رفتن به محتوای اصلی

آمریکا ؛ به کجا چنین شتابان ؟
02.04.2023 - 21:38

 

استراتژی سیاست خارجی آمریکا ؛ مهار جمهوری اسلامی با شیوه کنترل از راه دور:
در دولت دموکرات ها،  بنیان سیاست خارجی آمریکا ، مهارکردن چین،  روسیه و ایران با استفاده "ابزاری و تاکتیکی" از کشورهای دیگر  است . این سیاست بر اساس عدم درگیری های دراز مدت و «سردردهای سیاسی» است. 
آمریکا برای تقابل با چین از استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و هند ،  استفاده می کند  ؛ برای مها ر کردن روسیه از لهستان، آلمان، فرانسه، انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی بهره می گیرد ،  و در تقابل با ایران از اسراییل استفاده می برد  . واشنگتن این مجموعه را مدیریت و هماهنگی می کند و از در گیری های نظامی پرهیز می کند. 
تیم بایدن در سیاست خارجی هم تمرکز دارد و هم دیسیپلین. عربستان و اسراییل هم اکنون به مراتب فعال تر از آمریکا و اروپا نسبت به ایران عمل می کنند. اولی نقش هویج و دومی نقش چماق را به عهده دارد . پیش بینی می شیود که  حداقل تا دو سال آینده که دولت بایدن، امور را در دست دارد، روش آمریکا با "کنترل از راه دور" در رابطه با ایران ادامه خواهد داشت. بنیان های این روش با  انزوای سیاسی و تحریم ها به پیش خواهد رفت . دلیل گزینش این شیوه به سبب رفتار "خود مخرب" بودن جمهوری اسلامی است .بر این گمانم که این روش را تیم سیاست خارجی بایدن  از دوران جنگ سرد آموخته است . در ان دوران استراتژیست های آمریکایی معتقد بودند تقابل با شوروی هیچ نیازی به کار نظامی ندارد؛ شوروی یک سیستم "خود مخرب" است و همچون سایر حکومت های ایدیولوژیکی زایشگاه بحران است(همچون ایران )،  و با طراحی استراتژی سیاسی "انزوا سازی"، با گذشت زمان به فرو پاشی سیستم از درون منتهی می شود.
بنابراین آمریکا لزومی ندارد خود مستقیماً  اقدامات نظامی بر علیه ایران انجام دهد، بلکه پیرامون ناکارآمدی  سیستم جمهوری اسلامی ، مانور می دهد .  هرچند ایرانیان به آزادی و دموکراسی علاقمندند، اما قبل از آن می خواهند زندگی کنند و به ثبات اقتصادی و کارآمدی فکر می کنند. فقط تمرکز بر ناکارآمدی های ملاها و سرداران کافی است. 
بررسی روابط بین الملل نشان می دهد که از منظر روشی، روش روسیه، به کشورهای متخاصم خود،  نظامی و کوتاه مدت است (همچون جنگ اوکرایین ) ، و سیاست خارجی آمریکا و انگلیس و چین  با دشمنان خود عمدتاً دراز مدت عمل می کنند و با سوهان و حوصلۀ باور نکردنی طرف مقابل را تضعیف کرده و به تدریج، اهرم ها را از او می گیرند.
چینی های سیاست خارجی را با آمیزش با اقتصاد طراحی کرده اند و با اهرم پول به جنگ می روند و  در نظر و عمل بر اساس آشفته و سر در گم کردن کشورهای نا همسو با خود و ارسال ده ها سیگنال متناقض پیش می روند. چینی ها  شیفتۀ "ایجادابهام " هستند. اما انگلیسی‌ها دشمن خود را کاملاً نابود نمی کنند: می گویند "شاید زمانی به درد بخورد". آمریکایی‌ها به واسطۀ اعتماد به نفس ناشی از قدرت فراوان، آن قدرصبر می کنند تا طرف مقابل را واداربه تسلیم کنند.  
بنابر این در پاسخ به "آمریکا ؛ به کجا چنین شتابان ؟" باید گفت هیچ  شتابی وجود ندارد .
rezaalavim@yahoo.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

بنظر من سیاست باید ن عاقلا نه است و در واقع همان جنگ نیابتی است که جمهوری اسلامی در مقابل دخالت نظامی امریکا  عمل کردو سیاست پیروز مندانه ای  بود  . بعبارت دیگر  دخالت های نظامی امریکا  در عراق و افغانستان شکست  سختی  خورده است و معلوم نیست  ایا اقای رضا علوی خواهان  دخالت نظامی  امریکا در جهان است؟!

د., 03.04.2023 - 08:10 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.