رفتن به محتوای اصلی

پشت‌ پرده تنش جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان چیست؟
08.04.2023 - 22:27

 

 

وزیران خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در دو تماس تلفنی بر احترام متقابل تاکید کردند

 

حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف، وزیران خارجه ایران و جمهوری آذربایجان، طی دو تماس تلفنی در روزهای جمعه و شنبه بر ضرورت احترام متقابل و تداوم ارتباطات برای رفع اختلافات تاکید کرده‌اند.

رسانه‌های رسمی در ایران این گفتگوها را «صریح و شفاف» توصیف کرده‌اند و می‌گویند آقایان امیرعبداللهیان و بایرامف درباره «مشکلات و سوءتفاهمات موجود» و راه‌حل‌های آنها صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم در اطلاعیه‌ای کوتاه گفته است که درباره «نارضایی‌ها و سوءتفاهمات» صحبت شده است.

دو تماس تلفنی پیاپی وزیران خارجه دو کشور به دنبال چند روز تنش لفظی میان مقام‌های تهران و باکو انجام گرفته است.

جنگ سه سال پیش ناگورنو قره‌باغ به تشدید تنش در رابطه ایران و جمهوری آذربایجان منجر شده و پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران و افتتاح سفارت آن کشور در اسرائیل روابط تهران و باکو تیره‌تر هم شده است.

رسانه‌های ایرانی می‌گویند که حسین امیرعبداللهیان به همتای آذربایجانی خود گفته که اسرائیل به دنبال توطئه علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه است و «از وجود اختلاف بین کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.»

بنا به اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، جیحون بایرامف هم به آقای امیرعبداللهیان یادآور شده که باید سیاست خارجی مستقل کشورش، در چهارچوب منافع ملی این کشور و روابط دوجانبه‌اش با دیگر کشورها، مورد احترام قرار بگیرد.

مقام‌های ایرانی به تندی از افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل انتقاد کرده‌اند و از جمله با تاکید می‌گویند یک «توطئه» اسرائیلی از خاک جمهوری آذربایجان را تحمل نخواهند کرد.

چند ماه پیش خزر ابراهیم، سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران از طریق خاک جمهوری آذربایجان را قویا رد کرد.

آقای ابراهیم گفت: «از آذربایجانی‌ها هرگز علیه کشوری دیگر استفاده نخواهد شد. شاید کسی باشد که بخواهد رابطه آذربایجان با متحدانش را خراب کند.»

«حسن همجواری»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان می‌گوید که آقایان امیرعبداللهیان و بایرامف بر ادامه تماس‌هایشان تاکید کرده‌اند.

رسانه‌های ایران همچنین گفته‌اند « ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور» از موضوعات مورد بحث بوده است.

هم رسانه‌های رسمی ایران و هم وزارت خارجه جمهوری آذربایجان می‌گویند که حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف بر ضرورت احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دو کشور تاکید کرده‌اند.

در رسانه‌های ایرانی «حسن همجواری» نیز مورد دیگری است که گفته شده دو طرف خواهان آن شده‌اند.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، روز شنبه، با اشاره به گفته‌های ناصر کنعانی در روز قبل گفت: «باید یادآور شویم که فعالیت غیرقانونی در خاک آذربایجان با اصل حسن همجواری سازگار نیست و در چهارچوب کنوانسیون وین در این زمینه اقدام شده است.»

حکومت ایران می‌گوید جمهوری آذربایجان باید به عنوان یک کشور مسلمان باید با توجه به وضعیت فلسطینی‌ها درباره رابطه اسرائیل تصمیم بگیرد، اما آقای حاجی‌زاده گفته کشورش با «استفاده از مذهب برای اهداف سیاسی» موافق نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.