رفتن به محتوای اصلی

دبیرکل حزب کمونیست اسپانیا, کفالت سیاسی جواد روحی را به عهده گرفت
01.02.2023 - 06:52

آقای سانتیاگو روز سه‌شنبه در توییتی گفت به کمپین فعالان حقوق بشری ایران پیوسته و کفالت جواد روحی، ۳۵ ساله، را پذیرفته است.

این نماینده پارلمان اسپانیا به سه حکم اعدام که برای جواد روحی صادر شده اشاره کرد و از حکومت ایران خواست آقای روحی را فورا آزاد کند.

یک روز پیشتر سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد که آقای روحی و دو نفر دیگر «در پی محاکمه‌های به شدت ناعادلانه در خطر اعدام قرار دارند.»

عفو بین‌الملل برای نجات این سه نفر که در اعتراض‌های نوشهر دستگیر شده‌اند «فراخوان اقدام فوری» داد.

این سازمان می‌گوید احکام اعدام جواد روحی، مهدی محمدی فرد و عرشیا تکدستان بر مبنای اعترافات اجباری تحت شکنجه صادر شده است.

به گزارش هرانا مهدی محمدی‌فرد متولد ۱۳۸۲، روز ۸ مهر ماه بازداشت و سپس توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شد. عرشیا تکدستان شهروند ۱۸ ساله نیز توسط همین شعبه و با اتهامات مشابه به اعدام محکوم شده است.

بنا به آنچه عفو بین‌الملل منتشر کرده شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ، تجاوز و یخ گذاشتن روی بیضه از جمله روش‌های شکنجه علیه این سه معترض بوده است.

به گفته این سازمان آقای روحی متحمل «زندان انفرادی طولانی، شلاق، خشونت جنسی از طریق گذاشتن یخ روی بیضه‌ها» شده است.

عفو بین‌الملل نوشت: «در نتیجه این شکنجه‌ها، جواد روحی دچار پارگی کتف، عدم کنترل ادرار، عوارض گوارشی و اختلالات حرکتی و گفتاری و عرشیا تکدستان دچار شکستگی انگشت پا و مشکلات حافظه شد. بر اساس اطلاعات عفو بین‌المل، بینی مهدی محمدی فرد به دلیل ضرب و شتم در زمان دستگیری شسکت و او به دلیل تجاوز دچار جراحات مقعدی و خونریزی مقعدی شد.»

به گفته این سازمان «عرشیا تکدستان علاوه بر تحمل سلول انفرادی و ضرب و شتم به بازداشت و شکنجه پدرش تهدید شده است» و مهدی محمدی‌فرد پس از بازداشت خشونت‌آمیز و زندان انفرادی، متحمل «وارونه آویزان شدن و تجاوز جنسی» شده است.

سازمان عفو بین‌الملل خواهان لغو احکام اعدام و رسیدگی به گزارش‌های شکنجه شده است.

تاکنون چهار نفر - محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی - در رابطه با اعتراض‌های ضدحکومتی تازه ایران اعدام شده‌اند و عده‌ای دیگر در معرض اعدام هستند.

پدر و مادر جواد روحی روز سوم دی - ۲۴ دسامبر - با انتشار ویدئویی از مردم خواستند صدای آنها باشند.

آقای روحی در آن زمان گفت در سه ماهی که از بازداشت پسرش گذشته آنها فقط یک بار حق ملاقات داشته و از ۲۲ آبان ۱۴۰۱ که دادگاه او برگزار شده آنها هیچ اطلاعی از فرزندشان ندارند.

در جریان اعتراضات سراسری ایران که از حدود ۴ ماه پیش و در پی کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد، بیش از ۲۰ هزار معترض بازداشت و زندانی شده‌اند.

اکثر این افراد از داشتن وکیل و طی روند قانونی بررسی پرونده محروم مانده‌اند و به عقیده ناظران، تعجیل دستگاه قضایی ایران برای محاکمه و اعدام چندین نفر از معترضان، تنها با هدف سرکوب اعتراضات انجام گرفته است.

مقام های قضایی روز ۲۰ دی - ۱۱ ژانویه - با اعلام خبر صدور حکم اعدام آقای روحی ادعا کردند که او «لیدری» اعتراضات - که از آن به عنوان «اغتشاش» نام می برد - را به عهده داشته است.

براساس دادنامه ای که دادگاه انقلاب ساری صادر کرد آقای روحی از جمله به «افساد فی الارض»، «محاربه»، «تخریب اموال»، «ایجاد حریق» و «هتک حرمت به قرآن» متهم شده است.

خبرگزاری هرانا پیشتر گزارش داده بود که آقای روحی ابتدا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سارى از بابت اتهامات «محاربه» و «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد.

هرانا بعد از آن در روز ۲۶ دی ماه به نقل از مجید کاوه، وکیل آقای روحی، تایید کرد که او در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری سه حکم اعدام مجزا گرفته است.

آقای کاوه گفت برای اخذ وکالت با جواد روحی دیدار کرده: «موکل ایرادات اساسی و حائز اهمیتی نسبت به تحقیقات مقدماتی داشته که یقینا طی روزهای آتی در فرجام‌ خواهی به دیوان عالی کشور منعکس خواهد شد.»

پیشتر یک منبع مطلع نزدیک به خانواده روحی به هرانا گفته بود: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از جواد اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه وی که منجر به صدور حکم اعدام برایش شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی از صحنه اعتراضات است؛ ویدیویی که به هیچ عنوان چهره فردی که در آن اقدام به آتش زدن قرآن میکند مشخص نیست، اما دادگاه اقدام مذکور را منتسب به جواد دانسته و او را "مرتد" خوانده است.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.