رفتن به محتوای اصلی

افشای شکنجه گران؛ اسامی ۴۶۹ زندانبان و شکنجه گر در زندان های استان البرز
27.01.2023 - 22:45
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

کانون حقوق بشر ایران روز شنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، لیست اسامی ۴۶۹ تن از زندانبانان و شکنجه گران در زندان های استان البرز را منتشر و افشا می‌کند.

کانون حقوق بشر ایران پیش از این نیز اسامی و مشخصات و تصاویر بسیاری شکنجه گران را از جمله در زندانهای تهران بزرگ، بهبهان، اهواز، قزلحصار و زندانهای استان تهران را منتشر کرده بود.

ما به کلیه کسانی که در زندانها و سیاهچالهای خامنه‌ای در خدمت دیکتاتوری ولایت فقیه هستند، هشدار می‌دهیم که دست از اعدام، شکنجه و اذیت و آزار مردم و بخصوص دختران و پسران بیگناهی که در اعتراضات سراسری در ایران، تنها بخاطر آزادیخواهی، بازداشت و روانه زندانها و شکنجه گاهها می‌شوند، برداشته و در سمت مردم ایران قرار بگیرند.
اشتغال در زندانها و شکنجه گاههای این نظام فاسد، نه تنها شغل بحساب نمی آید، بلکه همدستی و پشتیبانی از جانیان و بردن نان به قیمت خون مردم ایران بر سر سفره‌ خانواده‌هایتان است.

کانون حقوق بشر ایران به این ترتیب از کلیه دوستانی که با پذیرش خطر، ما را در پیشبرد این مهم یاری رسانده‌اند، سپاسگزاری می‌کند. ما در پی آن هستیم که در مجموعه‌های بعدی لیست اسامی و اطلاعات سایر جانیان و شکنجه گران را نیز بدست آورده و آن را در معرض اطلاع عموم هموطنانمان قرار دهیم.
ما از عموم هموطنان میخواهیم که اسامی، مشخصات، عکسها، آدرس محل زندگی و کار و شماره تلفن محل زندگی و کار جانیان و شکنجه گران را به هر شکل ممکن به ما برسانید.

روشن است که شناسایی اصلی زمانی صورت میگیرد که دیوار زندانها فرو بریزد و زندانبانها و شکنجه گران چهره به چهره با مردم روبرو شوند و پاسخ جنایتهای خود را بدهند.

اگر برای ما امنیتی نیست، ما هم برای آنها آرامشی نگذاریم.

چهار زندان در استان البرز
چهار زندان در کرج، مرکز استان البرز واقع شده است. زندانهایی که در دوران نظام سلطنتی برپا شده و در زمان دیکتاتوری مذهبی تکمیل گردیده و هزاران هزار زندانی را به خود دیده و هزاران نفر در آنها اعدام شده اند. تنها زندان مرکزی کرج است که در دوران حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه، در بخش شمالی زندان قزلحصار ساخته شده است.

زندان رجایی‌شَهر (گوهردشت)
زندان رجایی شهر، یک زندان است که در گوهردشت واقع در شمال شهر کرج در استان البرز قرار دارد و در دوران نظام سلطنتی ساخته شده است. این زندان متعلق به متهمین جرائم اجتماعی است. اما در بندهای مختلف آن، زندانیان سیاسی و عقیدتی نیز محبوس هستند.
آمار کل زندانیان در این زندان، چیزی بین ۸ تا ۱۲ هزار تخمین زده می شود. این در حالی است که ظرفیت استاندارد آن حدود ۳۰۰۰ نفر اعلام شده است.
زندان گوهردشت دارای یک درب اصلی (محل ورود یا خروج زندانیان) و درب دیگر برای سالن ملاقات است. زندان رجایی‌شهر دارای ده بند (اندرزگاه) است که هر بند به سه سالن تقسیم شده و هر سالن دارای ۳۰ یا ۳۱ اتاق است و هر اتاق دو متر در دو متر است که بیشتر مواقع زندانی‌ها بصورت چهار نفره یا پنج نفره در این اتاقها جای داده می شوند. سالنها فاقد تختخواب است و زندانیان مجبورند روی زمین سرد بخوابند.
در این زندان، به محلهای نگهداری زندانیان زیر اعدام که تا ساعاتی دیگر به دار آویخته می‌شوند، «سوئیت» گفته می شود.

