت کرد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال ممنوعیت فعالیت سینماگران امضاکننده بیانیه خبر دادند.

با آغاز اعتراض‌های سراسری از اواخر شهریور گذشته، فضای جامعه و سینما چنان متشنج شد که برخوردهای تندتر با سینماگران معترض آغاز شد.

وقتی عده‌ای از سینماگران، از جمله جعفر پناهی، به مقابل زندان اوین رفتند تا وضعیت رسول‌اف و آل‌احمد را پی‌گیری کنند، جعفر پناهی هم بازداشت شد و برای اجرای حکم زندان‌، که بیش از ۱۰ سال پیش برایش صادر شده بود، به اوین منتقل شد.

اما پناهی و رسول‌اف به فعالیت از داخل زندان اوین هم ادامه دادند. آنها از جمله اواخر آبان در بیانیه‌ای از وخامت حال حسین رونقی، فعال سیاسی در زندان، خبر دادند. آقای رسول‌اف در بیانیه دیگری همراه با دیگر زندانیان سیاسی، اعدام محسن شکاری در ارتباط با اعتراضات سراسری را محکوم کرد.

آقای پناهی روز ۱۴ بهمن و آقای رسول‌اف ۱۰ روز بعد آزاد شدند. اما آقای رسول‌اف در توییتی نوشت: «پایان حبس آغاز آزادی نیست.»

آقای رسول‌اف در سال ۱۳۸۹ هم به حبس محکوم شده بود.

در آن زمان دادگاه انقلاب او را به خاطر «فعالیت علیه نظام و امنیت ملی» به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.

آن حکم و زندانی شدن او با انتقاد شدید سازمان برگزارکننده جشنواره کن روبرو شد که علت برخورد با او را «روایت کردن واقعیت‌های کشورش» عنوان کرد.

محمد رسول‌اف در سال ۲۰۱۷ جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برای فیلم «لرد» دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۱ هم جایزه بهترین کارگردانی در بخش نوعی نگاه این جشنواره را برای فیلم «به امید دیدار» دریافت کرده بود.

او همچنین در ماه مارس سال ۲۰۲۰ جایزه خرس طلایی جشنواره برلیناله را برای فیلم «شیطان وجود ندارد» گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.