رفتن به محتوای اصلی

نگرانی‌های امنیتی آمریکا، به دنبال برقراری رابطه مستحکم و درازمدت عربستان با چین
29.03.2023 - 09:54

کنون در تحولی تازه، خبرگزاری دولتی عربستان در گزارشی اعلام کرد کابینه این کشور در موافقتنامه‌ای حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان کشور طرف گفتگو را تصویب کرد.

سازمان شانگهای یک اتحادیه سیاسی و امنیتی از کشورهایی از جمله چین، هند و روسیه است. ناظران سازمان همکاری شانگهای با حضور کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی را همچون وزنه تعادل در برابر نفوذ غرب در منطقه توصیف می‌کنند

حکومت ایران نیز سال گذشته اسنادی را برای عضویت کامل و دائم امضا کرد. ایران عضو ناظر بود و درخواست قبلی این کشور برای عضویت دائم رد شده بود.

پیشتر روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی این سازمان بودند.

اکنون منابع به رویترز گفته‌اند که پیوستن عربستان به سازمان همکاری شانگهای در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ریاض در دسامبر سال گذشته میلادی مورد بحث قرار گرفت.

سازمان همکاری شانگهای

آنها گفتند که «طرف گفتگو» اولین گام در داخل سازمان تا سپس به اعطای عضویت کامل به عربستان منجر شود. اتفاقی که گمان می‌رود در میان مدت رخ خواهد دهد.

 

تصمیم کابینه چین یک روز پس از آن اعلام می‌شود که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان بر سر طیفی از مسائل گفتگو کردند.

این تصمیم به دنبال اعلامیه آرامکو عربستان منتشر می‌شود که از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در روز سه‌شنبه در چین خبر می‌داد.

دیروز نیز آرامکو شرکت عظیم انرژی عربستان سعودی از برنامه خود برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در چین و خرید ۱۰ درصد سهام یک شرکت خصوصی پتروشیمی این کشور خبر داده بود. محمد قحطانی، معاون آرامکو به خبرگزاری فرانسه گفت که این طرح نشانه‌ای بر «تعهد درازمدت» شرکت عظیم انرژی عربستان به چین است.

روابط رو به رشد ریاض با پکن نگرانی‌های امنیتی را در واشنگتن دامن زده است. به ویژه آنکه ایران و عربستان ۱۹ اسفند ماه- دهم مارس- برای ازسرگیری روابط توافق کردند. این توافق غیرمنتظره پس از هفت سال قطع ارتباط ریاض و تهران با میانجیگری چین به‌دست آمد.

عربستان متحد سنتی این آمریکا در منطقه شناخته می‌شود.

همزمان واشنگتن اعلام کرد که تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

تا کنون عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس خروج آمریکا از منطقه به عنوان کشوری که ضامن اصلی امنیت بر می‌شمارند ابراز نگرانی کرده بودند.

برخی ناظران معتقدند این کشورها به دنبال شرکای تازه‌ای در منطقه هستند. هر چند واشنگتن می‌گوید در منطقه فعال باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.