رفتن به محتوای اصلی

مسئول حفاظت سفارت جمهوری آذربایجان کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند
27.01.2023 - 18:01

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان تیراندازی در سفارت این کشور در تهران را یک «حمله تروریستی» خواند و خواستار تحقیقات فوری شد. یک سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم ایران را مسئول این حمله دانسته است.

جمهوری آذربایجان پس از این حمله اعلام کرد که در حال تخلیه کارکنان سفارت خود در تهران است و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «تمام مسئولیت این حمله بر عهده ایران است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان «کمپین‌های اخیر ضد جمهوری آذربایجان را که در رسانه‌های ایران به راه افتاده» تشویق کننده چنین حمله‌ای دانست.

در حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور حفاظت دیگر مجروح شدند. رئیس پلیس تهران گفت که عامل این حمله دلایل «شخصی» بوده است.

الهام علی‌اف ساعتی پس از این اتفاق در توییتی نوشت: «اقدام تروریستی انجام شده علیه سفارت کشورمان در تهران را قاطعانه محکوم می‌کنم.»

رئیس جمهوری آذربایجان از مسئول حفاظت سفارت که در این حمله کشته شد یاد کرد وگفت که او جانش را در راه حفاظت از سفارت و کارکنان آن فدا کرد. آقای علی‌اف با خانواده او ابراز همدردی کرد.

آقای علی‌اف گفت: «ما خواستارآن هستیم که این اقدام تروریستی هر چه سریع تر بررسی و عوامل آن مجازات شوند. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

تروریستی خواندن این حمله در حالی است که حسن رحیمی، رئیس پلیس تهران پیشتر گفته بود که «در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده» است.

در پی حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فرد با اسلحه کلاشنیکف به سفارت حمله کرده است و رئیس حفاظت سفارت باکو را کشته و دو محافظ دیگر سفارت هم زخمی شدند. حال مجروحان رضایتبخش گزارش شده است.

محمد جمشیدی،‌ معاون سیاسی رئیس جمهور ایران هم در توییتی با محکوم کردن این حمله نوشت که ابراهیم رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه این موضوع را صادر کرده است.

جمهوری آذربایجان دولت ایران را به «بی‌توجهی» به هشدارهای مداومش متهم کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از احضار سفیر ایران در باکو برای انتقال پیام خشم دولتش از حمله به سفارت این کشور در تهران و برنامه ریزی برای خارج کردن کارکنانش از تهران خبر داد.

در بیانیه شدید اللحن وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به «کمپین ضد» این کشور در ایران اشاره شده و بدون ذکر جزئیات، تهران را به «نادیده گرفتن طولانی مدت» درخواست دولت آذربایجان برای تقویت امنیت سفارت این کشور در تهران متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده: «متاسفانه، اقدام تروریستی اخیر نشانگر تبعات جدی بی‌توجهی به درخواست‌های مداوم ما در این رابطه است.»

پیشتر خبرگزاری آپا،‌ از رسانه‌های اصلی در جمهوری آذربایجان از احضار عباس موسوی،‌ سفیر ایران به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در باکو خبر داده بود.

بر اساس این گزارش به نماینده ایران گفته شده که چنین حملاتی به مراکز دیپلماتیک غیرقابول قبول است و وظیفه دولت ایران بوده که ساختمان سفارت را در مقابل چنین حملاتی محافظت کند و امنیت آنها را تضمین کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آپا در جلسه با سفیر ایران به آنچه که «کارزار برنامه ریزی شده ضد جمهوری آذربایجان در ایران» گفته شده اشاره شده است.

درباره تیراندازی مرگبار در ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان چه می‌دانیم؟

آثار تیراندازی بر در ورودی ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

 

آثار تیراندازی بر در ورودی ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

امروز، جمعه ۷ بهمن ماه ساعت حدود ۸ صبح به وقت محلی یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان درخیابان پاسداران در شمال تهران حمله کرد.

براساس تصاویری که رسانه‌های ایران منتشر کردند یک خودرو پراید به  پشت ماشینی که مقابل در سفارت جمهوری آذربایجان پارک شده بوده و احتمالا از خودروهای سفارت بوده،‌ می‌کوبد.

پس از آن سرنشین خودرو پراید پیاده شده و با اسلحه به داخل سفارت می‌رود.

