رفتن به محتوای اصلی

پیش‌بینی مرموز زلزله ترکیه ۳ روز قبل از وقوع؛ فرانک هوگربیتس کیست؟
افزایش آمار کشته‌شدگان به حدود11000نفر
08.02.2023 - 07:00

 

 

تصویر

 بنابر نوشته  یورو نیوز , محقق هلندی"فرانک هوگربیتس"  ,سه روز پیش از زمین لرزه بزرگ در جنوب ترکیه، وقوع این زلزله را پیش‌بینی کرد و در حساب توییتر خود نسبت به خطر قریب‌الوقوع آن هشدار داد.

وی در توئیت خود که روز جمعه منتشر شده بود نوشته بود: «دیر یا زود یک زلزله حدود ۷.۵ ریشتری در این منطقه (جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه، لبنان) رخ خواهد داد.»

🟥

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه در جنوب ترکیه به وقوع پیوست. زمین لرزه‌ای که تا کنون بیش از ۵ هزار کشته و ده‌ها هزار زخمی برجا گذاشته است، در حالی که عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

اما در شرایطی که هیچ منبعی برای پیش‌بینی زمین‌ لرزه‌ها وجود ندارد، چگونه فرانک هوگربیتس توانسته آن را پیش‌بینی کند؟

🟥

آقای هوگربیتس در رشته‌ای آکادمیک و مرتبط با زمین‌شناسی فعالیت ندارد، با این حال در وبسایتی با نام «بررسی جغرافیای هندسی منظومه شمسی» (SSGEOS) نتایج تحقیقات خود را منتشر می‌کند.

طبق آن‌چه در این وبسایت آمده، هدف او «پایش ارتباط هندسی اجرام آسمانی و زمین‌ لرزه‌ها» است. این تیم ادعا می‌کند شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد «وضعیت هندسی خاصی در منظومه شمسی می‌تواند باعث وقوع زلزله‌های بزرگ در زمین شود.».

 

 

زلزله ترکیه و سوریه؛ زمان برای نجات زیر آوارماندگان به سرعت می‌گذرد، افزایش آمار کشته‌شدگان به حدود ۸۰۰۰ نفر

 

عملیات نجات بعد از زلزله ترکیه

 

تیم‌های امداد و نجات برای دومین شب پیاپی در تلاش برای نجات بازماندگان زمین لرزه‌های عظیم ترکیه و سوریه‌اند. آمار کشته‌شدگان اکنون از ۷۸۰۰ نفر فراتر رفته است. تجزیه آمارها توسط خبرگزاری فرانسه نشان می دهد که مرگ دست کم ۵۸۹۴ نفر در ترکیه و حداقل ۱۹۳۲ نفر در سوریه گزارش شده است.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در جنوب شرقی این کشور به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. به گفته آقای اردوغان، ۱۰ استان در محدوده زلزله هستند. او همچنین اعلام کرد که تاکنون پیشنهاد کمک از ۷۰ کشور جهان به ترکیه رسیده است.

پیشتر گزارش شد که بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

گزارش ها از مجروح شدن ۲۰ هزار و ۵۳۴ نفر و ویران شدن شش هزار ساختمان در این کشور حکایت می کند.

بامداد دوشنبه ششم فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند.

عملیات امداد و تلاش برای نجات زیرآوارماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبرو هستند.

یک روزنامه نگار ترک در گفتگو با تلویزیون انگلیسی زبان بی بی سی گفته است که افرادی هنوز زنده در زیر آوار مانده اند و پیغام های صوتی و ویدیویی درباره موقعیت خودشان به او و سایر روزنامه نگاران می فرستند. ابراهیم هاسکواوغلو گفت که آنها خبر از خود می دهند ولی ما نمی توانیم کاری بکنیم.

ترکیه اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۶۰۰ امدادگر از ۶۵ کشور جهان برای کمک به امدادگران ترکیه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.