رفتن به محتوای اصلی

جایزه زنان شجاع در آمریکا، به «زنان و دختران معترض ایران» تعلق گرفت
09.03.2023 - 11:29

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد٬ در زمان اهدای جایزه مادلین آلبرایت که به یاد وزیر خارجه اسبق این کشور نامگذاری شده گفت «این جایزه به زنان و دختران ایرانی اهدا می شود که به دنبال کشته شدن وحشیانه مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، قیام کردند و الهام بخش همه ما شدند».

کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا هم در پیامی به این مراسم، شجاعت زنان و دختران ایرانی را ستوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفته «مراسم جوایز زنان شجاع همیشه یکی از الهام بخش ترین روزهای سال است. زنان خارق العاده‌ای که از آنها قدردانی می کنیم، در تلاشند تا آینده‌ای روشن تر را برای همه بسازند. ما از شجاعت، قدرت و رهبری آنها برای تبدیل جهان به جایی آرام‌تر سپاسگزاریم».

همزمان با روز جهانی زن، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با صدور پیامی ضمن انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی ایران از زنان ایرانی تمجید کرد.

آقای بایدن در پیام خود گفته است «علیرغم چندین دهه پیشرفت، در بسیاری از نقاط جهان، حقوق زنان و دختران هنوز مورد حمله قرار می‌گیرد و کل جوامع را عقب نگه می‌دارد».

رئیس جمهور آمریکا گفته «ما این وضع را در افغانستان می بینیم، جایی که طالبان زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و کار کردن منع می‌کند. ما آن را در ایران می بینیم، جایی که رژیم به طرز وحشیانه ای صدای زنانی را که شجاعانه برای آزادی خود می ایستند سرکوب می‌کند».

آقای بایدن در این پیام گفته «ایالات متحده در کنار زنان و دختران در سراسر جهان در کار حیاتی حمایت و پیشبرد حقوق بشر ایستاده است» و برای «حفاظت از مشارکت سیاسی زنان و حقوق بشر، و ترویج آن کار می کند».

اعتراضات در ایران که زنان و دختران پیشروی آن بودنده اند از اواخر شهریور ماه آغاز شد

 

اعتراضات در ایران که زنان و دختران پیشروی آن بودنده اند از اواخر شهریور ماه آغاز شد

ساعاتی پیش از این مراسم و اهدای جایزه به زنان و دختران معترض ایرانی، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که ایالات متحده در همبستگی با زنان ایران قرار دارد.

این بیانیه می گوید «در روز بین‌المللی زن، با هماهنگی با متحدان، شماری از مقام های و نهادهای ایرانی را که در نقض حقوق بشر درگیر بودند، تحریم کردیم.»

وزارت دارایی آمریکا روز گذشته ۸ فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم‌شدگان است.

بریتانیا هم همزمان با روز جهانی زن، ستاد امر به معروف و نهی از منکر را که به گفته دولت بریتانیا در تحمیل پوشش و حجاب اجباری به زنان ایرانی مسئولیت دارد، تحت تحریم‌های حقوق بشری قرار داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.