در این زندان بشدت امنیتی، هزاران زندانی سیاسی در دهه شصت و پس از آن تاکنون اعدام شده و به دار آویخته شده اند. در زندان گوهردشت شکنجه و اعمال خشونت، علیه زندانیان، امری رایج است.
مقام‌های زندان رجایی‌شهر تاکنون به هیچ سازمان یا نهاد مستقل حقوق بشری، اجازه بازدید و بازرسی کامل از بندهای آن را نداده‌اند.
زندانیان اهل سنت در این زندان، از بکارگیری «گفتار دلخراش و رفتار بسیار توهین آمیز و زننده» با زندانیان سیاسی – عقیدتی اهل سنت نوشته‌اند.

تحریم زندان رجایی شهر
در ۲۲ دی ۱۳۹۶، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا زندان رجایی‌شهر را به دلیل ارتباط با نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار داد. در فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز، اتحادیه اروپا به علت نقض حقوق بشر در ایران، کشتار و سرکوب معترضان در آبان ۹۸ زندان رجایی‌شهر را تحریم کرد.

زندان قزلحصار
زندان قزل‌حصار بزرگ‌ترین زندان ایران و از بزرگ‌ترین زندان‌های خاورمیانه است. این زندان ابتدا برای نگهداری ۵ هزار زندانی تأسیس شد اما گزارشها حاکی است که تا بیش از ۲۰ هزار زندانی در آن زندانی شده اند که نزدیک به ۱۳ هزار نفر از آنها در ارتباط با جرائم مواد مخدر دستگیر و به حبس های طولانی و یا اعدام محکوم گردیده اند. خبرها و گزارشها حاکی از این است که ۸۰درصد زندانیان در زندان قزلحصار از سایر استانها هستند. این زندان دارای ۹ بند و ۷ واحد ملاقات، است.
در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ بخشی از سامانه‌های زندان قزل‌حصار کرج توسط گروه عدالت علی هک شد.

زندان مرکزی کرج
زندان مرکزی کرج یا همان فاز ۵ زندان قزلحصار با هدف نگهداری متهمین به سرقت، در تاریخ ۱۳۸۲ راه اندازی شد. این زندان در بخش شمالی زندان قزلحصار واقع شده است. زندان مرکزی کرج، یکی از زندان‌های بزرگ استان البرز بحساب می آید و شهرت آن به علت اعدامهای گسترده ای است که در آن صورت می‌گیرد.
آمار زندانیان محبوس در زندان مرکزی کرج، ۸ هزار نفر تخمین زده می شود در حالی که ظرفیت زندان ۲۵۰۰ نفر است.
زندانیان بدلیل کمبود جا و تخت، عموما اما آمار زندانیان بیش از ۸۰۰۰ نفر می‌باشد. كمبود جا يكي از مشکلات جدي اين زندان است، بطور متوسط شبانه در هر سالن حداقل ۱۰۰ الي ۱۵۰ نفر در راهروها و كريدورهاي منتهي به سرويس بهداشتي استراحت مي‌كنند. در اتاق‌هایی به مساحت ۲۰ مترمربع بین ۴۰ تا ۵۰ زندانی محبوس هستند.

