رفتن به محتوای اصلی

کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۶۰۰۰ نفر رسید
07.02.2023 - 19:11

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده در جنوب شرقی این کشور اعلام کرده است. به گفته آقای اردوغان، ۱۰ استان در محدوده زلزله هستند. او همچنین اعلام کرد که تاکنون پیشنهاد کمک از ۷۰ کشور جهان به ترکیه رسیده است.

پیشتر گزارش شد که بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

گزارش ها از مجروح شدن ۲۰ هزار و ۵۳۴ نفر و ویران شدن شش هزار ساختمان در این کشور حکایت می کند.

بامداد دوشنبه ششم فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند.

عملیات امداد و تلاش برای نجات زیرآوارماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبرو هستند.

یک روزنامه نگار ترک در گفتگو با تلویزیون انگلیسی زبان بی بی سی گفته است که افرادی هنوز زنده در زیر آوار مانده اند و پیغام های صوتی و ویدیویی درباره موقعیت خودشان به او و سایر روزنامه نگاران می فرستند. ابراهیم هاسکواوغلو گفت که آنها خبر از خود می دهند ولی ما نمی توانیم کاری بکنیم.

ترکیه اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۶۰۰ امدادگر از ۶۵ کشور جهان برای کمک به امدادگران ترکیه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

زلزله ترکیه

وضعیت کنونی در چند شهر زلزله زده ترکیه

در آدانا، ابزارها و ماشین های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوارهای بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی هم صدای "الله اکبر" به گوش می رسد که نشان می دهد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

در آدانا شمار زیادی بی خانمان شده اند. آنها و دیگر شهروندان می ترسند که به دلیل پس لرزه ها به محل زندگی شان برگردند.

سه شنبه صبح، ترافیک در بزرگراهی که به شهر قهرمان مرعش (یا ماراش) می رسد، قفل شده بود. تعداد اندکی از گروه های نجات توانسته اند به این ناحیه از جنوب ترکیه بیایند.

به گزارش رویترز، در استان هاتای در جنوب کشور صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده است. به گفته فردی که صحنه حضور دارد، افراد از زیر آوار درخواست کمک می کنند ولی کسی به دادشان نمی رسد.

در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را مختل کرده است. برق این شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده است.

صاحب یکی از هتل های این شهر به بی بی سی گفت که از ۱۴ مسافر هتل تنها هفت نفر پیدا شده اند.

کمک‌های جهانی

در پی درخواست ترکیه از کشورهای دیگر، کمک‌های بین المللی از سوی سازمان ملل متحد و پیمان ناتو به منطقه زلزله زده ارسال شده است؛ از جمله کشورهای کمک دهنده عبارتند از آمریکا، بریتانیا، روسیه، هند، ژاپن، عراق، ایران، استرالیا، نیوزیلند، چین و یونان.

اتحادیه اروپا نیز می گوید که بیش از ۳۰ تیم نجات و پزشکی برای اعزام به ترکیه تشکیل داده است. این تیم ها از ۱۹ کشور عضو این اتحادیه به علاوه مونته‌نگرو و آلبانی هستند.

زلزله ترکیه

مجموع اعضای این تیم ها بیش از هزار و ۲۰۰ نفر است. یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که ۱۱ تیم در منطقه هستند و بقیه هم "بتدریج وارد می شوند."

در همین حال، گزارش‌ ها از چین از اختصاص ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به منظور کمک به عملیات نجات در ترکیه حکایت دارد. این کشور همچنین درحال هماهنگی برای تحویل ملزومات به سوریه نیز است.

پاکستان هم اعلام کرده که هواپیمایی با ۱۵ تن از کالاهای مورد نیاز فوری به ترکیه و سوریه خواهد فرستاد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.