دولت جمهوری آذربایجان تایید کرده که در این حمله مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور دیگر مجروح شدند.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از اولین دقایق این حمله گفت که ضارب «با دو فرزند خردسال خود» به سفارت حمله کرده است. اما در تصاویر منتشر شده اثری از این کودکان دیده نمی‎‌شود.

بعدا مشخص شده است که در زمان حمله دختر و پسر این فرد هم در داخل خودرو پراید بودند.

 

ایران می‌گوید ضارب «انگیزه شخصی» برای حمله داشته

رسانه های ایران به نقل از پلیس ایران گزارش دادند که ضارب که بازداشت شده است «انگیزه شخصی داشته است.»

خبرگزاری ایسنا نوشته «در تحقیقات اولیه متهم» مدعی شده: که فروردین ماه امسال همسرش «به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به خانه مراجعه نکرده است.»

بر اساس این ادعا این شخص گفته که بارها به سفارت جمهوری آذربایجان مراجعه کرده و هیچ پاسخی دریافت نکرده و او تصور می‌کرده که همسرش در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدن او نیست.

مرکز رسانه قوه قضائیه چند ساعت پس از این حمله اعلام کرد که فردی که به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است «در تاریخ ۲۹ فروردین امسال شکایتی مبنی بر مفقودی همسرش را در ارومیه ثبت کرده است.»

دستگاه قضایی ایران می‌گوید که همسر این فرد اهل شهر باکو بوده است.

قوه قضائیه ایران می‌گوید که پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر این شخص به جمهوری آذربایجان بازگشته است پرونده این موضوع در ایران بسته می‌شود و این شخص از طریق وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان مساله را دنبال می‌کرده است.

برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان این روایت را رد کردند و گفتند که مسئولان جمهوری اسلامی قصد «پنهان کردن» نیت اصلی ضارب را دارند.

صدا و سیما جمهوری اسلامی عصر جمعه همچنین تصاویری از ضارب را منتشر کرده است. او که مردی میانسال،‌ انگیزه خود را از این اقدام «نجات خانمش» عنوان میکند و می‌گوید «او از سفارت بیاد بیرون نخواست با من زندگی کند پاسپورتش را میگیرم بتواند بره.»

صدا و سیما جمهوری اسلامی بدون نشان دادن چهره با دختر نوجوانی گفتگو کرده و می‌گوید که دختر فرد ضارب است. این دختر می‌گوید که او و برادرش در داخل ماشین بودند.

این دختر می‌گوید مادرش در جمهوری آذربایجان است و او با مادرش تماس تلفنی داشته است.

برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان این روایت را رد کردند و گفتند که مسئولان جمهوری اسلامی قصد «پنهان کردن» نیت اصلی ضارب را دارند.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، عصر جمعه حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجه ایران با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه ایران با ابراز تاسف از این حمله و محکوم کردن آن گفت که دو طرف نباید اجازه دهند «این حادثه برمناسبات دو کشور تاثیر بگذارد.»

 

واکنش‌ها به حمله چیست؟

وزارت خارجه ایران پس از انتشار خبر حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان این حمله را «شدیدا» محکوم کرد.

ناصر کنعانی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که «با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.»

او همچنین گفته «نیروهای انتظامی و امنیتی در پی این حمله بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کرده و در حال حاضر تحت بازجویی است.»

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

آقای چاووش اوغلو در حساب توییتر خود ضمن ابراز همدردی با خانواده فرد کشته شده در این حمله، نوشت « جمهوری آذربایجان هرگز تنها نیست».

ماریا زاخارووا،‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در تلگرام خود نوشت که روسیه از این حمله شوکه شده است و با ابراز تسلیت اعلام کرد که از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین هم در توییتی حمله امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد و با تسلیت بابت کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی سفارت برای مجروحان آرزوی سلامت کرد.

در ایران هم محمدعلی آل هاشم، امام جمعه شهر تبریز با محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهان برقرار ماندن «رابطه دوستی دو کشور» شد.

او در نماز جمعه امروز در شهر تبریز گفت: «نباید اجازه داد تا دشمن خدایی ناکرده از این امر که به خاطر مساله شخصی بود خللی به روابط دوستی دو کشور وارد کند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.