زندان فردیس کرج (کچویی)
زندان فردیس کرج معروف به کچوئی در شهرستان فردیس در استان البرز قرار دارد. این زندان محل نگهداری متهمان مالی است. از زندان کچویی شهرستان کرج، کمتر خبری تا امروز منتشر شده است.
نام این زندان یاد محمد کچوئی است که او را پدر توابین می‌نامند و از مهم‌ترین شکنجه‌گران و افراد در پروژه تواب‌سازی زندانیان در دهه شصت به‌شمار می‌رود.
زندان فردیس کرج دارای چهار بند است. هر بند، سالن درازی است که حدوداً ۵۴ زندانی در دو ردیف تخت های فلزی سه طبقه در آن جای گرفته اند. یک درمانگاه، یک کتابخانه، کارگاه بیگاری و یک آشپزخانه دو متر در دو متر و یک حیاط با زمینی پر از چاله که از آن برای شستن پتو و موکت و پهن کردن لباس استفاده می‌شود، از دیگر قسمت های این زندان است. در این زندان تنها یک تلویزیون وجود دارد و روزنامه ای هم در آن توزیع نمی شود تا زندانیان از اخبار بیرون بی اطلاع بمانند.
در قسمت جنوبی زندان یک کارگاه وجود دارد که روزانه بیش از ۵۰نفر برای بیگاری به اتاق های تولیدی کارگاه می‌روند.

لیست اسامی صدها تن از شکنجه گران و زندانبانان در زندان های استان البرز

مدیریت، معاونت و دادیاری:
مدیریت: ایرج فتاحی، چهارمحالی، رضا رستگاری، جمیاری، رضا جواهری، سیدهاشم زارع، سیدمجتبی حسینی
معاونت: فرهاد بهرامی
دادیاری: سعیده فتحی

مدیریت، معاونت و دادیاری

ریاست و مسئولان اداره قضایی:
ریاست: ماشالله کوچگی، سیدمهدی فتاحی، سعید رضوی، احمد معتقد
مسئولان اداره قضایی: ابوالفضل فرجیهای قزوینی، علیرضا آرامش، علی صحرایی، عمران شاهرخی

ریاست و مسئولان اداره قضایی

بازرسی و حفاظت اطلاعات:
بازرسی: ناجی نجداوی پور، علیرضا کنعانی، مهدی خسروپور، سیدعباسی میرحسینی، محیاسلیمی، محمدمهدی ویردی
حفاظت اطلاعات: علیرضا بای،محمد حسینی علافی، صدیقه قدیمی، مرتضی قادری

بازرسی و حفاظت اطلاعات

اندرزگاه زنان (بند زنان):
اشرف السادات رسولی، اعظم علی بابایی، زهرا ملکی، فاطمه بیدار، مریم کولیوند، اشرف بلاش، حمیده علی اکبری، زهره اصلانی، فاطمه خرمی، مهری جوان پرگو، مهری چنگیزنیا

اندرزگاه زنان

حفاظت و ستاد دیه:
حفاظت: اسماعیل هادی، محسن سپه وند، مجتبی مهرانی، احسان حسینی، حمزه کولیوند، محسن حسینی تبار
ستاد دیه: مهدی تیموری، سیدابراهیمی حسینی

حفاظت و ستاد دیه

پست داخل و حفاظت:
پست داخل: مسعود ارغا، مسعود خزایی، ناصر جلالت، ناصر گرامی
حفاظت: احسان حسینی، اسماعیل هادی، محسن حسینی تبار، مجتبی مهرانی،حمزه کولیوند، محسن سپه وند

پست داخل و حفاظت

اندرزگاه:
رضا احمدیه، شهریار حسن پور، امرالله قدسی، علی بیاتی، عبدالله محترمی، سیامک جافری، رمضانعلی مندلی، محسن برجی، مجتبی کاظمی، فرامرز نصیری، علی هدایتی، محمد خوشرو، محسن صالحی نیا، محسن شریف کاظمی، محسن حبیبی دیزج

اندرزگاه

یگان حفاظت:
حسین روشن کلاته، امیر افشاردودانگه، احسان سوری، سجاد شیرازی، زهرا گودرزی، حمید کاظمی نیا، حسین مرادی، عباس طیبی سودکلابی، شمس الدین رحمتی، سیدمحسن موسوی، سعید محمودی، علیرضا مرادخانی، علیرضا خوش لهجه، علی کمال غریبی، علی صمصامی، هادی شمسی، یعقوب تقی پور، محسن موسوی، محمد خوش احوال، مرید فولادوند، مهدی بک وردیلو، کنعان معر، کوروس بهاری کشکیجانی، مجید نصیری، محسن مسلمی، مهدی وثوق ملکی، نیما شکری

