رفتن به محتوای اصلی

بوی عرق دیگران احتمالا می‌تواند به درمان اضطراب اجتماعی کمک کند.
28.03.2023 - 10:04

به گزارش یاهونیوز، یک تحقیق جدید نشان داده است که استشمام بوی عرق دیگران احتمالا می‌تواند به درمان اضطراب اجتماعی کمک کند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افراد تحت درمان ذهن‌آگاهی وقتی بوی عرق زیربغل سایر داوطلبان را استشمام می‌کنند، اضطراب اجتماعی‌شان کاهش می‌یابد.

اضطراب اجتماعی عارضه‌ای روانی است که باعث می‌شود فرد بابت حضور در اجتماع دچار نگرانی بیش از حد شود.

الیزا وینیا، پژوهشگر ارشد از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، گفت: «وضعیت ذهنی ما به تولید مولکول‌هایی (یا سیگنال‌هایی شیمیایی) در عرق منجر می‌‌شود که وضعیت عاطفی ما را بازتاب می‌دهد و در کسانی که بوی آن را استشمام می‌کنند، پاسخ‌های متناظری پدید می‌آورد. طبق نتایج مطالعه مقدماتی ما، در درمان اضطراب اجتماعی، تلفیق این سیگنال‌های شیمیایی با درمان ذهن‌آگاهی نسبت به درمان ذهن‌آگاهی به‌تنهایی نتایج بهتری ایجاد می‌کند.»

به گزارش یاهونیوز، اضطراب اجتماعی می‌تواند بر تعاملات فرد به عنوان مثال در محیط کار یا در روابط و حتی در موقعیت‌های روزمره مانند خرید یا تعطیلات اثر منفی بگذارد؛ به طوری که فرد از تماس با دیگران خیلی نگران می‌شود.

به گزارش وب‌سایت سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس)، در حال حاضر برای این بیماری، تعدادی درمان از جمله درمان شناختی رفتاری، خودیاری هدایت‌شده و مصرف داروهای ضدافسردگی در دسترس است.

به گزارش یاهونیوز، در این مطالعه از داوطلبان نمونه عرق می‌گرفتند و سپس بیماران تحت درمان اضطراب اجتماعی را در معرض سیگنال‌های شیمیایی (بوی بدن) استخراج‌شده از آن‌ها قرار می‌دادند. این نمونه‌ها از افرادی گرفته شده بودند که در حال تماشای کلیپ‌هایی بودند که برای برانگیختن حالات عاطفی خاص مانند ترس یا شادی انتخاب شده بودند.

پژوهشگران این کار را کردند تا ببینند آیا احساسات خاصی که هنگام تعریق تجربه می‌شوند، آثار متفاوتی بر درمان دارند یا خیر.

کلیپ‌های شاد عبارت بودند از بخش‌هایی از فیلم «تعطیلات مستر بین» (Mr Bean’s Holiday)، «راهبه بدلی» (Sister Act) و موارد دیگر. در حالی که کلیپ‌های ترسناک حاوی بخش‌هایی از فیلم‌های ترسناک مانند «کینه» (The Grudge) بودند.

پس از آنکه نمونه‌های عرق جمع‌آوری شد، محققان ۴۸ زن مبتلا به اضطراب اجتماعی را انتخاب و آن‌ها را به سه گروه ۱۶ نفری تقسیم کردند. همه آن‌ها به مدت دو روز تحت درمان اضطراب اجتماعی از طریق ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. هم‌زمان، تمام گروه‌ها در معرض بوی عرق یا هوای تمیز قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد زنانی که در معرض بوی عرق قرار گرفته بودند، بهتر به درمان پاسخ دادند.

بیمارانی که یک جلسه درمان ذهن‌آگاهی همراه با قرار گرفتن در معرض بوی بدن انسان را گذراندند، اضطرابشان حدود ۳۹ درصد کاهش یافت؛ در حالی که در گروهی که فقط تحت درمان ذهن‌آگاهی قرار گرفت، کاهش میزان اضطراب پس از یک جلسه درمانی، ۱۷ درصد بود.

وینیا گفت: «وقتی متوجه شدیم وضعیت عاطفی فردی که نمونه عرق را تولید کرده است، در نتایج درمان تفاوتی ندارد، کمی متعجب شدیم. یعنی عرق فرد خوشحال همان تاثیر عرق فرد ترسیده را داشت. بنابراین ممکن است سیگنال‌های شیمیایی عرق انسان در کل ویژگی‌هایی داشته باشند که بر پاسخ به درمان تاثیر می‌گذارند. ممکن است هم فقط حضور یک شخص دیگر این تاثیر را داشته باشد، اما باید راستی‌آزمایی کنیم.»

یافته‌های این مطالعه آزمایشی در همایش روانپزشکی اروپا در پاریس ارائه شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.