یکان حفاظت
یگان حفاظت

ماموران اجرای احکام:
بهنام آقایی پور، الهام احمدزاده، اسماعیل توانگر، داود مقیسه، داوود حسین زاده، حمیدرضا خزایی نژاد، حسین دهقان نیری، زینب زرگر وفا، رضا رازانی، رسول حسنی، رسول بهرامی، عذرا توزنده، طه هاشم ده پهلوان، سیدرضا جندقی جعفری، سعیده فرخی، مجید اشرفی مهابادی، مجتبی مرتضایی، علی زارعی، محمدرضا کوهی، محمدرضا سلطانی، محمد حسنوند، محبوبه احمدیه، مهلا پورمحمدی، مهرداد دوستی، مهدی حسنلو، مهدی مرسلی، یوسف نظری، نرگس صیامی عراقی، نرگس اهلی گرمی، میثم راشکی

ماموران اجرای احکام
ماموران اجرای احکام

ماموران انتظامی زندان های استان البرز:
احسان اسحاقی، ابراهیم مهرانی، حسن پرندشیری، بهنام غلامی، امید عباسی، حسین جاوند، حسین پرتوی، حسن گرامی، حسن خراسانی، رضا پویانفر، رضا برخی، داوود خزلی، حسین شعبانی، رضا صالحی نژاد، رضا صابری، سیدمحسن حسینی، سیدسعید رئوفی، سهراب کهریزی، زهیر رستمی، شهاب قانع، سیدمرتضی سادات رسول، سید مرتضی سادات رسول، سیدمحمد حشمتی، علی اصل روستا، علی ابراهیمی، عباس فلاحی، شهرام خدابنده لو، علی فاضلی، علی تقی پورتمیجانی، کاظم گرجی، فرزاد ناکینی، علیرضا ولیزاده، علی کریمیان، محمدمهدی اخلاقی، محسن حمزه لویی، محسن جعفری، کیوان غلباش، تورج مشکانی، مرتضی کوهی، مرتضی بیات، محمدمهدی عبدی، مهدی احمدی، رضا مفاخری، مهرداد بابایی، مهدی واعظی، مهدی قاسمی، مهدی عبادی نژاد، ناصر دلیری، ناصر آقامحمدی، میثم زکی پور، موسی انگوران نبی، یزدان دکامئی، یاسر شیخ

ماموران انتظامی زندان های استان البرز
ماموران انتظامی زندان های استان البرز
ماموران انتظامی زندان های استان البرز
ماموران انتظامی زندان های استان البرز

لیست اسامی ۴۶۹ تن از زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز

لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه اول
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه دوم
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه سوم
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه چهارم
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه پنجم
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه ششم
لیست اسامی زندانبانان و شکنجه گران زندان های استان البرز صفحه هفتم

صفحه افشای شکنجه گران در سایت کانون حقوق بشر ایران، به افشای شکنجه گران در زندان های ایران اختصاص دارد. پیش از این در این صفحه به افشای شکنجه گران در زندان های بهبهان، شیبان اهواز، قزلحصار، زندان تهران بزرگ، استان تهران و … پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

افشای شکنجه گران زندان تهران بزرگ همراه با تصاویر، اسامی، مشخصات، شماره تلفن و آدرس

افشای شکنجه گران زندان تهران بزرگ همراه با تصاویر، اسامی، مشخصات، شماره تلفن و آدرس

بیشتر بخوانید:

افشای شکنجه گران زندان بهبهان: تصاویر و مشخصات ۳۱ زندانبان و شکنجه گر در زندان بهبهان

بیشتر بخوانید:

افشای ۲۱۶ زندانبان و شکنجه گر زندان قزلحصار

قسمت سوم – افشای ۲۱۶ زندانبان و شکنجه گر زندان قزلحصار + برخی واکنش ها و اظهار نظرها

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.